Rchr
J-GLOBAL ID:200901094786893570   Update date: Sep. 25, 2024

Funaoi Hideo

フナオイ ヒデオ | Funaoi Hideo
Affiliation and department:
Job title: 教授
Research field  (2): Educational technology ,  Science education
Research keywords  (12): コンセプトマップ ,  学習支援システム ,  読解方略 ,  ノートテーキング ,  概念整理能力 ,  CSCL ,  科学教育 ,  デジタルポートフォリオ ,  協調学習 ,  協同学習 ,  教育工学 ,  教育プログラム開発
Research theme for competitive and other funds  (46):
  • 2023 - 2027 矛盾する情報の評価・統合過程をメタ認知し変容する力を育む協調学習プログラムの開発
  • 2023 - 2027 Developing methods to socially cultivate learners' conviviality and to support systematic learning aimed at improving teachers' practical skills
  • 2023 - 2027 保育者志望学生の実践知向上のためのフィードバック型ドキュメンテーション教材の開発
  • 2023 - 2027 個別最適な学びと協働的な学びを結ぶICT活用型アーギュメント指導のプログラム開発
  • 2022 - 2026 Development of Digital Teaching Materials for STEAM Education for Science and Engineering Knowledge through Understanding the Characteristics of Mineral and Rock Pigments
Show all
Papers (78):
  • Yoshihiko KUBOTA, Shoko MATSUMINE, Hideo FUNAOI, Hideyuki SUZUKI. Development and Pilot Study of a Checklist to Evaluate Reliability of Scientific Claims. Journal of Science Education in Japan. 2024. 47. 4. 509-522
  • H. Suzuki, H. Funaoi, Y. Kubota. Discussion-Historiogram: Enhancing Memory of a Problem-solving-oriented Discussion by Reflection Using Historical Representation. Proceedings of 16th annual International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI2023). 2023. 7942-7949
  • H. Suzuki, H. Funaoi, Y. Kubota, T. Mochizuki, H. Kato. Enhancing Empathic Understanding of Hostile Others in Preparation of Persuasive Presentation through Enacting Hostile's Life Episode. Proceedings of 15th International Conference on Education and New Learning Technologies, 2861-2869. 2023. 2861-2869
  • Wakana KOBAYASHI, Etsuji YAMAGUCHI, Ryota AOKI, Yoshiaki TAKEDA, Hiroshi MIZOGUCHI, Fusako KUSUNOKI, Hideo FUNAOI, Masanori SUGIMOTO, Tatsuya TANAKA, Shigenori INAGAKI. Evaluation of the Satoyama Management Game in the Context of Elementary Science Lessons. Journal of Science Education in Japan. 2023. 47. 2. 90-105
  • Takehiro WAKIMOTO, Hiroshi SASAKI, Ryoya HIRAYAMA, Toshio MOCHIZUKI, Brendan EAGAN, Natsumi YUKI, Hideo FUNAOI, Yoshihiko KUBOTA, Hideyuki SUZUKI, Hiroshi KATO. Changes of Microteaching Performances by Tangible Puppetry Teaching Simulation: Analized by Epistemic Network Analysis. Japan Journal of Educational Technology. 2023. 47. 2. 309-324
more...
MISC (245):
  • SATOYAMA Management Game for SDGs Education. 2023. 37. 5. 97-102
  • Koga Yago, Yukiya Shingai, Wakana Kobayashi, Ryota Aoki, Yoshiaki Takeda, Fusako Kusunoki, Hiroshi Mizoguchi, Masanori Sugimoto, Hideo Funaoi, Etsuji Yamaguchi, et al. Satoyama Forest Management Learning Game for SDGs Education: Comparing the Effect of Providing Additional Information in the First Half and Latter Half of the Game. Proceedings of the 13th International Conference on Computer Supported Education. 2021
  • Yukiya Shingai, Ryota Aoki, Yoshiaki Takeda, Fusako Kusunoki, Hiroshi Mizoguchi, Masanori Sugimoto, Hideo Funaoi, Etsuji Yamaguchi, Shigenori Inagaki. Learning Support Game System for Sustainable Development Goals Education: Effects of Improved User Interface on Satoyama Forest Management Learning. Proceedings of the 12th International Conference on Computer Supported Education. 2020. 428-435
  • Analysis on Discourse of Microteaching with a Tangible Learning System through Puppet Shows. 2019. 19. 2. 91-98
  • Takehiro Wakimoto, Hiroshi Sasaki, Ryoya Hirayama, Toshio Mochizuki, Brendan Eagan, Natsumi Yuki, Hideo Funaoi, Yoshihiko Kubota, Hideyuki Suzuki, Hiroshi Kato. Student Teachers’ Discourse During Puppetry-Based Microteaching. Communications in Computer and Information Science. 2019. 234-244
more...
