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J-GLOBAL ID:201101006862446750   Update date: Sep. 11, 2024

MATSUTANI Yosaku

マツタニ ヨウサク | MATSUTANI Yosaku
Affiliation and department:
Research field  (1): Aesthetics and art studies
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2023 - 2026 モアザンヒューマンの美学--動物論的転回以降の感性論的可能性
  • 2022 - 2025 JAXA
  • 2021 - 2024 生命の物質化・物質の生命化に関する理論調査と制作実践
  • 2021 - 2024 「自撮り」のメディア文化史
  • 2020 - 2023 ライフ/デス・アートの美学
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Papers (22):
  • 松谷容作. 月との遭遇--ポスト地球の美学によるJAXA「月面農場」に対する批判的考察--. 追手門学院大学社会学部紀要. 2024. 18. 47-62
  • Nobuhiro Masuda, Yosaku Matsutani, Yasuharu Akiyoshi, Juppo Yokokawa, Kazuhiro Jo. Two Approaches to Human-decentred Design: Between Life and Matter. World Design Assembly Tokyo 2023: Research + Education Forum Tokyo 2023 Forum Proceeding. 2024. 99-104
  • A Study on the Overlay Images in the Japanese Contemporary Art Scene: Cases of Chikako Yamashiroʼs “Your Voice Came Out Through My Throat” and Nobuaki Itoʼs “Dead person and Living person”. 2023. 17. 95-114
  • Nobuhiro Masuda, Yosaku Matsutani, Yasuharu Akiyoshi, Kazuhiro Jo, Juppo Yokokawa. Reinventing Phonography: Three Case Studies of the Transduction. ISEA2022 Barcelona POSSIBLES Proceedings. 2022. 1072-1074
  • Soil and Art: A Study of Soichiro Mihara's "Making Soil". 2022. 60. 71-91
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MISC (16):
  • 松谷容作. Errorと戯れる--展覧会「Error of Reality」について. セイアンアーツアテンション16「Error of Reality」展. 2024
  • 松谷容作. 分解の実践としての林勇気『君はいつだって世界の入口を探していた』展. おおさか創造千島財団・林勇気編『林勇気「君はいつだって世界の入り口を探していた」記録集』. 2023. 32-43
  • 秋吉康晴, 増田展大, 松谷容作. 【翻訳】フェリックス・シュタルダー「コモンズからNFTへ--デジタルオブジェクトとラディカルな想像力」. Medium. 2022. 3. 39-51
  • コリン・ホアグ, フィリポ・ベルトーニ, ニルス・ブバント(秋吉康晴, 増田展大, 松谷容作. 【翻訳】荒廃地のエコロジー --人新世のごみ投棄場に生じたアンドメスティケーションとマルチスピーシーズ的利益. 2022
  • 松谷容作. 人の動きを観ること、制御すること、撮ること ー1980 年代の子供とジャッキー・チェンの関係から. KYOTO EXPERIMENT magazine. 2021. 62-63
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Books (19):
  • メディア論の冒険者たち
    東京大学出版会 2023 ISBN:9784130502092
  • Honorato, Dalila; Reichle, Ingeborg; González Valerio, María Antonia; Giannakoulopoulos, Andreas (eds.), Taboo-Transgression-Transcendence in Art & Science 2020
    Corfu: Ionian University 2022 ISBN:9789607260703
  • DARK EDEN Transdisciplinary Imaging at the Intersections of Art, Science and Culture
    Art + Australia, Victorian College of the Arts University of Melbourne 2022
  • トム・ガニング『映像が動き出すとき--写真・映画・アニメーションのアルケオロジー』
    みすず書房 2021
  • クリティカル・ワード メディア論 理論と歴史から〈いま〉が学べる
    フィルムアート社 2021
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Lectures and oral presentations  (26):
  • The Sensibility of Inorganic Life : Reflections on Video Works in Contemporary Japan
    (The Aesthetics of Bio-Machines and the Question of Life 2024)
  • From Poi to COVID 19
    (2024)
  • Art as Decomposition: Soichiro Mihara's Making Soil
    (Taboo - Transgression - Transcendence in Art & Science 2023)
  • Soil, (De)compose, Art: Soichiro Mihara’s Making Soil
    (The 10th International Conference on the Histories of Media Art, Science and Technology 2023)
  • Encounter with the Moon : Ethics and Aesthetics of the Post-Earth Era
    (The 22nd International Congress of Aesthetics 2023)
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Works (3):
  • Let's Ride the Waves on March 11th
    2024 - 2024
  • Let's Ride the Waves on March 11th
    2023 -
  • Let's Ride the Waves on March 11th
    2022 -
Education (4):
  • 2004 - 2010 Kobe University
  • 2005 - 2007 L’université de Metz
  • 2001 - 2004 Kobe University
  • 1996 - 2000 Kwansei Gakuin University School of Economics
Professional career (1):
  • 博士 (神戸大学)
Work history (3):
  • 2022/04 - Otemon Gakuin University Faculty of Sociology
  • 2018/04 - 2022/03 Kokugakuin University Faculty of Letters Department of Philosophy
  • 2015/04 - 2018/03 Doshisha Women's College of Liberal Arts Faculty of Liberal Arts Department of Information and Media
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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