Rchr
J-GLOBAL ID:200901095358977650   Update date: Nov. 05, 2024

Aki Sakuma

サクマ アキ | Aki Sakuma
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
  • Keio University
Research field  (1): Education - general
Research theme for competitive and other funds  (14):
  • 2021 - 2025 Gender and Transnational Perspectives on Educational Reform Movement in the Twentieth Century: Britain, the United States and Japan
  • 2021 - 2025 Gender and transnational history of educational reform: circulation between Britain, Japan, and the U.S.
  • 2016 - 2019 A study on the influences of political and economic fluctuations on the movement by Japan Teachers' Union in postwar Japan
  • 2013 - 2017 戦後日本における教職の専門性の史的展開に関する総合的研究
  • 2013 - 2016 Interaction between Education Labor Movements and Social/Education System in Post War Japan
Show all
Papers (39):
  • 佐久間亜紀, 菊池友也. 教師と研究者が実践を語り合う意義と葛藤-ナラティブ・アプローチによる授業研究の再評価. 教育方法 語り合いを生む教育実践研究. 2024. 53
  • Sakuma Aki. A Response to Mayumi Horiuchi’s Book from the Standpoint of Historical Research on American Women Teachers. Women and Gender in History. 2024. 11. 0. 64-65
  • Sakuma Aki, Shimazaki Naoto. “Why are We Running Short of Teachers Even as the Birthrate Declines?”: A Case Study of the Teacher Shortage in Public Schools in X Prefecture in Japan. Educational Studies in Japan. 2024. 18. 0. 191-210
  • 佐久間亜紀. 森有礼の教職像における米国プロテスタンティズムの影響-聖職像と専門職像の関係. 慶應義塾大学教職課程センター年報. 2023. 31. 57-90
  • 佐久間 亜紀. アンディ・ハーグリーブス、マイケル・フラン 著、木村 優、篠原 岳司、秋田 喜代美 監訳『専門職としての教師の資本 21世紀を革新する教師・学校・教育政策のグランドデザイン』. THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH. 2023. 90. 1. 205-206
more...
MISC (2):
  • 佐久間亜紀. 共に生きる社会を目指して-私の失敗談から. ことばと文化. 2019. 23
  • HAki SAKUMA, HR. 誰のための教職大学院なのか-戦後教員養成原則の危機-. 世界. 2007. 123-131
Books (19):
  • 教育方法学辞典
    Dictionary of Educational Methods 2024 ISBN:9784762033810
  • 公教育を問い直す
    世織書房 2023 ISBN:9784866860329
  • 教育論の新常識 : 格差・学力・政策・未来
    中央公論新社 2021 ISBN:9784121507402
  • 現代の教師論
    ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623085361
  • アメリカ教師教育史
    東京大学出版会 2017
more...
Lectures and oral presentations  (2):
  • Cultivating STEM/STEAM Thinkers: Linking Policy, Research, and Practice
  • Is the Professionalism of Teaching Hurting Teachers in Japan?
    (Seminar of the Centre for the Study of Global Japan, Public policy, East Asia, Innovation 2023)
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (東京大学)
Awards (1):
  • 2018/03 - 日本女子大学 平塚らいてう賞 男女共同参画社会を実現するための教師をどう育てるか、その研究と実践
Association Membership(s) (9):
日本教育学会 ,  日本教育方法学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本アメリカ史学会 ,  History of Education Society ,  日本女性学会 ,  日本ジェンダー史学会 ,  American Educational Research Association ,  教育史学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page