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J-GLOBAL ID:200901098924138678   Update date: Aug. 03, 2024

Hosokawa Hideo

ホソカワ ヒデオ | Hosokawa Hideo
Affiliation and department:
Job title: Professor emeritus
Homepage URL  (1): http://gbki.org/
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (4): 第二言語 ,  母語 ,  実践研究 ,  言語文化教育
Research theme for competitive and other funds  (26):
  • 2020 - 2023 市民性育成のための教室文化論による対話型日本語教室活動の実践研究モデルの開発
  • 2016 - 2021 A Study on Nikkey Plurilingual speakers in Latin America
  • 2015 - 2020 Experiences under the "100,000 International Students Plan": Life stories of former students and teachers
  • 2015 - 2019 Development of a practice model aiming to understand linguistic perception of Japanese language teachers and learners in Middle East, and build their mutual understanding
  • 2011 - 2015 Projet de recherche sur le cadre commun de l'enseignement de langues
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Papers (116):
  • 細川英雄. 私はなぜ教育の道を志したか. 「教育展望」11月号 http://www.chou-ken.or.jp/main/2022/11/111448-9304.html. 2022. 68. 10. 50-51
  • 鼎談 : 日研の養成教育を実践から問い返す. 2021. 31. 1-14
  • 細川英雄. 対話の場の形成と発展--『リテラシーズ』のバイオグラフィからの知見. リテラシーズ. 2020. 23
  • OSLER Audrey, KODAMA Shigeo, HOSOKAWA Hideo, FUKUSHIMA Seiji. Language and culatural education for citizenship. Studies of Language and Cultural Education. 2019. 17. 2-32
  • 細川 英雄. 「日本語人」という生き方-ことばによって人は何をめざすのか. 南米日本語教育シンポジウム2017:南米における日本語教育の現在と未来-日系社会のポテンシャル. 2018. 25-34
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MISC (23):
  • Hideo Hosokawa. Towards the Education for the Citizen by Language. 2016. 52. 87-89
  • 細川 英雄. 日本語教育学の未来を拓く実践研究の翼として -『早稲田日本語教育実践研究』刊行記念号によせて-. 早稲田日本語教育実践研究. 2012. 1. 1-1
  • Hideo HOSOKAWA. Interculturalite et Dynamique du dialigue-pour une integration de la culture a la langue-. Enseignement du Japonais en France. 2010. 5. 32-53
  • 細川 英雄. 日本語教育実践研究(11) -「総合活動型日本語教育」の実践と研究-. 早稲田大学日本語教育実践研究 = Journal of practical study on teaching Japanese language. 2007. 6. 127-127
  • 細川 英雄. 日本語教育実践研究(11)-「総合活動型日本語教育」の実践と研究-. 早稲田大学日本語教育実践研究 = Journal of practical study on teaching Japanese language. 2006. 5. 173-173
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Books (67):
  • Dialogue language Citizen From CEFR Thoughts to the Fututure of Language Education
    2022 ISBN:9784866760612
  • 共生社会のためのことばの教育 : 自由・幸福・対話・市民性
    明石書店 2022 ISBN:9784750354774
  • 「活動型」日本語クラスの実践 : 教える・教わる関係からの解放
    スリーエーネットワーク 2022 ISBN:9784883199075
  • 複数の言語で生きて死ぬ
    くろしお出版 2022 ISBN:9784874248904
  • 自分の「ことば」をつくる : あなたにしか語れないことを表現する技術
    ディスカヴァー・トゥエンティワン 2021 ISBN:9784799327753
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Lectures and oral presentations  (41):
  • 文化は教えられるか-ことばと文化を統合する言語文化教育学へ
    (韓国日語日文学会夏季国際大会 2021)
  • 社会的行為主体としてのことばの活動とは何か
    (日本社会を生きるとは ーことばのオートノミーと社会的行為主体ー 2019)
  • 市民性形成はなぜ言語文化教育の目的として位置づけられるのか
    (第5回年次大会 2019)
  • 複言語主義をどう解釈するか - 欧州評議会の理念と日本社会 -
    (CEFRの理念と現実 2019)
  • 教えない教え方・理論背景編
    (第49回年次研究集会 2019)
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Education (4):
  • - 1977 Waseda University Graduate School of Letters, Arts and Sciences
  • - 1977 Waseda University Graduate School, Division of Letters
  • - 1971 Waseda University School of Letters, Arts and Sciences I
  • - 1971 Waseda University Faculty of Literature
Professional career (2):
  • Doctor of Education (Waseda University)
  • M.A. in Literature (Waseda University)
Work history (6):
  • 2013 - 現在 Waseda University Faculty of International Research and Education
  • 2001 - 2013 Waseda University Graduate School of Japanese Applied Linguistics
  • 1991 - 2013 Waseda University
  • 1986 - 1991 Kanazawa University
  • 1979 - 1986 Shinshu University Faculty of Education
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Committee career (2):
  • 2000 - 2008 日本語教育学会 理事、研究集会委員会委員長
  • 1990 - 1999 日本語教育学会 評議員
Awards (3):
  • 2021/12 - 文化庁 文化庁長官表彰
  • 2004 - 日本語教育学会 第2回奨励賞
  • 1989 - 第5回ヨゼフ・ロゲンドルフ賞
Association Membership(s) (3):
Association for Language and Cultural Education ,  日本言語政策学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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