Rchr
J-GLOBAL ID:201001081874489220   Update date: Aug. 28, 2024

Shinohara Takeshi

シノハラ タケシ | Shinohara Takeshi
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (6): 公教育制度 ,  Distributed Leadership ,  Educational Governance ,  教育学 ,  教育経営学 ,  教育行政学
Research theme for competitive and other funds  (19):
  • 2024 - 2027 Activity theory research on transformation of school communities through inquiry-based curriculum
  • 2023 - 2026 教職員の人事異動区域を単位とした教育条件整備に関する実証的研究
  • 2021 - 2024 地域創造型教育ガバナンスの構築と教職員の職能開発に関する学際的研究
  • 2020 - 2024 分権型教員人事の存立要件に関する日・米・英比較研究:教員集団への影響に着目して
  • 2021 - 2023 Redefinition of "School" triggered by COVID-19 Pandemic: Examination of school reopening process
Show all
Papers (42):
  • 大沼, 春子, 青柳, ゆきの, 新井, 系和, 榎本, 由里子, 片野, 多恵, 侯, 芳蕾, 長屋, 俊輝, 深海, 貴之, 府川, 颯太, 福原, 暖, et al. 名寄市における道立高校再編と学校づくりの過程 : 名寄高校と名寄産業高校の統合をめぐる議論と要望について. 公教育システム研究. 2023. 22. 63-104
  • Yamashita Koichi. Legal Regulations and Operation of School Discretion on HRM for Teachers in US. 2023. 16. 2. 57-71
  • 大沼, 春子, 眞鍋, 優志, 魏, 義萱, 桂, 菀婷, 黄, 桂花, 清水, 広平, 平尾, 実美, 岡島, 慶太, 菅原, 潤, 鈴木, 茜, et al. 北海道湧別町における義務教育学校の設置とその学校経営過程 : 湧別町立芭露学園を事例に. 公教育システム研究. 2022. 21. 41-78
  • 篠原 岳司. ポストコロナを見据えた地方教育行政と学校経営-北海道教育学会・日本教育学会北海道地区共催シンポジウム(2021年3月)の記録 ポストコロナ社会と教育の課題 : 北海道の現状を踏まえて. 教育学の研究と実践 / 北海道教育学会学会誌編集委員会 編. 2022. 17号. 17. 76-82
  • 眞鍋 優志, 王 婷, 大屋 潤平, 王 子湾, 金 澤, 佐藤 理香, 畠中 博晶, 雷 芮, 飯田 俊大, 音村 拓臣, et al. 北海道奥尻町におけるICT教育の整備とその取り組みについて : 奥尻町立奥尻中学校、北海道奥尻高等学校の事例より. 公教育システム研究. 2021. 20. 139-180
more...
MISC (22):
  • 篠原 岳司. 議論のまとめ-シンポジウム報告 子どもの権利と教育政策. 日本教育政策学会年報 / 日本教育政策学会編集委員会 編. 2023. 30. 90-94
  • 篠原 岳司, 浅川 和幸, 松木 健一. 教員養成の新たな姿を目指して : 松木先生講演会. 子ども発達臨床研究. 2022. 16. 43-64
  • 篠原 岳司. 緊急事態に直面する教育行政・教育行政学の課題(2)-新型コロナ禍に見る教育統治・領域間行政-. 日本教育行政学会年報. 2022. 48. 190-191
  • 篠原 岳司. コロナ禍が気づかせた新しい学校経営のあり方 (特集 新しい学校経営、新しい学校リーダー). 月刊高校教育. 2021. 54. 4. 30-33
  • 篠原 岳司. 榎景子著『現代アメリカ学校再編政策と「地域再生」』,学文社,2020年,274頁. 日本教育行政学会年報. 2021. 47. 236-239
more...
Books (22):
  • 教育行政学(第4版): 子ども・若者の未来を拓く
    八千代出版 2022 ISBN:484291839X
  • 一斉休校 そのとき教育委員会・学校はどう動いたか?
    明石書店 2022 ISBN:4750353752
  • 専門職としての教師の資本: 21世紀を革新する教師・学校・教育政策のグランドデザイン
    金子書房 2022 ISBN:4760826823
  • 教育行政学 : 子ども・若者の未来を拓く
    八千代出版 2020 ISBN:9784842917849
  • ともに生きるための 教育学へのレッスン40 -明日を切り拓く教養
    明石書店 2019
more...
Lectures and oral presentations  (32):
  • 教育人権保障のための教育行政学研究 -教育ガバナンス論と教育実践過程-
    (日本教育行政学会第57回大会(日本大学文理学部) 課題研究II 教育行政学における基礎概念および重要命題の継承と発展(3) ー教育現象の統合的解明に向けた知的体系へー 2022)
  • Characteristics of collaboration and networks in educational governance in Japan
    (Partnership for Education and Beyond Collaboration and networks for quality education 2022)
  • 英米における分権型教員人事の概況と作用 :分権型教員人事の存立要件に関する比較研究(1)
    (日本教育行政学会第56回大会 2021)
  • 一斉休校 :そのとき教育委員会・学校はどう動いたか?
    (日本教育行政学会第56回大会 2021)
  • 北海道・札幌市他自治体の状況から(COVID-19対応特別委員会企画 地方教育行政と学校は「一斉休校」にいかに対応したか)
    (日本教育経営学会第61回大会 2021)
more...
Education (3):
  • 2006 - 2009 Hokkaido University
  • 2004 - 2006 Hokkaido University
  • 1996 - 2000 Aoyama Gakuin University School of International Politics, Economics and Communication Department of International Politics
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (北海道大学)
Work history (6):
  • 2015/04 - 現在 Hokkaido University Faculty of Education Assosiate Professor
  • 2011/04 - 2015/03 The University of Shiga Prefecture School of Human Cultures, Department of Human Relations Studies
  • 2010/04 - 2011/03 University of Fukui
  • 2009/10 - 2010/03 Brown University(USA) Visiting Research Fellow
  • 2009/04 - 2010/03 日本学術振興会特別研究員(PD)
Show all
Committee career (14):
  • 2023/01 - 現在 日本教育学会 機関誌編集員会 編集委員
  • 2022/10 - 現在 日本教育行政学会 常任理事
  • 2022/06 - 現在 日本教育経営学会 全国理事
  • 2020 - 現在 日本教育政策学会 全国理事
  • 2016/04 - 現在 北海道教育学会 理事
Show all
Awards (1):
  • 2009 - 研究奨励賞(日本教育行政学会)
Association Membership(s) (7):
アメリカ教育学会 ,  JAPAN EDUCATION LAW ASSOCIATION ,  北海道教育学会 ,  日本教育政策学会 ,  日本教育経営学会 ,  日本教育行政学会 ,  日本教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page