Rchr
J-GLOBAL ID:200901099585722523   Update date: Feb. 01, 2024

Toda Takako

トダ タカコ | Toda Takako
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://www.gsjal.jp/toda/index.html
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (1): Linguistics, Phonetics, Japanese Language Education
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2017 - 2021 Empirical Research on the Operation of a Japanese Pronunciation Online Course in Global MOOCs
  • 2017 - 2021 グローバルMOOCsにおける日本語発音オンライン講座の運用に関する実証的研究
  • 2014 - 2017 Research on Japanese pronunciation learning support using e-Learning and autonomous learning models
  • 2006 - 2008 Research on Phonological Acquisition Strategies and Pronunciation Learning Systems
  • 2004 - 2005 Studies in the Phonological Acquisition Process of Second Languages
Show all
Papers (81):
  • Takako Toda. New Approaches to Language Education: Utilizing Online Resources to Teach Japanese Pronunciation. Japanese Studies Association of Thailand. 2019. 9. 1. 8-24
  • 戸田貴子. 中国学习者对JPC发音慕课使用状况的质性研究. 东北亚外语研究. 2019. 7. 70-77
  • 戸田貴子. 発音チェックにおけるフィードバックの工夫-オンラインでのラポール形成を目指して-. 早稲田日本語教育学. 2019. 26. 179-188
  • 戸田貴子. ブレンディッド・ラーニングー新たなモデルの構築と音声教育実践ー. 早稲田日本語教育学. 2019. 26. 107-126
  • 戸田貴子. グローバルMOOCsの相互評価における継続参加-日本語発音オンライン講座の分析を通して-. 日本語教育. 2018. 170. 32-45
more...
MISC (44):
  • 戸田貴子, 大久保雅子. 新しい日本語音声教育実践における学習者の学び-オンデマンド授業における発音学習-. 早稲田日本語教育学. 2014. 16. 1-18
  • 戸田貴子. 『일본어학・일본어교육강좌』 한국인 학습자를 위한 일본어 음성 연구와 교육. 『日本語学・日本語教育』. 2013. 第7巻. 105-123
  • Takako Toda. The critical period hypothesis and phonological acquisition of Japanese. Quantitative approaches to problems in linguistics, Part I. Tones and Acoustic Phonetics. 2012
  • Takako Toda. The critical period hypothesis and phonological acquisition of Japanese. Quantitative approaches to problems in linguistics, Part I. Tones and Acoustic Phonetics. 2012
  • 戸田貴子. 音声教育と日本語能力. 早稲田日本語教育学. 2011. Vol.9. 59-65
more...
Books (7):
  • Pronuncia e accento nella lingua giapponese: Teoria ed esercizi
    2020
  • シャドーイングで日本語発音レッスン
    スリーエーネットワーク 2012
  • コミュニケーションのための日本語発音レッスン【中国版】
    世界図書出版公司 2010
  • 日本語教育と音声
    くろしお出版 2008
  • 日本語発音レッスン[韓国版]
    NEXUS PRESS LTD 2004
more...
Lectures and oral presentations  (43):
  • 「公共日本語教育学の構築--「日本語教育」を再考する」
    (早稲田大学日本語教育学会春季大会 2017)
  • MOOCs(Massive Open Online Courses)による日本語発音講座の教育的意義
    (上海外大日本学国際シンポジウム2016年度大会 2016)
  • MOOCs(Massive Open Online Courses)による日本語発音講座の開発プロセス
    (早稲田大学日本語教育学会秋季大会 2016)
  • 日本語学習者の自律的な発音学習-「発音チェック」における「再提出」が日本語学習者の学びに与える影響
    (早稲田大学日本語教育学会秋季大会 2016)
  • ベトナムにおける日本語発音指導-ベトナム方言を考慮して-
    (日本語教育学会国際研究大会 2016)
more...
Education (2):
  • 1985 - 1997 Australian National University Faculty of Arts Linguistics
  • 1985 - 1989 Australian National University Faculty of Arts Linguistics
Professional career (1):
  • Ph.D. (Australian National University)
Awards (3):
  • 2019/02 - Waseda University 2019 Fall Term Waseda University Teaching Award President Award
  • 2017/02 - 早稲田大学 2015年度秋学期早稲田ティーチングアワード総長賞
  • 2013/05 - The First Waseda e-Teaching Award
Association Membership(s) (4):
早稲田大学日本語教育学会 ,  豪州日本研究学会(Japanese Studies Association of Australia) ,  日本音声学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page