Rchr
J-GLOBAL ID:201001075517081980   Update date: Jun. 30, 2024

Furukawa Emi

フルカワ エミ | Furukawa Emi
Affiliation and department:
Job title: 教授
Research field  (4): Lifelong developmental nursing ,  Early childhood education and childcare ,  Special needs education ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (8): 養子縁組 ,  社会的養育 ,  家族支援 ,  発達障害 ,  ペアレント・トレーニング ,  学校保健 ,  養護教諭 ,  小児看護
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2024 - 2029 幼児教育における日本版Vasuを起点としたカリキュラム創生モデルの構築
  • 2023 - 2028 Development of Internet Parent Training Using VR Technology for Parents of Children with Developmental Disabilities
  • 2023 - 2028 Building a model of support for social isolation of children with disabilities and their families
  • 2024 - 2027 Development of a training program to improve the professionalism of Yogo teachers regarding social care
  • 2021 - 2025 Development of health promotion program for foster families: community-based intersectoral approach
Show all
Papers (25):
  • 岩﨑 美奈子, 山崎 知克, 古川 恵美, 星野 寛美, 石﨑 優子. 里親・養親家庭支援における小児科医の役割:児童相談所・養子縁組民間あっせん機関に対する調査. チャイルドヘルス. 2023. 26. 10. 784-791
  • Satoshi Nobusako, Wen Wen, Yusuke Nagakura, Mitsuyo Tatsumi, Shin Kataoka, Taeko Tsujimoto, Ayami Sakai, Teruyuki Yokomoto, Emiko Takata, Emi Furukawa, et al. Developmental changes in action-outcome regularity perceptual sensitivity and its relationship to hand motor function in 5-16-year-old children. Scientific reports. 2022. 12. 1. 17606-17606
  • 古藤 雄大, 波田野 希美, 太田 泰子, 永井 利三郎, 岡本 啓子, 古川 恵美. 発達障害のある児童生徒への支援における養護教諭の専門性の発揮と合理的配慮の理解に対する自己評価への要因. 学校保健研究. 2022. 64. 1. 4-10
  • Problems during pediatric medical institution visits by adoptive parents before and after adoption. 2021. 9. 1. 1-10
  • Satoshi Nobusako, Michihiro Osumi, Emi Furukawa, Akio Nakai, Takaki Maeda, Shu Morioka. Increased visual bias in children with developmental coordination disorder: Evidence from a visual-tactile temporal order judgment task. Human movement science. 2021. 75. 102743-102743
more...
MISC (48):
  • 池田 友美, 古川 恵美, 鰺坂 誠之. 特別養子縁組で親・家族になった経験 1事例の振り返り. 小児の精神と神経. 2024. 64. 1. 86-86
  • 石崎 優子, 谷口 麻希[梅田], 古川 恵美, 門屋 亮, 田原 卓浩, 山崎 知克, 岩崎 美奈子, 万代 ツルエ, 吉田 龍平, 寺嶋 駿輝, et al. 全国の乳児院における予防接種実施状況とその課題. 日本小児科学会雑誌. 2024. 128. 2. 291-291
  • 万代 ツルエ, あべ松 亜実, 木村 馨子, 土井 紀子, 古川 恵美, 増野 園恵, 坂下 玲子. UPIにより自死の危険性が抽出された学生の生活状況の特徴. 全国大学保健管理研究集会プログラム・抄録集. 2023. 61回. 77-77
  • 古川 恵美. 【子どもの居場所2023 広がる小児看護の未来】さまざまな状況にある子どもの居場所と支援 特別養子縁組の子どもの生い立ちを家族や本人と共に受け止めていく支援. 小児看護. 2023. 46. 7. 829-835
  • 古川 恵美. 【知っておきたい子ども虐待と社会的養護~一時保護のその先は?~】養親に対するペアレント・トレーニングの経験から. チャイルド ヘルス. 2023. 26. 3. 199-202
more...
Books (7):
  • 学校保健の動向
    2022 ISBN:9784903076263
  • ふらっとライフ : それぞれの「日常」からみえる社会
    北樹出版 2020 ISBN:9784779306273
  • 30の事例で理解する校長・教頭の合理的配慮
    教育開発研究所 2018 ISBN:487380499X
  • 学校における養護活動の展開(養護教諭養成講座)
    ふくろう出版 2018 ISBN:4861867088
  • 養護教諭のための現代の教育ニーズに対応した養護学概論
    東山書房 2016 ISBN:4827815445
more...
Lectures and oral presentations  (10):
  • Education Program for "Yogo" Teacher to Response to Emergencies at Junior High School in Japan :A Qualitative Research
    (27th East Asian Forum of Nursing Scholars (EAFONS 2024) Conference 2024)
  • 特別養子縁組の子どもの生い立ちを家族と共に受け止めていくペアレント・トレーニングの実践
    (第130回 日本小児精神神経学会 2023)
  • 特別養子縁組で親・家族になった経験 1事例の振り返り
    (第130回 日本小児精神神経学会 2023)
  • 東日本大震災による孤児を里子として迎え入れた里親のインタビュー
    (第64回日本児童青年精神医学会総会 2023)
  • 高校生の子育てに悩む父親に対する養護教諭と協働したペアレント・トレーニング実施の経験
    (第70回近畿学校保健学会(和歌山). 2023)
more...
Education (3):
  • 2007 - 2011 川崎医療福祉大学 医療福祉学研究科 保健看護学専攻
  • 2002 - 2005 Osaka Kyoiku University
  • 1988 - 1989 Kobe University
Professional career (1):
  • 博士 (川崎医療福祉大学)
Work history (5):
  • 2020/04 - 現在 University of Hyogo School of Nursing Art and Sience
  • 2019/04 - 2020/03 Kansai University of Social Welfare
  • 2012/04 - 2019/03 Kio University
  • 2008/04 - 2011/03 大阪府立学校 教諭(教科・看護)
  • 1991/04 - 2007/03 大阪府立学校 養護教諭
Committee career (3):
  • - 現在 近畿学校保健学会 評議員
  • - 現在 日本小児精神神経学会 代議員
  • - 現在 日本小児心身医学会 代議員
Association Membership(s) (5):
日本子ども虐待防止学会 ,  日本学校保健学会 ,  日本質的心理学会 ,  日本小児精神神経学会 ,  日本小児心身医学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page