Rchr
J-GLOBAL ID:201101023738946487
Update date: Sep. 19, 2024
Kitamura Yoshifumi
Kitamura Yoshifumi
Affiliation and department:
Job title:
教授,
Homepage URL (1):
http://www.riec.tohoku.ac.jp/~kitamura
Research field (2):
Human interfaces and interactions
, Database science
Research keywords (15):
stereoscopic display
, 3D display
, virtual reality
, 3D user interface
, human-computer interaction
, interactive contents
, インタラクティブコンテンツ
, 協調作業
, 実世界指向ユーザインタフェース
, 仮想現実空間
, マルチモーダルインタフェース
, 3次元
, バーチャルリアリティ
, インタラクション
, ユーザインタフェース
Research theme for competitive and other funds (22):
- 2023 - 2029 Strengthening and Developing the Foundation of International Education and Research through Objective Evaluation of the Effectiveness of Metaverse Intercultural Collaborative Learning
- 2024 - 2027 Exploratory Study on the Educational Effects of Using VR and the Metaverse in International Collaborative Virtual Exchange
- 2021 - 2025 動作ユニットAIによる人の感情推定とキャラクタの感情豊かな動作生成による遠隔コミュニケーション環境の構築
- 2019 - 2023 適応的な触覚提示によるVR体験の没入感向上と動作範囲の削減
- 2018 - 2021 磁気式3次元モーションセンサシステムの試作と未踏問題への応用
- 2017 - 2020 Workspace optimization system and algorithm using autonomous robotic tabletops and walltops
- 2015 - 2018 Assessment of the Externalizing and Internalizing Behavior Problems by Blocks Equipped with a Micro-accelerometer
- 2015 - 2018 人の細かい手作業計測のための3次元6自由度モーションセンサシステムの実現と応用
- 2015 - 2017 動きセンサ内蔵積木の試作と子供の遊び方分析への応用
- 2012 - 2015 AssessBlock: assess and rehabilitation for PTSD and stress level
- 2012 - 2015 Reduction of Chronic Stress in Younger Children Through Block Play
- 2011 - 2014 サイバーフィジカル3D協調インタラクション環境の研究開発
- 2011 - 2014 情報コンテンツの提示により変化する「場」の状態推定と制御に関する研究
- 2012 - 2013 複数ディスプレイ環境における柔軟でシームレスな可視化とインタラクション
- 2010 - Interactive Contet Design
- 2007 - 2008 A Research for User Interface to Assess Development Coordination Disorder and its Rehabilitation
- 2004 - 2007 立体画像共有型協調作業システムに関する研究と開発
- 2005 - 2006 A Research for a User Interface to Assess and Improve User's Spatial Cognitive Ability
- 2001 - 2005 3次元協調作業ユーザインタフェースに関する研究
- 2003 - 2004 A Research for a User Interface to Assess User's 3-D Spatial Cognitive Ability
- 2000 - 2003 Building Virtual Environment by using Objective Multi-modal Interface
- 1997 - 1999 A Study for Manipulation and Editing System with Multi Modal Interface
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Papers (313):
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Xiaoyue Yang, Miao Cheng, Ken Fujiwara, Yoshifumi Kitamura, Satoshi Shioiri, Chiahuei Tseng. What Makes a Movement Human-Like?. Japanese Psychological Research. 2024
-
Yuki Onishi, Eiko Onishi, Kazuki Takashima, Yoshifumi Kitamura. Anesth-on-the-Go: Designing Portable Game-based Anesthetic Simulator for Education. Extended Abstracts of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 2024
-
Ryota Gomi, Ryo Suzuki, Kazuki Takashima, Kazuyuki Fujita, Yoshifumi Kitamura. InflatableBots: Inflatable Shape-Changing Mobile Robots for Large-Scale Encountered-Type Haptics in VR. Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 2024
-
Taichi Murakami, Kazuyuki Fujita, Kotaro Hara, Kazuki Takashima, Yoshifumi Kitamura. SwapVid: Integrating Video Viewing and Document Exploration with Direct Manipulation. Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 2024
-
Yukai Hoshikawa, Kazuyuki Fujita, Kazuki Takashima, Morten Fjeld, Yoshifumi Kitamura. RedirectedDoors+: Door-Opening Redirection with Dynamic Haptics in Room-Scale VR. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics. 2024. 30. 5. 2276-2286
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MISC (216):
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Yoshifumi Kitamura. Undertaking the role of General Chair for CHI 2021 - Connecting People, Creating Forward-looking Communities. Journal of the Virtual Reality Society of Japan. 2021. 26. 1. 10-14
