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J-GLOBAL ID:200901094884424707   Update date: Nov. 25, 2024

Kawabata Motoo

カワバタ モトオ | Kawabata Motoo
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Commerce
Research keywords  (4): アジア市場研究 ,  International Marketing ,  国際流通論 ,  Economic Geography
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2019 - 2023 New Perspectives on Franchise Study
  • 2014 - 2017 Locality in consumer market and strategy of local adaptation: Theoretical examination and analysis of the actual situation
  • 2011 - 2013 Study for global dynamics in food service industry ~Beyond the food culture studies~
  • 2008 - 2010 A Historical Study of the Internationalization of Japanese Retailers : Rethinking of the Cross Border Mechanism and the historical Evaluation
  • 2006 - 2008 Migration in the peripheral region of Thailand and Laos under globalization
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Papers (85):
  • kawabata motoo. Significance and Issues of Franchise Research in Japan. Journal of Business Administration KWANSEI GAKUIN UNIVERSITY. 2024. 72. 1. 47-76
  • Motoo KAWABATA. Expansion of the Japanese Reuse Industry Overseas and Its Competitive Advantages. Journal of Business Administration KWANSEI GAKUIN UNIVERSITY. 2024. 71. 2. 51-76
  • kawabata motoo. Business Model Characteristics of the Store-type Reuse Industry. 2023. 71. 1. 123-153
  • KAWABATA Motoo. Journal of business administration Kwansei Gakuin University. 2022. 70. 1・2. 329-347
  • 川端基夫. 中小企業とフランチャイズビジネス:法人フランチャイジーという新たな視角. 商工金融(商工総合研究所). 2022. 2022年. 9月号. 19-35
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MISC (47):
  • インタビュー記事「関西学院大学商学部 川端基夫教授・リユース企業の論文を発表」. リユース経済新聞. 2024. 581号. 11面
  • 川端基夫. 日本のありふれた日常風景は訪日観光客の資源になりうるか. 国際文化研修(全国市町村国際文化研修所). 2024. 123号. 54-57
  • 川端基夫. 書評 舟橋豊子著『フィリピンのサリサリストア:流通構造と人々のくらし』五絃舎. 立命館アジア・日本研究学術年報. 2022. 3. 206-209
  • book review. 2020. 72. 3. 318-319
  • KAWABATA Motoo. book review. 2019. 71. 4. 440-441
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Books (32):
  • 日本の法人フランチャイジー: 消費経済の知られざる担い手 (関西学院大学研究叢書 第 226編)
    新評論(単著) 2021 ISBN:4794811780
  • 消費大陸アジア: 巨大市場を読みとく (ちくま新書1277)
    筑摩書房(単著) 2017 ISBN:4480069844
  • 外食国際化のダイナミズム: 新しい「越境のかたち」
    新評論(単著) 2016 ISBN:4794810261
  • 「外食チェーンのアジア立地展開とバリューチェーン」第6章
    新評論 2015
  • [改訂版]立地ウォーズ: 企業・地域の成長戦略と「場所のチカラ」
    新評論(単著) 2013 ISBN:4794809336
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Lectures and oral presentations  (33):
  • フランチャイズ研究の新たな課題:法人フランチャイジーとは何か
    (日本流通学会 関東・甲信越部会 第4回研究会 2022)
  • 法人フランチャイジーと中小企業
    (一社)東京都中小企業診断士協会・フランチャイズ研究会 特別例会 2022)
  • 統一論題解題:グローカル視点の流通・マーケティング研究 -ニューノーマル時代の地域、国、世界をいかに捉えるか-
    (日本商業学会全国大会・統一論題 2022)
  • リユース企業のグローカル戦略の 課題:「(株)ハードオフコーポレーショ ン」を事例に
    (日本商業学会全国大会・統一論題 2022)
  • Corporate Franchisees in Japan:The Unknown Bearer of the Consumption Economy
    (2022)
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Education (2):
  • - 1985 Osaka City University Graduate School of Literature and Human Sciences
  • - 1980 Osaka City University Faculty of Literature
Professional career (2):
  • Master of Literature (Osaka City University)
  • Ph.D.(Economics) (Osaka City University)
Committee career (3):
  • 1994/05 - 現在 ◎日本商業学会 理事(2008-2018,2023-現在)、関西部会代表理事(2015-2017)、学会賞選考委員(2008-2011,2016-2018)、学会誌副編集長など
  • 1980/05 - 現在 ◎経済地理学会 評議員(2004-現在)、関西支部代表幹事(2004-2006)、関西支部長(2015-2017)、学会賞選考委員長(2018-2019)
  • 2012 - 2017 ◎日本学術会議 連携会員(地域研究部会)第22期(2012-2014)・第23期(2015ー2017)
Awards (8):
  • 2022/05 - 日本商業学会賞・優秀賞 (『日本の法人フランチャイジー』にて)
  • 2022/02 - 第46回中小企業研究奨励賞・経営部門・本賞 (『日本の法人フランチャイジー』にて)
  • 2016/06 - 日本フードサービス学会賞(『外食国際化のダイナミズム』にて)
  • 2012/11 - 第24回アジア太平洋賞・特別賞 (『アジア市場を拓く』にて)
  • 2011/05 - 日本商業学会賞・優秀賞(『日本企業の国際フランチャイジング』にて)
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Association Membership(s) (4):
JAPAN SOCIETY OF MARKETING & DISTRIBUTION ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF ECONOMIC GEOGRAPHERS ,  JAPAN SOCIETY OF FOODSERVICE STUDIES ,  日本マーケティング学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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