Rchr
J-GLOBAL ID:201101022102344030
Update date: Sep. 25, 2024
Katsuragawa Taisuke
カツラガワ タイスケ | Katsuragawa Taisuke
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (3):
Educational psychology
, Special needs education
, Clinical psychology
Research keywords (1):
Clinical Psychology, Developmental Disorders, Educational Counseling, Parenting Support, School Counseling, Counseling Process
Research theme for competitive and other funds (7):
- 2022 - 2026 教師のメンタルヘルスに対するセルフケア用ACTアプリの開発
- 2022 - 2025 Preventive Interventions for Early Dropout from Videoconferencing Psychotherapy
- 2020 - 2024 原発事故被災者の移住・帰還・避難継続における新たな居住福祉に関する人間科学的研究
- 2017 - 2020 Development and Application of an Educational Clinical Psychology Scale from the Perspective of Clinical Importance
- 2016 - 2019 自閉症スペクトラム障害児の胎児期から乳幼児期の行動特徴-早期発見と育児支援-
- 2012 - 2015 Development of a self-assessment-style career support program for teachers.
- 2012 - 2014 Progress of the communication of infants and the children who are hard to take care of their child
Show all
Papers (53):
-
Eriko Takahashi, Takumi Takahashi, Taisuke Katsuragawa. Development of the Positive Body Image Schemas Inventory. 2024. 35. 2. 79-95
-
小日向 咲来, 金子 健一郎, 桂川 泰典. ASD者・児が抱える聴覚過敏の症例の概観と分類. 早稲田大学臨床心理学研究. 2023. 23. 1. 63-69
-
増田 愛梨, 金子 健一郎, 高橋 恵理子, 桂川 泰典. トラウマへの自己開示がマインドフルネス特性に与える効果ー想定書簡法と筆記開示法の比較ー. 早稲田大学臨床心理学研究. 2023. 23. 1. 45-48
-
Saki Motoki, Taisuke Katsuragawa, Yuya Iijima. Development of the Apathy Scale for Junior High School Students and an Evaluation of its Reliability and Validity. The Japanese Journal of Personality. 2023. 32. 1. 42-52
-
佐々木三紗, 金子健一郎, 桂川泰典. 青年期におけるアジア系移民の家族内の文化的不一致と心理的問題についての研究動向-青年期の在日コリアンに対する心理的介入への示唆-. 人間科学研究. 2023. 36. 1
more...
Books (14):
-
(書評)カウンセリングに活かす「感情処理法」(臨床心理学138号,p.720)
金剛出版 2023 ISBN:9784772420037
-
スクールカウンセリングの「困った」を解決するヒント48
大修館書店 2019 ISBN:9784469268553
-
The Fukushima Support Project - Development of radiological surveys to support the building of safer enviroments ( In Human science of disaster reconstruction : an interdisciplinary approach to holistic health following the Great East Japan Earthquake and Fukushima nuclear disaster)
Interbooks 2019 ISBN:9784924914612
-
いちばんよくわかる図解臨床心理学
成美堂出版 2018 ISBN:9784415324951
-
<心の基礎>リサーチ第3号
実務教育出版〈心の基礎〉教育を学ぶ会 2014
more...
Lectures and oral presentations (150):
-
大学生における過剰適応と 抑うつに関する短期縦断的検討
(日本認知・行動療法学会第50回大会 2024)
-
強み(strengths)概念の時間的因果関係の検討--強みへの注目および強みの活用感の関連
(日本学校心理学会第26回大会 2024)
-
ADHD マスキング尺度の作成および信頼性、妥当性の検討
(日本カウンセリング学会第56回大会)
-
Psychoeducational Intervention to Improve Clarification of Value and Commitment in Japanese Junior High School Students: Psychological Support for Overadjustment
(8th International Conference on Education and Psychology 2024)
-
Relationship between Characteristics of Reward System Circuits and Game Charges and Difficulties in ADHD Tendency Individuals
(8th International Conference on Education and Psychology 2024)
more...
Education (3):
- - 2013 Waseda University Graduate School of Human Sciences
- - 2007 早稲田大学大学院 人間科学研究科(修士課程) 臨床心理学研究領域・学校カウンセリング学研究室
- - 2005 Waseda University School of Human Sciences
Professional career (1):
Work history (5):
- 2024/04 - 現在 Faculty of Human Sciences, Waseda University
- 2015/04 - 2024/03 Waseda University Faculty of Human Sciences
- 2014/04 - 2015/03 Okayama University Student Support Center
- 2013/06 - 2014/03 Okayama University Student Support Center
- 2011/04 - 2013/05 Waseda University Faculty of Human Sciences
Awards (10):
- 2024/03 - 日本学校メンタルヘルス学会 優秀査読者賞
- 2024/03 - 日本学校メンタルヘルス学会第27回大会 優秀演題賞(金賞) ADHDマスキング評価項目の検討
- 2023/12 - 日本健康心理学会 アーリーキャリアヘルスサイコロジスト賞 Interactions between Functions and Appraisal on Maintenance of Nonsuicidal Self-Injury
- 2023/10 - 日本認知・行動療法学会第49回大会 ダイバーシティ推進研究ポスター発表銅賞 在日コリアンにおける異文化適応ギャップ評価項目の作成
- 2021/11 - 日本社会医学会総会 研究奨励賞 東日本大震災被災者におけるメンタルヘルスと社会経済文化的要因との関連
- 2021/10 - 日本認知・行動療法学会 ダイバーシティ推進研究ポスター賞金賞 認知行動理論に基づいたセクシュアルマイノリティのメンタルヘルスの理解
- 2021/07 - 日本トラウマティック・ストレス学会 優秀演題 福島原発事故首都圏被害者に持続する甚大な精神的被害-人間科学的実習研究から
- 2021/02 - 日本学校メンタルヘルス学会 最優秀論文賞(理事長賞),中島一憲記念賞 教師の賞賛行動と教師自身のメンタルヘルスの関連性 -小学校・中学校教師を対象とした教師用賞賛行動測定尺度による研究から-
- 2020/02 - 日本ストレスマネジメント学会 第四回奨励研究賞(冨永良喜賞) 不登校当事者の主観的観点から見た回復過程における記述的検討-ソーシャルサポートと家族機能に焦点をあてて-
- 2018/09 - 日本学校メンタルヘルス学会 児童生徒への賞賛行動が教師自身のメンタルヘルスに与える効果-単一事例実験による検討- 児童生徒への賞賛行動が教師自身のメンタルヘルスに与える効果-単一事例実験による検討-
Show all
Return to Previous Page