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J-GLOBAL ID:201001009687503283
Update date: Aug. 18, 2024
Umemoto Takatoyo
ウメモト タカトヨ | Umemoto Takatoyo
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Research field (1):
Educational psychology
Research keywords (5):
エンゲージメント
, 動機づけ調整
, CAMI
, 学習方略
, 動機づけ
Research theme for competitive and other funds (16):
- 2023 - 2027 青少年の自己肯定感を高めるセルフケアアプリケーション「LAICA」の開発と効果の検証
- 2023 - 2026 創造と探究を促進する社会的に共有された調整プロセスの解明
- 2022 - 2025 授業外学習への動機づけの変化プロセスに基づく自律的な学習支援の提案
- 2021 - 2024 オンライン学習におけるミクロレベルの自己効力感の影響に関する研究
- 2020 - 2023 トランジッションを促進する社会的に共有された調整プロセスと学習指導モデルの開発
- 2019 - 2022 多文化共生の教室環境構造による動機づけ促進モデルの構築 日中米の比較文化研究
- 2019 - 2022 動機づけの変動プロセスに基づく学習支援の検討
- 2018 - 2019 学業達成における児童期のパーソナリティの影響プロセスの解明-自己愛傾向と自尊心がもたらす競争・協同意識の発達-
- 2016 - 2019 他者との学習における動機づけ調整プロセスの解明
- 2015 - 2018 協同学習中の動機づけにおけるグループ間差に関する総合的検討
- 2014 - 2017 協働学習において調整が社会的に共有されるプロセスの解明
- 2014 - 2015 動機づけ調整による児童の自律的な家庭学習プロセスの解明
- 2013 - 2014 学習意欲の喚起による勉強方法の習得に関する研究
- 2012 - The relationships between learning beliefs and subjective well-being
- 2011 - Effects of practical lessons on promoting agency beliefs for strategy in middle school students
- 2010 - 学業不振生徒への動機づけ支援ストラテジー
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Papers (74):
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Ito, T, Umemoto, T, Nakaya, M. Providing and receiving of autonomy support promotes self-efficacy and value for group activities in university and the workplace. International Journal of Educational Research Open. 2024. 7
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Ito, T, Umemoto, T, Nakaya, M. Reciprocal path model of autonomous motivation and motivational regulation: Socially shared regulation in intellectual group activities. Journal of Educational and Developmental Psychology. 2024. 14. 1. 93-107
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伊藤崇達, 梅本貴豊. 学習への動機づけの内在化過程の検証-教室をフィールドとした発話分析に基づいて-. 九州大学教職課程研究紀要. 2024. 8. 1-15
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中西良文, 梅本貴豊. 教授ストラテジーの異なる学習課題における知識の正確性ならびに知識再構築に対する自己効力感の変化と相互影響過程. 日本教育工学会論文誌. 2024. 47. Suppl. 173-176
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Umemoto, T, Inagaki, T. Reciprocal relationship between motivation and engagement in out-of-class learning among Japanese undergraduates. Journal of Education and Learning. 2024
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MISC (4):
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Umemoto, T. Student's Motivation and Self-Regulated Learning in Online Learning. AERA SSRL SIG Times Magazine. 2022. 5. 3. 14-14
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Umemoto, T. Helping College Students Become More Strategic and Self-Regulated Learners: Learning Strategy Instruction To Enhance Self-Efficacy for Strategy Use. AERA SSRL SIG Times Magazine. 2020. 3. 8. 11-11
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Umemoto, T. Bruner’s Legacy and His Impact on Education. AERA SSRL SIG Times Magazine. 2019. 2. 6. 11-11
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梅本貴豊. 書評「感情的動機づけ理論の展開-やる気の素顔-」. 日本パーソナリティ心理学会 図書紹介. 2013
Books (13):
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公認心理師基礎用語集 増補第3版-よくわかる国試対策キーワード-
遠見書房 2022
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Blended language learning: Evidence-based trends and applications
International Association for Blended Learning and Power Learning Solutions 2021
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エビデンスベースの教育心理学
ナカニシヤ出版 2020
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公認心理師基礎用語集 増補改訂版-よくわかる国試対策キーワード-
遠見書房 2019
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自己調整学習の多様な展開-バリー・ジマーマンへのオマージュ-
福村出版 2019
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Lectures and oral presentations (104):
