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J-GLOBAL ID:200901095724019268
Update date: Jul. 29, 2024
Tanaka Hiroyuki
タナカ ヒロユキ | Tanaka Hiroyuki
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Homepage URL (1):
https://www.waseda.jp/fedu/gted/
Research field (1):
Education - general
Research keywords (1):
カリキュラム開発、学習指導論、学習評価論、学級力向上、AIの教育利用、タブレット活用、道徳ワークショップ
Research theme for competitive and other funds (23):
- 2022 - 2025 高等学校における「概念の形成と活用」を組み入れた探究型教科学習の授業モデル構築
- 2019 - 2023 特別活動と道徳科の連携により支持的学級風土を実現するカリキュラム開発に関する研究
- 2019 - 2022 Research and Development of the Moral Education Units in use of the Moral Competencies Questionare and Postcard Newspapers
- 2016 - 2020 Research on Curriculum Development Using the Self-Assessment System of Classroom Competencies
- 2010 - 2012 Development and Evaluation of Music Study Utilizing Language Activities:Based on Comparison of Creative Expression Classes in the U.S. and Japan
- 2007 - 2009 The Development and Evaluation of Integrated Arts Curriculum for Japanese Schools : As Model of Advanced Research Schools
- 2006 - 2007 Design and Development of e-Learning Course on Piano Playing for Teachers and Pre-school Teachers
- 2005 - 2007 Development and Evaluation of a teacher training e-Learning system and a DVD material for primary English education
- 2001 - 2003 Development and Evaluation of the Internet Site Promoting International Exchange Learning
- 1998 - 2001 Studies on brings up multi medeia literacy
- 1999 - 2000 A Study on the Development of Strategy to bring up Self-directed and cooperative Learning Skills, and its Systematization at Integrated Study
- 1997 - 1999 Development and Evaluation of Project-Based Curriculum Supporting Multimedia Production
- 1997 - 1998 A Study on The Effectiveness of Team-Working at the Curriculum Development of Integrated Learning.
- 1987 - 1989 Individualization of education supported by multi media system
- メディア・リテラシーの育成
- メディア・リテラシ-の育成
- マルチメディア型コンピュータを用いた授業理解実習システムの開発
- CO-OPERATIVE RESEARCH IN SYSTEMATIZING INSTRUCTIONAL RESEARCH METHODLOGY
- 子供のコンピュータ操作技能の獲得を支援するマルチメディア教材の開発研究
- Development and Evaluation of the Integrated cognition Education curriculum in the Elementary Teacher Training Course
- 教育工学的な視点に基づく教師教育ハンドブックの開発-その理論と実践の分析から-
- 学級力セルフ・アセスメントシステムを活用したプロジェクト教授法の開発と評価
- 学級マネジメント力を高める新任教員用可視化ツールと校内研修システムの開発研究
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Papers (9):
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Hiroyuki TANAKA. Preliminary Study on the Development of Art Education Lessons Using Image Generation AI. Academic Studies and Scientific Research : Cultural Science and Social Science. 2024. 72. 169-189
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Hiroyuki TANAKA. A Reflection on the Students' Learning Methods Using Generative AI Tools in the Context of Inquiry Based Learning. BULLETIN OF THE Graduate School of Education OF Waseda University. 2024. 34. 33-44
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Lesson Development of Story Writing Studies for Primary Japanese Learning. 2017. 9. 9. 89-115
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綾部 宏明, 田中 博之. 活用学習における学習方略プログラムの開発研究. 早稲田大学大学院教職研究科紀要. 2016. 8. 89-111
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Development and Evaluation of a Classroom Competencies Promotion Project for Year 5. 2015. 7. 7. 59-88
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MISC (2):
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竹本 晋也, 田中 博之. 新教育課程対応 教師の授業力向上(3)活用型学力を育てる活用学習の実践(2)活用問題の解決のために思考の型を活用する算数科学習--四年生算数科「分数+表の整理で活用問題に挑戦しよう」. 教職研修. 2010. 38. 10. 53-57
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竹本 晋也, 田中 博之. 新教育課程対応 教師の授業力向上(2)活用型学力を育てる活用学習の実践(1)創作において表現の型を活用する国語科学習--四年生国語「道具から見える人々の願いを未来へ伝えよう」. 教職研修. 2010. 38. 9. 51-55
Books (29):
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中学校の学習評価ハンドブック 用語の基礎理解からルーブリック評価まで
学事出版 2024 ISBN:4761930039
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授業で使える! 教師のためのChatGPT活用術
学陽書房 2024 ISBN:4313655050
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「書けない」から「あっ 書けた!」へ 子どもが変わる はがき新聞のすすめ: 小・中学校の実践
ミズノ兎ブックス 2024 ISBN:4991342120
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子どもの自己成長力を育てる: 「自分づくり」を支える授業実践
金子書房 2023 ISBN:4760824480
-
教科別でわかる! タブレット活用授業
学陽書房 2022 ISBN:4313654534
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Education (2):
- - 1987 Osaka University Graduate School, Division of Human Science Educational Technology
- - 1984 Osaka University Faculty of Human Science
Professional career (1):
Work history (5):
- 2009/04 - 現在 2009年4月〜 早稲田大学教育・総合科学学術院 教授
- 2006/11 - 2009/03 2006年11月〜大阪教育大学教育学部 教授
- 1994/04 - 2006/10 1994年4月〜 大阪教育大学教育学部 助教授
- 1990/10 - 1994/03 1990年10月〜大阪教育大学教育学部 専任講師
- 1988/01 - 1990/09 1988年1月〜 大阪大学人間科学部 助手
Committee career (1):
- 2007/04 - 2019/03 文部科学省 全国的な学力調査に関する専門家会議 委員
Association Membership(s) (1):
Japan Society of Educational Technology
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