Rchr
J-GLOBAL ID:201001023536302750   Update date: Apr. 05, 2019

Nakatsuma Masahiko

ナカツマ マサヒコ | Nakatsuma Masahiko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Education - general
Research keywords  (6): 社会科教育 ,  教師教育 ,  教育方法 ,  Social Study ,  Study on Teacher Education ,  Study of Educational Methods
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 社会科教育
  • 教師教育
  • 教育方法
  • Social Study
  • Study on Teacher Education
Show all
MISC (24):
  • 校内研究における若手教員の成長と課題(1). 愛知教育大学研究報告第61輯(教育科学編). 2012. 157-164
  • 「学校実習」長期化と学生の成長. 愛知教育大学教育創造開発機構紀要第2輯. 2012. 95-102
  • 「共感・共同」論に基づいた授業実践の意義. 愛知教育大学教育創造開発機構紀要第2輯. 2012. 37-45
  • 子どもと教師の変化の中で、協同する授業を作る-絵画・イラスト資料の読み取りを中心に-. 課題研究「子どもの現実と社会科授業の成立」報告書. 2011. 5-11
  • 教員養成教育のカリキュラムモデルと「質保証」体制の構築. 2011
more...
Books (8):
  • 小学社会 , 6年下
    教育出版 2011
  • 小学社会 , 6年上
    教育出版 2011
  • 第10章 5年生の授業づくりと学習I , 小学校社会科教師の専門性育成 改訂版 , 78~87
    教育出版 2010
  • 第4章 現代社会と歴史理解 「開かれた小学校歴史教育と国際的視野」 , ゆれる境界・国家・地域とどう向き合うか
    梨の木舎 2009
  • 第2節 社会 , 子どもと教師でつくる教育課程試案
    日本標準 2007
more...
Lectures and oral presentations  (14):
  • 「学校実習」長期化と学生の成長
    (2011)
  • 「学校実習」長期化と学生の成長
    (研究集会 2011)
  • 校内研究における若手教員の成長と課題
    (第47回大会 2011)
  • 地域に根ざす学校カリキュラムの創造-「調整役」としての学校管理職を通して-
    (第21回大会 2010)
  • 子ども同士のかかわりで作る社会科授業-小6歴史、中3公民を例に-
    (第60回大会 2010)
more...
Education (1):
  • - 2005 Tokyo Gakugei University
Professional career (1):
  • Master Degree of Education (Graduate School of Tokyo Gakugei University)
Work history (4):
  • 2011/04 - - 教授
  • 2011/04 - - Aichi University of Education, Department of Practitioners in Education, Professor
  • 2008/04 - 2011/03 准教授
  • 2008/04 - 2011/03 Aichi University of Education, Department of Practitioners in Education, Associate Professor
Association Membership(s) (5):
日本教師教育学会 ,  中部教育学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  日本教育方法学会 ,  日本社会科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page