Rchr
J-GLOBAL ID:200901099864915382   Update date: Jul. 03, 2024

HIROKO FURUTA

フルタ ヒロコ | HIROKO FURUTA
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (5): Special needs education ,  Sociology of education ,  Social welfare ,  Local studies ,  Gender studies
Research keywords  (5): ジェンダー ,  インクルーシブ教育 ,  南アジア ,  聴覚障害教育 ,  Special Needs Education
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2021 - 2026 Educational Inclusion of Children with Disabilities in Sri Lanka: Developing a model that responds to the country’s social context
  • 2021 - 2025 アジア・アフリカ地域における教育の包摂性の実相に関する国際比較研究
  • 2020 - 2023 Study on Speech to Text by Remote System for Students with Hearing Impairments: Introduction in Schools and Training Volunteer Students
  • 2021 - 2022 Inclusive Education without leaving behind children learning in special schools: Study of two South Asian countries
  • 2018 - 2020 Study on Education and gender of women with disabilities in South Asia
Show all
Papers (15):
  • Takeshi SHIMONAKAMURA, Hiroko FURUTA. Exploring Remote Realtime Captioning for Students with Hearing Impairments in Inclusive Settings: A Focus on Evaluations by Students, Teachers, and Parents. The Joint Journal of the National Universities in Kyushu. Education and Humanities. 2024. 10. 1. 1-12
  • Furuta Hiroko. Higher Education and People with Hearing Impairments in India: Referencing a College for the Deaf. The Joint Journal of the National Universities in Kyusyu. Education and Humanities. 2020. 7. 1. 1-10
  • 綾戸ゆかり, 古田 弘子. 熊本地震における発達障害児とその家族の被災経験とニーズ-脆弱性とレジリエンスに着目して-. 発達障害研究. 2019. 40. 4(1). 392-403
  • SHIMONAKAMURA TAKESHI, FURUTA HIROKO. Accommodation for High School Students Who are Deaf or Hard of Hearing in General Education Classrooms; From the perspectives of subject teachers. SNE Journal. 2017. 23. 1. 161-172
  • FURUTA Hiroko, ALWIS, K. A. C. Teaching students with special educational needs in an inclusive educational setting in Sri Lanka: Regular class teacher’s view. Journal of International Cooperation in Education. 2017. 19. 2. 1-18
more...
MISC (104):
  • 伊藤駿, 古田弘子, 吉井涼, 本間桃里, 是永かな子. 『特殊教育・インクルーシブ教育の社会学』を読み解くー日本における特殊教育・インクルーシブ教育の社会学に向けてー. 子ども・子育て支援研究センター年報. 2024. 13. 15-23
  • Kajihara Takahiro, Furuta Hiroko, Motoyoshi Daisuke. Support for children with severe and multiple disabilities in remote areas of Thailand: Building a collaborative system with related organizationssystem in. 2024. 41. 53-61
  • Furuta Hiroko, Sethunga Prasad, Kawaguchi Jun. Inclusive education policy in Sri Lanka: Implications for Low- and Middle-Income Countries. Bulletin of The Faculty of Education, Kumamoto University. 2023. 65. 133-144
  • Kiyama Yumesa, Furuta Hiroko. Development of resource rooms for children with speech impairments at Kumamoto City kindergartens : Focusing on the years 1982 to 2006. Bulletin of The Faculty of Education, Kumamoto University. 2022. 71. 93-101
  • 聴覚障害のある児童生徒への遠隔情報保障のための支援学生養成研修の実践-ノートテイク技術の向上を目指して. 聴覚障害のある児童生徒への遠隔情報保障のための支援学生養成研修の実践-ノートテイク技術の向上を目指して-. ろう教育科学. 2022. 64. 2. 41-53
more...
Books (8):
  • Inclusive education in the era of SDGs: Challenges of the Global South
    2024 ISBN:9784750357003
  • A Sociology of Special and Inclusive Education
    Akashi Publishing Company 2022 ISBN:9784750354903
  • 変容するアジアの家族ーシンガポール、台湾、ネパール、スリランカの現場からー
    明石書店 2022 ISBN:9784750353685
  • 教育からみる南アジア社会ー交錯する機会と苦悩
    玉川大学出版部 2022 ISBN:9784472406225
  • 教育からみる南アジア社会ー交錯する機会と苦悩
    玉川大学出版部 2022 ISBN:9784472406225
more...
Lectures and oral presentations  (18):
  • Inclusive education in Sri Lanka in the last ten years: Focusing on the COVID-19 and 2022 economic crisis
    (13 th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia 2023)
  • スリランカにおける障害児の教育的包摂~社会的文脈に即した包摂モデルの構築に向けて~
    (日本社会福祉学会 学会企画セッション 社会福祉学における国際共同研究を考える 2023)
  • 「特殊教育とインクルーシブ教育の社会学」を読み解く
    (日本特殊教育学会第61 回大会(2023 横浜大会)自主シンポジウムII -34(オンデマンド) 2023)
  • Sign languages and deaf community in India
    (2023)
  • 比較教育学からみる日本の特別支援教育ーこれまでとこれからー
    (日本比較教育学会第59回大会 2023)
more...
Works (7):
  • Gender and Education of Girls with Disabilities
    FURUTA HIROKO 2013 - 2014
  • 特別支援教育を担う教師のトレーニングプログラム開発に関する研究
    2003 - 2007
  • 東南アジア諸国の基礎教育に対する国際協力援助方法の比較研究
    2002 - 2005
  • インドネシア障害児教育開発の国際協力に関する研究
    2003 - 2004
  • 東南アジア諸国の基礎教育に対する国際協力援助方法の比較研究一日本の発信型協力援助手法の構築一
    2002 - 2003
more...
Education (1):
  • - 1999 University of Tsukuba Graduate School, Division of Special Education
Professional career (2):
  • Ph.D. (Disability Science) (University of Tsukuba)
  • 教育学修士 (筑波大学)
Work history (9):
  • 2024/04 - Shokei University Professor
  • 2019/03 - 2024/03 International Development Center of Japan The Project for Strengthening Education for Children with Special Needs through Inclusive Education Approach in Sri Lanka
  • 2018/04 - 2024/03 Professor, Graduate School of Education, Kumamoto University
  • 1999 - 2011 Kumamoto University Faculty of Education
  • 2011 - Kumamoto University Faculty of Education
Show all
Committee career (4):
  • 2022/08 - 現在 熊本県社会福祉事業団 評議員
  • 2016/04 - 現在 日本聴覚言語障害学会 編集委員
  • 2007/04 - 2024/03 熊本市教育委員会 熊本市就学支援委員会聴覚・言語障害部会委員
  • 2016/04 - 2018/03 広島大学教育開発国際協力研究センター 客員研究員
Awards (2):
  • 2023/03 - Kumamoto University FY2023 Kumamoto University Female Researcher Award
  • 2008/03 - Kumamoto University Kumamoto University President’s Award (Research)
Association Membership(s) (3):
日本比較教育学会 ,  日本特殊教育学会 ,  日本南アジア学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page