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Examining the causal model between socially shared regulation of motivation, engagement, and creative performance
(日本心理学会第88回大会 2024)
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オンライン学習過程における自己効力感とエンゲージメントの関連-異なる教授ストラテジーによる関連の違い-
(日本教育心理学会第66回総会 2024)
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大学生における授業外学習の動機づけとエンゲージメントの相互関連
(日本心理学会第88回大会 2024)
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大学生における授業外学習の動機づけと心理的欲求の充足との個人内関連
(日本教育心理学会第66回総会 2024)
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Effect of two types of self-efficacy on engagement of e-learning using different teaching strategies
(33rd International Congress of Psychology 2024)
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Education (3):
- 2010 - 2013 Nagoya University Graduate School of Education and Human Development
- 2008 - 2010 Mie University Graduate School of Education
- 2004 - 2008 Kyoto University of Foreign Studies Faculty of Foreign Studies
Professional career (1):
- Ph.D. (Nagoya University)
Work history (34):
- 2023/04 - 現在 Kyoto University of Foreign Studies Institute for Liberal Arts and Sciences Deputy Chair
- 2023/04 - 現在 Kyoto University of Foreign Studies Institute for Liberal Arts and Sciences Associate Professor
- 2022/04 - 現在 Kansai University Faculty of Informatics
- 2020/09 - 現在 Kansai University Faculty of Sociology
- 2020/04 - 現在 Kansai University Faculty of Societal Safety Sciences
- 2022/04 - 2023/03 Kyoto University of Foreign Studies Deputy Chair
- 2021/04 - 2023/03 Kyoto University of Foreign Studies Faculty of Foreign Studies Associate Professor
- 2018/09 - 2022/03 Kansai University Faculty of Sociology
- 2021/04 - 2021/09 Kyoto University of Education Graduate School of Research Division Education
- 2020/09 - 2021/09 Kansai University
- 2018/04 - 2021/03 Kyoto University of Foreign Studies Faculty of Foreign Studies
- 2019/04 - 2019/09 Kyoto University of Education Graduate School of Research Division Education
- 2018/04 - 2019/09 Kyoto University of Education Faculty of Education
- 2016/04 - 2018/03 Kyushu Women's University Faculty of Humanities
- 2017/04 - 2017/09 福岡看護専門学校 非常勤講師(心理学)
- 2015/04 - 2016/03 Kyoto University of Foreign Studies Division for Coordination of Planning and Implementation Lecturer
- 2014/06 - 2015/03 Nagoya University Graduate School of Education and Human Development Designated Assistant Professor
- 2013/10 - 2015/03 Nagoya University PhD Professional Office Designated Assistatnt Professor
- 2013/04 - 2015/03 Chukyo University School of Psychology
- 2013/04 - 2015/03 Kinjo Gakuin University College of Human Sciences
- 2013/04 - 2014/03 Chukyo University School of International Liberal Studies
- 2012/04 - 2014/03 専門学校日本聴能言語福祉学院 補聴言語学科 非常勤講師(心理測定法)
- 2012/04 - 2014/03 専門学校日本聴能言語福祉学院 聴能言語学科 非常勤講師(心理測定法)
- 2012/04 - 2014/03 東海医療科学専門学校 言語聴覚科昼間課程 非常勤講師(心理測定法)
- 2011/09 - 2014/03 知多市立看護専門学校 非常勤講師(情報科学)
- 2012/10 - 2013/03 名古屋大学大学院 教育発達科学研究科 RA
- 2012/04 - 2013/03 東海医療科学専門学校 言語聴覚科昼夜課程 非常勤講師(心理測定法)
- 2012/04 - 2013/03 Aichi Bunkyo Women's Junior College
- 2011/04 - 2013/03 名古屋大学大学院 教育発達科学研究科 TA
- 2012/06 - 2012/06 The Open University of Japan
- 2011/04 - 2011/10 愛知県立桃陵高等学校 衛生看護科専攻科 非常勤講師(心理学)
- 2011/04 - 2011/07 Nagoya University
- 2010/12 - 2011/03 Tokai Gakuen University Faculty of Human Wellness
- 2010/10 - 2011/03 Mie University Faculty of Education
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Committee career (7):
Awards (7):
Association Membership(s) (4):
THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
, JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY
, 日本パーソナリティ心理学会
, 日本教育心理学会
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