Books (2):
  • 協調学習を支えるAI技術(加藤・望月(編著)「教育工学選書II第4巻 協調学習とCSCL」)
    ミネルヴァ書房 2016 ISBN:9784623076949
  • 教師のための情報リテラシー-知識基盤社会を生き抜く力を育てるために
    ナカニシヤ出版 2012 ISBN:4779506298
Lectures and oral presentations  (69):
  • 岩絵具の特徴の理解を促すためのテクスチャを用いたデジタル描画ツールの開発
    (日本科学教育学会研究会 2024)
  • 擬人化した非人間キャラクターを組み込んだ「学習エピソード漫画」によるプログラミング学習過程の記録と分析
    (電子情報通信学会教育工学研究会 2024)
  • 科学的根拠に基づく咀嚼行動の判断を促す授業の改善:小学校第4学年「人の体のつくりと運動」における「Argu-made」の導入
    (日本科学教育学会研究会 2023)
  • マイクロプラスチックによる有害化学物質の生物濃縮を学習するシミュレータの開発-小学校第6学年「生物どうしのつながり」での活用-
    (日本理科教育学会近畿支部大会 2023)
  • 教職志望学生の学びを愉しむ態度の社会的涵養を目指した学習内容の可視化・共有の実践と学生の変容の調査
    (日本協同教育学会第19回大会 2023)
more...
Professional career (1):
  • Doctor(Engineering) (Tokyo University of Science)
Work history (7):
  • 2015/04 - 現在 Soka University Faculty of Education
  • 2012/04 - 2015/03 Soka University Faculty of Education
  • 2009/04 - 2012/03 Hiroshima University Faculty of Engineering
  • 2005/10 - 2009/03 Hiroshima University Graduate School of Engineering
  • 2004/04 - 2005/09 Ibaraki University
Show all
Committee career (10):
  • 2024/09 - 現在 日本科学教育学会 理事
  • 2022/10 - 現在 日本協同教育学会 事務局長
  • 2022/06 - 現在 電子情報通信学会 和文論文誌D編集委員会・和文論文誌編集委員
  • 2022/06 - 現在 電子情報通信学会 ソサイエティ論文誌編集委員会・査読委員
  • 2019/10 - 現在 日本協同教育学会 理事
Show all
Awards (6):
  • 2024/09 - 日本科学教育学会 論文賞 科学的主張の信頼性を評価する能力の育成手法の検討
  • 2015/09 - 日本教育工学会 論文賞 個人活動とグループ活動間の往復を可能にするタブレット型思考支援ツールの開発
  • 2011/08 - 日本科学教育学会 科学教育実践賞 Kneading board協調学習支援システムの開発と実践
  • 2005/09 - 日本科学教育学会 科学教育実践賞 再構成型コンセプトマップ作成ソフトウェアの開発と教育実践研究の展開
  • 2004/08 - 日本科学教育学会 奨励賞 再構成型コンセプトマップ共同作成ソフトウェアの内省と対話の支援における有効性について
Show all
Association Membership(s) (7):
THE INSTITUTE OF ELECTRONICS, INFORMATION AND COMMUNICATION ENGINEERS. ,  Japan Association for the Study of Cooperation in Education ,  INFORMATION PROCESSING SOCIETY OF JAPAN ,  Japan Society for Educational Technology ,  日本科学教育学会 ,  JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE EDUCATION FOR TECHNOLOGY ,  SOCIETY OF JAPAN SCIENCE TEACHING
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page