Rchr
J-GLOBAL ID:201001099695380963   Update date: Oct. 23, 2024

Kuwabara Yoko

クワバラ ヨウコ | Kuwabara Yoko
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (2): 漢字語彙,意味推測,非漢字系日本語学習者 ,  読解、非漢字系,日本語学習者
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2014 - 2017 意味推測課題による非漢字系中上級日本語学習者の漢語動名詞の習得プロセスの分析
  • 2016 - 意味推測課題による非漢字系中上級日本語学習者の漢語動名詞の習得プロセスの分析
  • 2015 - 意味推測課題による非漢字系中上級日本語学習者の漢語動名詞の習得プロセスの分析
  • 2015 - 読解コーパスの構築による日本語学習者の読解過程の実証的研究
  • 2012 - コミュニケーションのための日本語ウェブ教材の作成と試用
Show all
Papers (31):
  • 桑原陽子. 非漢字系中級学習者の名詞修飾節の読みの変化. ヨーロッパ日本語教育. 2024. 27. 145-156
  • 桑原陽子. How is the semantic information of Kanji associated with the contextual information in inferring the meaning of Sino-Japanese verbal nouns?. In principle, the journal name should be the abbreviated journal name specified by the journal in which the article was published.,If the journal name is in European language, the first letter of the word should be capitalized.,The first letter of the first word should be capitalized, and the first letter of the second and subsequent words should be lower case. 2024. 8. 35-48
  • Kuwabara Yoko. Appearance Frequency of Compound Practices " niyotte / niyori " in Academic Papers on Education Studies and Clues for Their Correct Interpretations. Journal of Technical Japanese Education. 2023. 25. 75-82
  • KUWABARA Yoko. Kanji Position Used to Infer the Meaning of Kanji Compound Words: Case Study of Intermediate and Advanced German-Speaking Japanese Language Learners. 日本語教育. 2023. 185. 125-138
  • 桑原陽子. 文末表現「である」に関わる読みの困難さ- 非漢字系中級学習者の教育系論文読解過程のデータより -. In principle, the journal name should be the abbreviated journal name specified by the journal in which the article was published.,If the journal name is in European language, the first letter of the word should be capitalized.,The first letter of the first word should be capitalized, and the first letter of the second and subsequent words should be lower case. 2023. 7. 1-12
more...
MISC (13):
  • 桑原陽子・鉾田裕子. 日本人学生と留学生の交流活動の試み. 国際教育交流研究. 2020. 4. 1-15
  • Yoshiko Hanbara, Fusako Tsujibata, Yoko Kuwabara. A Collaborative Reflection on “The SHIBU KATSUDO of Hokuriku Branch 2018 of the Society for Teaching Japanese as a Foreign Language” with a Focus on Reflective Practice Report Writing as a Means of Cultivating Professional Learning among Japanese Language Teachers. 国際教育交流研究. 2019. 3. 31-46
  • 桑原陽子. 初級日本語学習者対象の読解支援のための教材のあり方を考えるー「スタンプカード」を読むための教材をモデルとしてー. ことばと文字. 2018. 9. 127-136
  • 桑原 陽子. 地域在住外国人に対する日本語ボランティア養成講座における脱「日本語教師養成講座」の試み. 福井大学留学生センター紀要. 2011. 6. 11-24
  • Kanji teaching in the Zengakumuke Nihongo course: a case study of Kanji teaching for Japanese language learners in the pre-intermediate level. Journal of International Student Center, University of Fukui. 2010. 5. 5. 11-24
more...
Books (3):
  • In principle, the first letter of the title should be capitalized when it is written in European language.,In principle, if the title is in European language, the first letter of the word should be capitalized.
    ひつじ書房 2022
  • 日本語学習者の読解過程の縦断的研究
    ココ出版 2020 ISBN:9784866760216
  • 講座・日本語教育学第3巻 言語学習の心理
    スリーエーネットワーク 2006
Lectures and oral presentations  (10):
  • 英語系中級学習者の名詞修飾節構造理解のプロセス:英語への翻訳プロセスを手掛かりに
    (第27回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム 2024)
  • 生の素材を使った読む教材を作る:初級レベルを中心に
    (NY日系人会2023年秋の研修会 2023)
  • Changes in the reading comprehension of noun modifying clauses by a non-kanji background intermediate Japanese learner
    (The 26th Japanese Language Education Symposium in Europe 2023)
  • If the title of your presentation is in European language, the first letter of the word should be capitalized. ,If the title is in European language, the first letter of the word should be capitalized.
    (第25回専門日本語教育学会研究討論会 2023)
  • 専門教員へのインタビューを通じた大学における日本語教育のあり方の検討
    (ヴェネツィア2018年日本語教育国際研究大会 2018)
more...
Works (13):
  • ウェブ版日本語読解教材「日本語を読みたい!」
    2021 - 2022
  • ウェブ版日本語読解教材「日本語を読みたい!」
    2020 - 2021
  • ウェブ版日本語読解教材「日本語を読みたい!」
    2019 - 2020
  • ウェブ版日本語読解教材「日本語を読みたい!」
    2018 - 2019
  • ウェブ版日本語読解教材「日本語を読みたい!」
    2017 - 2018
more...
Education (4):
  • 1998 - 2002 Hiroshima University Graduate School, Division of Education 日本言語文化教育学
  • 1998 - 2002 Hiroshima University
  • 1996 - 1998 Hiroshima University Graduate School, Division of Education 日本語教育学
  • 1996 - 1998 Hiroshima University
Professional career (1):
  • 博士(学術)
Work history (8):
  • 2012/06 - 人間文化研究機構国立国語研究所 共同研究員
  • 2012/06 - National Institutes for the Humanities
  • 2003/08 - 2007/03 広島大学日本語CALLプロジェクト研究センター 客員研究員
  • 2003/08 - 2007/03 広島大学日本語CALLプロジェクト研究センター 客員研究員
  • 2003/08 - 2004/06 国立台中技術学院応用外国語学科 助理教授
Show all
Committee career (6):
  • 2020/09/01 - 日本語教育学会 学会誌委員会委員(主査担当)
  • 2012 - 2015 第二言語習得研究会 編集委員
  • 2012 - ヨーロッパ日本語教師会 一般会員
  • 2010 - 日本語教育学会 研究集会委員会委員
  • 2007 - 留学生教育学会 編集委員
Show all
Association Membership(s) (5):
専門日本語教育学会 ,  日本語教育学会 ,  留学生教育学会 ,  Japanese Association of Second Lnaugage Acquisition ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page