Rchr
J-GLOBAL ID:200901099853238419   Update date: Apr. 01, 2024

Kimura Tatsuya

キムラ タツヤ | Kimura Tatsuya
Affiliation and department:
Research field  (3): Educational technology ,  Educational psychology ,  Business administration
Research keywords  (6): 探究 ,  ルーブリック ,  project-based learning ,  教育工学 ,  教育心理学 ,  社会心理学
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2024 - 2027 Engineering Ethics Education as a Part of First-Year Education to Foster Students' Learning Motivation
  • 2020 - 2023 数・理における科目を超えた共創的学修を基盤とする汎用的学修能力の向上効果の研究
  • 2016 - 2019 The study of "deep learning of mathematics and science" which makes a student have a high desire to learn aggressively, and deepens the learning ability
  • 2013 - 2017 Social psychological investigation on the education of heritage language and the formation of culutural identity
Papers (21):
  • Daisuke ITOH, Tatsuya KIMURA. Impact of Perceptions of Difficulty of Instructional Skills in Using ICT among Students in a Teaching Curriculum. 2023. 11. 46-56
  • 伊藤 大輔, 寺西 望, 木村 竜也. 総合的な探究の時間で生徒は何を学んだか?-振り返りシートの計量テキスト分析の試み-. 日本教育工学会研究報告集. 2023. 2023. 1. 215-222
  • Tatsuya KIMURA, Nozomu TERANISHI, Daisuke ITOH. A Consideration of Students’ Reflection in “Period for Inquiry-based Cross Disciplinary Study” Based on PBL. 2022. 2022. 4. 134-141
  • Current Status and Issues of Teaching Skills Using Information and Communication Technology in Students Attending Teacher Training Courses. 2022. 10. 46-56
  • Mozomu TERANISHI, Tatsuya KIMURA, Daisuke ITOH. The Practice of “Period for Inquiry-based Cross-Disciplinary Study” Based on PBL. 2022. 2022. 2. 1-6
more...
MISC (22):
  • 木村竜也, 伊藤大輔, 江村伯夫. 初年次教育において自律的な学習者を育てる試み. 日本教育工学会2023年春季全国大会(第42回大会)講演論文集. 2023. 141-142
  • Daisuke ITOH, Tatsuya KIMURA, Norio EMURA. A Study on Evaluation of Self-reflection in Project-based Learning Using the Checklist. 2022. 117-118
  • Nprio EMURA, Tatsuya KIMURA, Daisuke ITOH. An Analysis on Effects of “Design Project / Implementing and Operating”. 2022. 331-332
  • 木村竜也, 伊藤大輔, 江村伯夫. Project-based Learning における一学習者の学びの過程. 日本教育工学会2022春季全国大会(第40回大会)講演論文集. 2022. 199-200
  • Tatsuya KIMURA, Daisuke ITOH, Katsuhuko KOSUGI. Creation and operation of rubrics in which learners are actively involved. 2020. 316-319
more...
Books (3):
  • 学都圏“いしかわ”創成1:ラーニングストラテジーを学ぶPBL構築への挑戦
    デザインエッグ社 2020
  • 教師を目指す人のための教育最新事情
    金沢工業大学 2017
  • 人間理解のための心理学
    北大路書房 2014 ISBN:9784762828485
Lectures and oral presentations  (27):
  • 教科「工業」における授業改善に関する講義と演習~工業科におけるPBL実践法~
    (産業・情報技術等指導者養成事業(独立行政法人 教職員支援機構 主催))
  • 工業教育に最適なPBL活用の提言
    (鳥取県高等学校工業教育研究会主催 令和5年度研修会 2023)
  • 探究的な学びにおける評価の在り方(主体的に学習に取り組む態度の評価を含む)
    (令和5年度奈良県立王寺工業高等学校校内研修 2023)
  • 探究を実現するPBL
    (公益社団法人全国工業高等学校校長協会主催の「全国工業教育指導者養成講習会」 2023)
  • An Attempt to Foster Autonomous Learner in First Year Experience
    (2023)
more...
Works (2):
  • 工業科におけるPBL実践法
    大澤 敏, 千徳 英一, 西村 秀雄, 松本 重男, 磯崎 俊明, 岡部 幸徳, 長山 恵子, 木村 竜也, 伊藤 大輔, 宮崎 慶輔, 江村 伯夫, 渡邊 伸行 2015 - 2021
  • プロジェクトデザイン(PD)のプロセス -問題発見フェーズの指導の在り方-
    宮崎 慶輔, 松本 重男, 木村 竜也, 伊藤 大輔, 江村 伯夫, 松尾 幸治 2015 -
Education (4):
  • 関西大学大学院 社会学研究科 社会心理学専攻
  • 関西大学大学院 文学研究科 教育学専攻
  • Kansai University Faculty of Letters
  • Kansai University Graduate School
Professional career (1):
  • 文学修士
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page