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J-GLOBAL ID:200901099921661660
Update date: Jan. 30, 2024
Fujita Takeshi
フジタ タケシ | Fujita Takeshi
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (2):
Science education
, Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds (23):
- 2019 - 2022 A Japanese-German comparative study of the role and contribution of MINT subject education to student personality formation
- 2015 - 2018 ASEAN共生時代の科学技術教員のためのリカレント教育プログラムの開発と評価
- 2014 - 2017 A comparative study between Japan and Germany on the role of metacognition ability on understanding scientific knowledge
- 2012 - 2014 理数系教員研修留学生の実践的指導力の向上をめざす研修プログラムの開発と評価
- 2010 - 2012 優れた指導力および教材開発能力を備えた理科教員養成カリキュラムの開発に関する研究
- 2009 - 2011 A Japanese-German comparative study of the relationship between metacognition in science learning and scientific knowledge and attitudes
- 2007 - 2009 International Comparative Study on New Trends and Effects of Environmental Education for Sustainable Development in Germany and U.S.etc.
- 2007 - 2009 キャリア選択と学習意欲に基づく中等理科カリキュラムの開発に関する実証的研究
- 2006 - 2008 Comparative study of Japan and Germany on the relationship between attitude toward science and scientific knowledge
- 2003 - 2005 A comparative study of Japan and Germany with regard to the nature of relation between the scientific knowledge of adults and the contents of study at school
- 2003 - 2005 Study on Systematization of Environmental Education/Learning and Curriculum in school in Germany and U.S. ; With Use of Environmental Learning Resource in Partnership with Region
- 2004 - 2004 2020年の科学教育のあり方に関する企画調査研究
- 2003 - 2003 生涯学習社会における成人の科学教育のシステム化に関する基礎的研究の企画調査
- 2001 - 2003 理科を学ぶ意欲を育てる課題志向問題解決学習に関する研究
- 2002 - 2002 科学教育を支援する学校外学習環境の評価基準の策定に関する企画調査研究
- 2000 - 2002 Study on Systematization of Partnership of Environmental Education in School with Region in Germany and U.S.
- 2000 - 2002 The Effects of School Knowledge and Ordinary Knowledge on Pupils' Science Literacy Formation -A Comparative Study carried out in Japan and Germany -
- 2001 - 2001 生涯学習における科学教育のシステム化に関する基礎的研究の企画調査
- 1999 - 2000 中学校における理科学習意欲の育成に関する実証的研究
- 1998 - 1999 Study on Systematization of Environmental Education in School in Germany and U.S.
- 1996 - 1997 東洋的/西洋的ものの考え方が科学的概念の理解に及ぼす影響についての比較研究
- 1996 - 1997 中等理科教育における遺伝学領域の問題解決学習に関する認知発達論的研究
- 1995 - 1997 The methods of expression and evaluation of knowledge in science
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Papers (36):
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木内裕佑, 藤田剛志. エンジニアリング・デザインに基づくものづくり活動に関する実践的研究 -中学校 2 年理科「電流とその利用」を通して-. 理科教育学研究. 2021. 61. 3. 417-427
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水野麻里子, 藤田剛志. 立体乾燥標本を用いた植物分類の授業づくりに関する実践的研究. 2021. 69. 231-238
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佐藤誠, 藤田剛志. 小学生が表現する電流モデルが電磁石単元の学習内容の理解に及ぼす影響. 千葉大学教育学部研究紀要. 2020. 68. 151-158
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石井 知愛子, 藤田 剛志. 理科の学びと社会とのつながりを実感させる授業づくりとその評価 : 小学校5年生の「植物の花のつくりと実や種子」の実践を通して. 千葉大学教育学部研究紀要. 2019. 67. 251-258
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NOMURA Jun, HAGA Mizuki, TANI Yoko, TSUJI Koji, HAYASHI Hideko, YAMATO Masahide, YONEDA Chie, FUJITA Takeshi. Impact of the TWINCLE student-exchange program on students from ASEAN countries. Journal of Sciene and Mathematics Education in Southeast Asia. 2018. 41. 2. 221-230
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MISC (130):
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Chapter 3 : Comparative Study on the Teaching Contents about Heredity and Evolution in Secondary Biology Education in Japan and U.S.A. 2015. 284. 45-55
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YOSHIDA Kyoko, KATO Tetsuya, KINOSHITA Ryu, KOMIYAMA Tomoyoshi, SHIMONAGATA Shuji, SHIRAKAWA Ken, SUGITA Katsuo, TAKAKI Akira, TSUJI Koji, TSURUOKA Yoshihiko, et al. Analysis of Effects on Students of Teacher Internships Abroad. Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education. 2015. 39. 0. 201-202
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MORIKAWA Daichi, FUJITA Takeshi. C16 Features of the content on the health of "GCSE Science" in the U.K. 2015. 54. 55-55
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吉岡 亮衛, 藤田 剛志, 寺田 光宏, カイザー シュテファン. 08B03 高校1年生の基本的概念の理解についての日独比較(諸外国の理科教育,一般研究発表(口頭発表)). 日本理科教育学会全国大会要項. 2015. 65. 210-210
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藤田 剛志, 大嶌 竜午, 畑中 敏伸. 03B04 ハンズオンを中心とする国際教員研修プログラムの開発(3) : インドネシア・ガネーシャ教育大学での実践に基づいて(教員養成,一般研究発表(口頭発表)). 日本理科教育学会全国大会要項. 2015. 65. 166-166
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Books (8):
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科学的リテラシーを育成する理科教育の創造
2019
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新しい学びを拓く理科 授業の理論と実践
2013
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未来を展望する理科教育
2006
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新時代を拓く理科教育の展望
2006
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CD-ROM版 中学校理科教育実践講座 理論編3
ニチブン 2003
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Education (1):
- 1979 - 1980 University of Tsukuba Master's Program in Education
Professional career (1):
- Master of Education (University of Tsukuba)
Work history (3):
- 2007/04 - Chiba University Faculty of Education
- 1994/04 - 2007/03 Chiba University, Faculty of Education 教育学部 助教授
- 1992/04 - 1996/03 Tokai Women's Junior College
Association Membership(s) (4):
日本生物教育学会
, 日本科学教育学会
, 日本理科教育学会
, 筑波大学教育学会
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