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J-GLOBAL ID:200901098924138678
Update date: Aug. 03, 2024
Hosokawa Hideo
ホソカワ ヒデオ | Hosokawa Hideo
Affiliation and department:
Job title:
Professor emeritus
Homepage URL (1):
http://gbki.org/
Research field (1):
Japanese language education
Research keywords (4):
第二言語
, 母語
, 実践研究
, 言語文化教育
Research theme for competitive and other funds (26):
- 2020 - 2023 市民性育成のための教室文化論による対話型日本語教室活動の実践研究モデルの開発
- 2016 - 2021 A Study on Nikkey Plurilingual speakers in Latin America
- 2015 - 2020 Experiences under the "100,000 International Students Plan": Life stories of former students and teachers
- 2015 - 2019 Development of a practice model aiming to understand linguistic perception of Japanese language teachers and learners in Middle East, and build their mutual understanding
- 2011 - 2015 Projet de recherche sur le cadre commun de l'enseignement de langues
- 2011 - 2012 自律的日本語学習の支援を基盤とした留学生支援システムの構築
- 2010 - 2012 The language education on identity formation and Practical study of teacher training programs
- 2009 - 2010 アイデンティティ形成に関わる活動型日本語教育とその教師養成プログラムの実践的研究
- 2008 - 2009 日本語教育における「実践研究」の方法論構築およびその実現コミュニティの生成と普及
- 2007 - 2009 「共生日本語」教育構築の試み-「共生日本語」による教室実践モデル開発
- 2006 - 2007 「日本語教師自身による実践研究」を促進する実践研究理論の構築とその研修環境の開発
- 2005 - 2006 eラーニングによる総合活動型日本語教育プログラムの開発及びその実践環境の普及
- 2003 - 2006 A theoretical study of Cultural Literacy applicable to Teaching Japanese as a second language, along with developing practical models.
- 2004 - 2005 電話による日本語リスニング・スピーキング自動試験の運用性・信頼性・妥当性の検証
- 2004 - 2005 SURVEILLANCE STUDY ON TRAINING PRACTICE CAPABILITY AND THE IDEA OF PRACTICE TEACHING IN JAPANESE TEACHER TRAINING
- 2003 - 2004 問題発見解決学習としての総合活動型日本語教育の理論と実践
- 2002 - 2004 年少者のための日本語教育に関する基礎的調査研究
- 2001 - 2002 総合活動型日本語教育としての問題発見解決学習の理論と実践
- 2000 - 2002 Development of Japanese Language Education for Short-term Overseas Students
- 1999 - 2002 Research for the Establishment of the Syllabus for Teaching "the State of Affairs in Japan" as Part of Japanese Teacher-training
- 2000 - 2001 言語表現活動の組織化と課題
- 1997 - 1998 日本語教育における学習者主体の意味と課題
- 1995 - 1997 A Research on the Teaching of Nihon-jijo in the World
- 1992 - 1993 Fundamental Research on the Teaching of "Nihon-jijo" (Japanese State of Affairs)
- Education of calture and society
- Education of Language and culture
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Papers (116):
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細川英雄. 私はなぜ教育の道を志したか. 「教育展望」11月号 http://www.chou-ken.or.jp/main/2022/11/111448-9304.html. 2022. 68. 10. 50-51
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鼎談 : 日研の養成教育を実践から問い返す. 2021. 31. 1-14
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細川英雄. 対話の場の形成と発展--『リテラシーズ』のバイオグラフィからの知見. リテラシーズ. 2020. 23
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OSLER Audrey, KODAMA Shigeo, HOSOKAWA Hideo, FUKUSHIMA Seiji. Language and culatural education for citizenship. Studies of Language and Cultural Education. 2019. 17. 2-32
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細川 英雄. 「日本語人」という生き方-ことばによって人は何をめざすのか. 南米日本語教育シンポジウム2017:南米における日本語教育の現在と未来-日系社会のポテンシャル. 2018. 25-34
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MISC (23):
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Hideo Hosokawa. Towards the Education for the Citizen by Language. 2016. 52. 87-89
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細川 英雄. 日本語教育学の未来を拓く実践研究の翼として -『早稲田日本語教育実践研究』刊行記念号によせて-. 早稲田日本語教育実践研究. 2012. 1. 1-1
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Hideo HOSOKAWA. Interculturalite et Dynamique du dialigue-pour une integration de la culture a la langue-. Enseignement du Japonais en France. 2010. 5. 32-53
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細川 英雄. 日本語教育実践研究(11) -「総合活動型日本語教育」の実践と研究-. 早稲田大学日本語教育実践研究 = Journal of practical study on teaching Japanese language. 2007. 6. 127-127
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細川 英雄. 日本語教育実践研究(11)-「総合活動型日本語教育」の実践と研究-. 早稲田大学日本語教育実践研究 = Journal of practical study on teaching Japanese language. 2006. 5. 173-173
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Books (67):
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Dialogue language Citizen From CEFR Thoughts to the Fututure of Language Education
2022 ISBN:9784866760612
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共生社会のためのことばの教育 : 自由・幸福・対話・市民性
明石書店 2022 ISBN:9784750354774
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「活動型」日本語クラスの実践 : 教える・教わる関係からの解放
スリーエーネットワーク 2022 ISBN:9784883199075
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複数の言語で生きて死ぬ
くろしお出版 2022 ISBN:9784874248904
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自分の「ことば」をつくる : あなたにしか語れないことを表現する技術
ディスカヴァー・トゥエンティワン 2021 ISBN:9784799327753
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Lectures and oral presentations (41):
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文化は教えられるか-ことばと文化を統合する言語文化教育学へ
(韓国日語日文学会夏季国際大会 2021)
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社会的行為主体としてのことばの活動とは何か
(日本社会を生きるとは ーことばのオートノミーと社会的行為主体ー 2019)
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市民性形成はなぜ言語文化教育の目的として位置づけられるのか
(第5回年次大会 2019)
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複言語主義をどう解釈するか - 欧州評議会の理念と日本社会 -
(CEFRの理念と現実 2019)
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教えない教え方・理論背景編
(第49回年次研究集会 2019)
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Education (4):
- - 1977 Waseda University Graduate School of Letters, Arts and Sciences
- - 1977 Waseda University Graduate School, Division of Letters
- - 1971 Waseda University School of Letters, Arts and Sciences I
- - 1971 Waseda University Faculty of Literature
Professional career (2):
- Doctor of Education (Waseda University)
- M.A. in Literature (Waseda University)
Work history (6):
Committee career (2):
- 2000 - 2008 日本語教育学会 理事、研究集会委員会委員長
- 1990 - 1999 日本語教育学会 評議員
Awards (3):
- 2021/12 - 文化庁 文化庁長官表彰
- 2004 - 日本語教育学会 第2回奨励賞
- 1989 - 第5回ヨゼフ・ロゲンドルフ賞
Association Membership(s) (3):
Association for Language and Cultural Education
, 日本言語政策学会
, 日本語教育学会
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