Rchr
J-GLOBAL ID:201001024637113513   Update date: Sep. 02, 2025

MISONO Tadashi

ミソノ タダシ | MISONO Tadashi
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://misono-lab.info/
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Science education ,  Educational technology
Research keywords  (3): 科学教育 ,  教育工学 ,  数学教育
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2022 - 2026 Development of A Support System for Student-centered Mathematics Lesson Design
  • 2022 - 2025 ナッジ理論を援用した共調整学習によるアクティブラーニング型授業支援システムの開発
  • 2019 - 2023 Theorizing Teaching Experience and Evaluation of Its Application to Improving
  • 2019 - 2022 Development and Evaluation of a Instruction Support System for Self-regulated Learning Skills
  • 2016 - 2019 Re-discussion of the Lesson Designing Processes in Mathematics from the Viewpoint of Instructional Design
Show all
Papers (32):
  • Kento Nakamura, Tadashi Misono, Yuki Watanabe. The Role of Instructional Design Theories in Teaching Practice. Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (SITE 2025). 2025. 1156-1161
  • Takaki Kondo, Tadashi Misono, Rieko Inaba, Yuki Watanabe. Effects and Challenges of Visualizing Peer Annotations in Post-Class Learning. Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (SITE 2025). 2025. 1277-1282
  • KUMARI Ragini, MISONO Tadashi. Comparison of ICT in School Education: A Study of India and Japan. JSSE Research Report. 2024. 39. 2. 143-148
  • ALBERTO Ivan, MISONO Tadashi. Comparative Analysis of 7th-Grade Mathematical Approaches in Mozambique and Japan: A Focus on Equations. JSSE Research Report. 2024. 39. 2. 171-174
  • 矢野魁士, 水本明李, 田辺祉人, 妹尾孝一, 御園真史, 山田大貴. The Effect of Inquiry-based Mathematics Learning through Origami on Students’ Problem Posing. 2024. 39. 2. 97-102
more...
MISC (37):
  • CBT による評価の期待と課題. 学習情報研究. 2024. 302. 42-45
  • 中村謙斗, 御園真史, 渡辺雄貴. 教育実習生の授業設計とTPACK・数学指導不安感との関係. 日本教育工学会 2024年秋季全国大会講演論文集. 2024. 75-76
  • 富場 脩聖, 御園 真史. 数学に関する質問への対話型AIの回答を活用した授業の開発. 日本教育工学会 2024年春季全国大会講演論文集. 2024. 583-584
  • 中村 謙斗, 御園 真史, 渡辺 雄貴. インストラクショナルデザイン諸理論を学修した数学科教育実習生の授業設計に影響する要因. 日本教育工学会 2024年春季全国大会講演論文集. 2024. 403-404
  • 原田 菜月, 御園 真史. 中学校数学科第1学年「正負の数」におけるUDLに基づく教材開発と実践. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2023. 38. 2. 19-24
more...
Books (6):
  • 実践事例で学ぶ生成AIと創る未来の教育
    東洋館出版社 2024 ISBN:9784491055688
  • 未来を拓くICT教育の理論と実践
    東洋館出版社 2024 ISBN:9784491054537
  • 中等数学科教育法序論
    共立出版 2022 ISBN:9784320114661
  • 深い学びを支える算数教科書の数学的背景
    東洋館出版社 2020 ISBN:9784491039794
  • パワフル・ラーニング : 社会に開かれた学びと理解をつくる
    北大路書房 2017 ISBN:9784762829703
more...
Lectures and oral presentations  (109):
  • Effects and Challenges of Visualizing Peer Annotations in Post-Class Learning
    (Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (SITE 2025) 2025)
  • The Role of Instructional Design Theories in Teaching Practice
    (Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (SITE 2025) 2025)
  • 折り紙を通した数学の探究指導が問題生成に与える影響
    (日本科学教育学会2024年度第2回研究会(若手活性化委員会開催) 2024)
  • Comparative Analysis of 7th-Grade Mathematical Approaches in Mozambique and Japan: A Focus on Equations
    (日本科学教育学会2024年度第2回研究会(若手活性化委員会開催) 2024)
  • Comparison of ICT in School Education: A Study of India and Japan
    (日本科学教育学会2024年度第2回研究会(若手活性化委員会開催) 2024)
more...
Education (1):
  • 2006 - 2009 Tokyo Institute of Technology Graduate School of Decision Science and Technology Department of Human System Science
Professional career (1):
  • 博士(学術) (東京工業大学)
Work history (5):
  • 2022/06 - 現在 Shimane University
  • 2018/04 - 2022/05 Shimane University
  • 2013/04 - 2018/03 Shimane University Faculty of Education Mathematics
  • 2010/10 - Shimane University Mathematics, Faculty of Education
  • 2009/04 - 2010/09 東京大学大学院情報学環ベネッセ先端教育技術学講座 特任助教
Awards (1):
  • 2024/09 - 日本教育工学会 論文賞 他者のノートテイキング状況の可視化が授業中の相互作用に与える影響
Association Membership(s) (5):
MATHEMATICS EDUCATION SOCIETY OF JAPAN ,  THE JAPAN ASSOCIATION FOR DEVELOPMENTAL EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY OF MATHEMATICAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page