Rchr
J-GLOBAL ID:201001090667274824   Update date: Feb. 28, 2024

Kawano Masami

カワノ マサミ | Kawano Masami
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (6): Inquiry-based learning ,  Integrated Study ,  教育方法学 ,  Learning Science ,  教授学習過程 ,  Lesson Study
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2022 - 2027 「学び続ける教師」の学習生態学:日本の教師はどこで学びえるのか
  • 2022 - 2027 Research on the process of class size impact on student achievement: Classroom observation panel survey.
  • 2023 - 2026 高度情報化社会に必要な科学関連情報評価能力の育成を促進する教師教育プログラム開発
  • 2021 - 2025 一人一台端末時代の知識創造型学習実践の設計と評価
  • 2021 - 2024 「主体的に学習に取り組む態度」の育成と評価のための教育用ダッシュボードの開発
Show all
Papers (25):
  • 河野 麻沙美. フロントライン教育研究 教師が協働して授業づくりを探究する授業研究にむけて : 教師のco-agencyを引き出す運営とその視座. 初等教育資料 / 文部科学省教育課程課・幼児教育課 編. 2022. 1017. 72-75
  • 河野麻沙美. 3章 授業研究への心理学的アプローチ. 児童心理学の進歩. 2021. 60. 59-80
  • Towards the development of tools to support the development and assessment of "self-regulation". 2020. 20. 3. 165-168
  • Takahiro TSUJIMURA, Masami KAWANO. The Cultural system and Society for Lesson Study Implementation:Focusing on the Institutional settings of Teacher Culture in the Netherlands. 2020. 40. 1. 67-76
  • Ryogo OGINO, Masami Kawano. A Cultural System and Society for Lesson Study Implementation:An Analysis of the "Community and School" Theory since the 1970s. 2020. 40. 1. 57-66
more...
MISC (18):
  • 泰山 裕, 河野 麻沙美, 君塚 裕子. Learner's Evaluation of "Programming Thinking" : From Comparison of Learning scenes of "Programing Thinking" and Usage scenes. 日本教育工学会研究報告集. 2018. 18. 1. 47-50
  • 河野 麻沙美, 山口 悦司. Teacher Education Programs Applying the Learning Sciences : Cases of Mills College and University of Florida. 日本教育工学会研究報告集. 2017. 17. 3. 165-168
  • 山森 光陽, 磯田 貴道, 中本 敬子, 河野 麻沙美, 黒田 拓志. PD043 学級規模の大小による学習指導の工夫の違い : 教師の日常的な学習指導の工夫からみた学級の適正規模(教授・学習・認知,ポスター発表D). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2015. 57. 0. 389-389
  • 山森 光陽, 松沼 光泰, 萩原 康仁, 縣 拓充, 犬塚 美輪, 大久保 智生, 岡田 涼, 河崎 美保, 河野 麻沙美, 寺本 貴啓. JF02 学級規模研究における教育心理学的アプローチ(自主企画シンポジウム). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2013. 55. 0. S138-S139
  • 河野 麻沙美. PA-023 算数科における表現力を育む対話実践と学習ノート(教授・学習,ポスター発表). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2012. 54. 0. 23-23
more...
Books (17):
  • MINERVA 初めて学ぶ教職13 総合的な学習の時間
    ミネルヴァ書房 2023 ISBN:9784623081578
  • 児童心理学の進歩 vol.60(2021年版)
    金子書房 2021 ISBN:9784760899616
  • 教育における評価の再考ー人間教育における評価とは何かー
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623088454
  • 東アジアにおける法規範教育の構築:市民性と人権感覚に支えられた規範意識の醸成
    風間書房 2020 ISBN:4759923179
  • 主体的・対話的で深い学びに導く 学習科学ガイドブック
    北大路書房 2019 ISBN:4762830801
more...
Lectures and oral presentations  (60):
  • 「対話を重視した授業づくり:教師の役割を考える」
    (令和4年度新潟大学附属新潟小学校初等教育研究会winter 2023)
  • 「学びを拡げて実る生活科・総合的な学習の時間」
    (第32回生活に根ざす信州総合・生活科教育研究会 2022)
  • 「授業に活かす学習評価:観点別評価から「深い学び」をつくるには」
    (令和4年度新潟県高校教育研究会数学部会研修会 2022)
  • 「カリキュラムデザインに必要な教室の力とは:附属福岡小のカリキュラム改善サイクルから考える」,
    (令和4年度福岡教育大学附属福岡小学校教育研究発表会 2022)
  • 「協働の授業づくりとその評価」
    (令和4年度兵庫県高校教育研究会国語部会研修会 2022)
more...
Education (2):
  • - 2008 The University of Tokyo
  • - 2001 Ochanomizu University Faculty of Human Life and Environmental Sciences Division of Human Life Studies
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (東京大学)
Work history (5):
  • 2017/04 - 現在 Joetsu University of Education Graduate school of School Education Associate Professor
  • 2013/10 - 2017/03 Joetsu University of Education Graduate school of School Education
  • 2011 - 2013/03 The University of Tokyo Research Center for marine education project lecture
  • 2008/12 - 2010/12 The University of Tokyo Center on School Excellence assisitant professor
  • 2007/04 - 2008/11 JPSP,The university of Tokyo Research Fellow
Committee career (12):
  • 2022/11 - 現在 文部科学省初等中等教育局 高等学校卒業程度認定審査委員会委員
  • 2022/07 - 現在 文部科学省初等中等教育局 「次世代の学校・教育現場を見据えた先端技術・教育データの利活用推進事業」技術審査員・企画評価会議 企画評価委員
  • 2020/12 - 現在 文部科学省IB教育推進コンソーシアム 学習指導要領と国際バカロレア・ディプロマ・プログラムの読替えに係る作業部会
  • 2020/04 - 現在 福岡教育大学附属福岡小学校 研究開発指定校 運営指導委員
  • 2019/04 - 現在 上越市教育委員会 上越市小中学校適正配置審議委員会委員
Show all
Association Membership(s) (2):
日本教育工学会 ,  教育方法学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page