Rchr
J-GLOBAL ID:200901093974499173   Update date: Oct. 18, 2024

KODAMA SACHIKO

コダマ サチコ | KODAMA SACHIKO
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (4): Aesthetic practices ,  Design ,  Entertainment and game informatics ,  Human interfaces and interactions
Research keywords  (6): Interactive Art ,  Art and Information Media ,  New Media Art ,  インタラクティブアート ,  芸術と情報メディア ,  メディアアート
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2021 - 2024 メディア・アートにおける「動き」と「インタラクション」-実践的芸術理論の構築
  • 2013 - 2017 Comprehensive analysis of the design resources in the visual culture: Targeting the construction of a design-study methodology
  • 2013 - 2017 A study of 3D kinetic sculpture methods used to generate organic patterns with magnetic fluid that changes according to the colors in the surrounding environment
  • 2005 - 2010 デバイスアートにおける表現系科学技術の創成
  • 2002 - 2003 磁性流体ディスプレイの開発と制御手法に関する研究
Papers (30):
  • 児玉幸子. 格子窓シリーズ:反射光色によるキネティックライトアート. デザイン学研究 作品集28号、日本デザイン学会. 2023. 28. 1. 36-39
  • Negar Kaghazchi, Yuto Kobayashi, Hiroki Takahashi, Sachiko Kodama. “Utopia" an Interactive Visual Experience, Equal and Borderless World, from a Semantic Concept of a Painting to a Comprehensive Eye-Navigation. The Journal of the Society for Art and Science. 2021. 20. 3. 183-193
  • Negar Kaghazchi, Sachiko Kodama, Masakatsu Kaneko. Interactive visual narrative "cloudy lady": gaze navigation method and a prototype application. Proceedings of SA'18 SIGGRAPH Asia 2018 Posters. 2018. Article No. 49
  • Yu Matsuura, Sachiko Kodama. Cheer me!: A Video game system using live streaming text messages. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics). 2018. 10714. 311-317
  • Negar Kaghazchi, Azusa Yoshii, Sachiko Kodama, Masakatsu Kaneko. Development and evaluation of an E-picture book system using multi-directional scrolling and illustrations with visual guidance. Communications in Computer and Information Science. 2017. 714. 561-568
more...
MISC (16):
  • 児玉幸子, 山本雄也. 調布市文化会館たづくりで開催されたメディアアート展における来場者アンケートの分析と考察. 電気通信大学紀要. 2024. 36. 1. 42-49
  • 児玉幸子. 《太陽との邂逅》メディアアートの見立てと宇宙科学. 映像情報メディア学会誌. 2023. 77. 5. 569-571
  • 森山朋絵, 児玉幸子, 橋本直己. メディアアートの拡張と普遍化. 映像情報メディア学会誌. 2023. 77. 5. 561-568
  • 三原聡一郎, 児玉幸子, 吉岡洋. 機械生命論. 日本記号学会 叢書セミオトポス17 生命を問いなおす 科学・芸術・記号. 2023
  • 児玉幸子. ゴキブリホテルII. ポワゾン・ルージュ2 現代社会における<毒>の重要性. 2020. 2. 114-115
more...
Patents (4):
  • Ball and entertainment system
  • ボール及びエンターテインメントシステム
  • キャラクタ情報処理方法及びキャラクタ情報処理装置
  • 立体形状表示装置
Books (9):
  • 観客と共創する芸術II(埼玉大学教養学部 リベラル・アーツ叢書14)
    埼玉大学教養学部・人文社会科学研究科 2022
  • 観客と共創する芸術I(埼玉大学教養学部 リベラル・アーツ叢書13)
    埼玉大学教養学部・人文社会科学研究科 2021
  • 視覚文化とデザイン メディア、リソース、アーカイヴズ
    水声社 2019
  • Playful User Interfaces
    Springer 2014 ISBN:9789814560962
  • 『科学の横道』
    中公新書 2011
more...
Lectures and oral presentations  (68):
  • LLMを用いた会話の感情判別に連動させたアニメ的演出による2次元AIキャラクター『こはね』の創作
    (第29回日本バーチャルリアリティ学会大会 2024)
  • フォトとり:VR空間でのAIフォトグラファーによる写真体験のデザイン
    (第29回日本バーチャルリアリティ学会大会 2024)
  • Fortuitous Shot in Virtual 3D World:ヴァーチャルリアリティ空間で「写真」を撮影するアートゲームのデザインと開発
    (NICOGRAPH2023 2023)
  • About my works
    (Artist Talk in "Small Reboot by Japanese Artists" Exhibition, Museum of Contemporary Art Vojvodina, Novi Sad, Serbia 2022)
  • 蛍光磁性流体のメディアアートへの応用
    (第5回羽倉賞受賞記念講演会 2022)
more...
Works (112):
  • つくばメディアアートフェスティバル2023におけるサイエンスハッカソン作品《太陽との邂逅》の展示
    児玉幸子, 篠原育, 鳥海森 2023 - 2023
  • メディアアートワークショップ「Vision in Motion つくば」の実施
    児玉幸子 2023 - 2023
  • Living Surface (in "unconscious relationship" exhibition, ALIFE 2023, Hokkaido University)
    Sachiko Kodama, Yoko Fukuda, Hiroki Sayama, Hideki Koike 2023 - 2023
  • Utsutsu: A Liminalism of Japanese Contemporary Art after 2010s'展(作品「Morpho Tower」を展示)
    児玉幸子 2023 - 2023
  • 文化庁メディア芸術祭25周年企画展(「突き出す、流れる」「Morpho Tower」「重力の庭」展示)
    児玉幸子 2023 - 2023
more...
Education (4):
  • - 2000 University of Tsukuba Graduate School, Division of Art and Design 芸術学専攻
  • - 1995 University of Tsukuba Graduate School, Division of Art デザイン専攻
  • - 1993 Hokkaido University Faculty of Science 物理学科
  • 1986 - 1989 静岡県立清水東高等学校 理数科
Professional career (1):
  • Ph.D. (University of Tsukuba)
Work history (2):
  • 2007/04/01 - 電気通信大学 准教授
  • 2006/08 - The University of Electro-Communications Associate Professor
Awards (12):
  • 2023/10 - 公益財団法人日本デザイン振興会 2023グッドデザイン賞 パナソニック クリエイティブミュージアム アケルエ
  • 2021/11 - 最先端表現技術利用推進協会 第五回羽倉賞優秀賞 蛍光磁性流体のメディアアートへの応用
  • 2018/11 - ISCA(INTERNATIONAL STUDENTS CREATIVE AWARD)2018 ISCAナレッジキャピタル賞(デジタルコンテンツ部門)
  • 2018/09 - 一般社団法人 情報処理学会エンタテインメントコンピューティング研究会 (SIG-EC) Entertainment Computing 2018(EC2018) ベスト口頭発表賞受賞 小型ワイヤレスモーションセンサを小道具に組み込んだインタラクティブパフォーマンスシステムによるダンスパフォーマンスの構築
  • 2008/09 - 日本バーチャルリアリティ学会 日本バーチャルリアリティ学会論文賞
Show all
Association Membership(s) (5):
芸術科学会 ,  日本デザイン学会 ,  日本映像学会 ,  日本バーチャルリアリティ学会 ,  ACM
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page