Rchr
J-GLOBAL ID:201001030986061733   Update date: Mar. 30, 2024

Misawa Ryo

ミサワ リョウ | Misawa Ryo
Affiliation and department:
Job title: Senior Assistant Professor
Research field  (1): Social psychology
Research keywords  (3): チームワーク ,  集団内過程 ,  組織文化・風土
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2020 - 2024 Collaboration in Schools: Social Power derived from Social Identity
  • 2020 - 2023 Crisis Response and Resilience for Future Organizations: From the Perspective of High Reliability Organization Theory
  • 2019 - 2023 Investigation on the effective collaboration network in interdisciplinary teams: Focusing on school organizations and healthcare organizations
  • 2019 - 2023 職場チームの課題特性と風土がチームの失敗学習に及ぼす影響
  • 2016 - 2020 The teamwork elements required for emergency responses and their improvement strategies
Show all
Papers (41):
  • 三沢 良, 鎌田雅史. 教師の組織的学びを促進する校長のエンパワリング・リーダーシップ:心理的安全性の媒介効果に着目した検討. 学校改善研究紀要. 2024. 6. 60-74
  • 三沢 良, 松江桃果. 小学校教師の自律的な学びを支える組織的な学び:組織的な学びのイメージに基づく比較. 岡山大学教師教育開発センター紀要. 2024. 14. 17-31
  • 青木 多寿子, 小原 理子, 三沢 良. 女子大学生における化粧の心理的効用:化粧頻度による比較. 容装心理学研究. 2024. 3. 1. 41-45
  • 鎌田雅史, 三沢 良. 学校組織における学習メタファーに関する論考. 就実論叢. 2024. 53. 115-128
  • 三沢 良. 組織の安全性とチームワーク:チームワークの崩壊と高信頼性チームの視点に基づく既往知見の概括. 岡山大学大学院教育学研究科研究集録. 2024. 185. 37-51
more...
MISC (103):
  • 田中純子, 三沢 良. 主体的・自律的な学びを萌芽させる 「授業と授業をつなぐ家庭学習」の探究:中学校国語科での実践. 日本学校改善学会2024愛媛大会 自由研究発表. 2024
  • 三沢 良, 松江桃果. 小学校教師の自律的な学びを支える組織的な学び:組織的な学びのイメージに基づく比較. 日本学校改善学会2024愛媛大会 自由研究発表. 2024
  • 三沢 良, 長谷川尚子, 小林千夏. 若年就業者のキャリア自律の志向性と職場定着:支援施策は諸刃の剣か?. 人材育成学会第21回大会年次大会一般研究発表. 2023
  • 藤村まこと, 三沢 良, 日野健太. 組織文化の認知パターンと失敗と成功からの学習の関連性. 日本グループ・ダイナミックス学会第69回大会ポスター発表. 2023
  • 奥村弥生, 三沢 良, 西村佐彩子. 教員養成課程の学生の教育相談における曖昧さへの態度の変容:討議型教材「クロスロード 教育相談編」の効果の検討. 日本心理学会第87回大会一般研究発表. 2023
more...
Books (13):
  • チーム・ダイナミックスの行動科学:組織の生産性・安全性・創造性を高める鍵はどこにあるのか(山口裕幸 編著)
    ナカニシヤ出版 2024
  • 産業・組織心理学(放送大学教材)(山口裕幸 編著)
    NHK出版 2020
  • 組織行動の心理学:組織と人の相互作用を科学する(角山 剛 編)
    北大路書房 2019
  • 人材育成ハンドブック(人材育成学会 編)
    金子書房 2019
  • 産業と組織の心理学(池田 浩 編)
    サイエンス社 2017
more...
Works (1):
  • 専門社会調査士(認定番号 第001484号)
    2009 -
Education (2):
  • - 2009 Kyushu University
  • - 2001 The University of Kitakyushu Faculty of Humanities Dept.of Human Relations
Professional career (1):
  • 博士(心理学) (九州大学)
Work history (9):
  • 2021/04 - 現在 Okayama University
  • 2019/04 - 2021/03 Okayama University Graduate School of Education
  • 2017/04 - 2019/03 Okayama University Graduate School of Education Senior Assistant Professor
  • 2014/04 - 2017/03 Nara University Faculty of Sociology, Department of Psychology Lecturer
  • 2011/10 - 2014/03 財団法人電力中央研究所 原子力技術研究所 ヒューマンファクター研究センター 主任研究員
Show all
Awards (1):
  • 2007 - 日本心理学会優秀論文賞
Association Membership(s) (10):
Academy of Management ,  日本プラント・ヒューマンファクター学会 ,  American Psychological Association ,  産業・組織心理学会 ,  日本グループ・ダイナミックス学会 ,  日本社会心理学会 ,  日本心理学会 ,  人材育成学会 ,  日本学校改善学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page