Rchr
J-GLOBAL ID:200901094563934258   Update date: Jul. 27, 2024

Suzuki Akio

スズキ アキオ | Suzuki Akio
Affiliation and department:
Job title: professor
Research field  (3): Educational technology ,  Foreign language education ,  Educational psychology
Research keywords  (18): 教育手法 ,  身体性認知科学 ,  視認語 ,  外国語語彙習得 ,  教育心理学 ,  文章理解 ,  自動化 ,  状況モデル ,  語彙 ,  解答時間制限機能 ,  意味 ,  リーディング ,  リスニング ,  ワーキングメモリ ,  英語教育学 ,  認知心理学 ,  TEFL ,  Cognitive psychology
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2014 - 2016 運動領域の活性化に着目した英語語彙習得促進の手法開発と評価
  • 2010 - 2012 身体性認知科学に基づいた英語語彙習得促進の手法開発と評価
  • 2010 - 2012 教師適性教授法交互作用
  • 2010 - 2010 状況モデル構築のための英文理解促進アプリケーション開発と評価
  • 2009 - 2009 図解を利用した英文読解に関する教育心理学的研究
Show all
Papers (50):
  • Suzuk Akio, Awazu Shunji. Cognitive Factors of Learning Strategies in Distance Learning: Focusing on perception of cost, effectiveness of strategy, and meta-cognitive strategy?. Computer and Education. 2023. 55. 38-44
  • 鈴木明夫, 粟津俊二, 髙波幸代, 安山 秀盛. SGUに関わる意識調査. 経営論集. 2023. 100. 135-149
  • 鈴木明夫. 英文和訳は文章理解を促進するか?. 経営論集. 2023. 100. 119-134
  • How is “Active Leaning” accepted at Japanese high schools?-Findings from the questionnaire surveys for high-school students and teachers-. 2022. 14. 43-52
  • SUZUKI Akio, AWAZU Shunji. Facilitation of English spelling memory by English pronunciation as an action experience: Spelling English words correctly including L and R. Japanese Journal of cognitive science. 2021. 28. 4. 565-577
more...
MISC (5):
  • Pronunciation training facilitates spell learning of English words. JCSS Japanese Congnitive Science Society. 2014. 298-301
  • 小山 義徳, 鈴木 明夫, 粟津 俊二, 松沼 光泰, 中山 誠一, 関谷 弘毅. 教育心理学は英語教育にどのように貢献できるか : 教育研究者と中学・高校の英語教員との対話(自主シンポジウムC3). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2009. 51. S72-S73
  • Suzuki Akio. Simultaneous Representation of Graphic Organizers in EFL Reading(English Education at the Tertiary Level-in Search of a Consistent Curriculum from Elementary School through University). 2007. 46. 142-143
  • 鈴木 明夫, 粟津 俊二. 文章理解を補助する図解の情報同時提示効果. 日本認知科学会大会発表論文集 = Annual meeting of the Japanese Cognitive Science Society. 2006. 23. 130-131
  • Suzuki Akio, Awazu Shunji. A Cognitive Psychological Study on the Use of Graphic Organizers as Adjunct Display Aids. Studies in the humanities. 2006. 29. 51-67
Books (10):
  • 21世紀の学びを創る-学習開発学の展開-
    北大路書房 2015
  • Word Bank 1800
    朝日出版 2013
  • 教職エッセンシャル
    学文社 2013
  • 図を用いた教育方法に関する心理学的研究
    開拓社 2009
  • 学習科学ハンドブック(翻訳)
    培風館 2009
more...
Lectures and oral presentations  (33):
  • 高校生は「アクティブラーニング」をどう思っているのか?
    (日本教育心理学会第61回総会 2019)
  • 日本人英語学習者による外国語理解時の身体性ー時相の運動シミュレーションー
    (日本認知心理学会第15回大会 2017)
  • A. Developing a writing course: The effects of teacher feedback on students’ writing
    (北海道英語教育学会第17回研究大会 2016)
  • 木製ブロックを使った文法学習法の有効性
    (日本リメディアル教育学会第12回全国大会 2016)
  • Mental simulation during comprehension of English and Japanese action sentences in English learners
    (International Congress of Psychology 31st 2016)
more...
Education (3):
  • 慶応義塾大学文学部心理学専攻
  • Teachers College, Columbia University(修士・英語教授法)
  • 広島大学大学院教育学研究科学習開発専攻博士課程後期(博士)
Professional career (1):
  • 博士(教育学)
Work history (4):
  • 2023/04 - Toyo University
  • 2010/04 - 2022/03 Toyo University Faculty of Business Administration
  • 2008/04 - 2010/03 Toyo University Faculty of Business Administration
  • 2005/04 - 2008/03 Josai University Language Education Center
Association Membership(s) (4):
THE JAPANESE ASSOCIATION OF PSYCHOLOGY IN TEACHING AND LEARNING ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR COGNITIVE PSYCHOLOGY ,  日本教育心理学会 ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page