-
清川 清, 安藤 英由樹, 伊藤 雄一, 天野 敏之, 河合 紀彦, 池田 聖, 橋本 渉, 大西 克彦, 山本 豪志朗, Photchara Ratsamee (Ei), et al. IEEE VR 2019 報告. 日本バーチャルリアリティ学会誌. 2019. 24. 3. 18-27
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Yoshifumi Kitamura. The Global and Local Benefits of Organizing International Conferences in Japan. Journal of the Virtual Reality Society of Japan. 2019. 24. 2. 4-6
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A Study for Interactive and Multi-Dimensional Visualization of Digital Images. 2017. 41. 16. 123-128
-
田村晃一, 萩原拓真, 高嶋和毅, 北村喜文. A Study for Interactive and Multi-Dimensional Visualization of Digital Images. 電子情報通信学会技術研究報告. 2017. 117. 73(MVE2017 1-13). 123-128
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Patents (24):
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映像通信システム及び映像通信方法
-
画像表示装置,画像表示方法およびコンピュータプログラム
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画像撮影・表示方法、画像撮影・表示装置、プログラムおよび記録媒体
-
地図表示装置および地図表示方法
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表示制御装置、表示処理装置、アプリケーションサーバ、表示制御方法、表示処理方法、アプリケーション実行方法、制御プログラム、および、記録媒体
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Books (3):
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ビジュアルコンピューティング -3次元CGによる画像生成-
電機大出版局 2006 ISBN:4501541709
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岩波講座「マルチメディア情報学」第6巻,情報の可視化
岩波書店 2001 ISBN:4000109669
-
3次元画像用語事典
新技術コミュニケーションズ 2000
Lectures and oral presentations (115):
-
非言語情報が拓く人間性豊かなコミュニケーション ~ サイバー空間とリアル空間の活用
(東北大学 電気・情報 産学官フォーラム 2023)
-
非言語情報が拓く人間性豊かなコミュニケーション
(電子情報通信学会総合大会(芝浦工業大学 大宮キャンパス(ハイブリッド))企画セッションBI-6.「空間共有コミュニケーションを実現する技術動向 ~豊かなコミュニケーションの実現~」 2023)
-
Future of Our Research Community
(International Symposium on Human-Computer Interaction 2023 2023)
-
DX時代のMICEを考える
(国際観光コンベンションフォーラム 2023 in 仙台 2023)
-
非言語情報を活用する人間性豊かなコミュニケーション 〜 これからのメタバースへの応用を目指して
(東北大学 知のフォーラム本学未来社会デザインプログラム「XR技術の教育・社会貢献-メタバースでの国際協創-」第1回 国際シンポジウム メタバース・XR技術の教育利用と国際協創 2022)
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Works (17):
-
Viblock: Block-shaped Content Manipulation in VR
2016 -
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TransformTable
2015 -
-
A-Block
2014 -
-
IM3D: Magnetic Motion Tracking System for Dexterous 3D Interactions
2014 -
-
D-FLIP: Dynamic & Flexible Interactive PhotoShow
2013 -
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Education (2):
- - 1987 Osaka University Graduate School, Division of Engineering Science 物理系専攻
- - 1985 Osaka University Faculty of Engineering Science 制御工学科
Professional career (1):
Work history (7):
Committee career (38):
- 2020/04 - 現在 特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会 評議員
- 2016/08 - 現在 独立行政法人 国際観光振興機構 MICEアンバサダー
- 2012/09 - 現在 IFIP (International Federation for Information Processing) TC13 (Human-Computer Interaction) Japan Liaison
- 2004/11 - 現在 VRST: ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology Steering Committee Chair
- 2010/04 - 2024/03 The Journal of Computer Animation and Virtual Worlds Associate Editor
- 2009/10 - 2023/12 3次元ユーザインタフェース研究委員会 委員長
- 2006/04 - 2023/03 特定非営利活動法人 ヒューマンインタフェース学会 評議員
- 2011/09 - 2022/08 EGVE: Eurographics Symposium on Virtual Environment Steering Committee
- 2016/08 - 2021/10 Japan ACM SIGCHI Chapter Chair
- 2015/09 - 2021/07 ACM SIGCHI Liaison for Japan and Chair of Asian Development Committee
- 2021/05 - 2021/05 ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems General Chair
- 2020/11 - 2020/11 17th EuroVR International Conference General Chair
- 2016/04 - 2020/03 特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会 理事
- 2019/03 - 2019/03 IEEE VR 2019: IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Social Event Co-Chair
- 2011/10 - 2018/12 ACM SIGGRAPH Asia Conference Advisory Group
- 2018/09 - 2018/09 日本バーチャルリアリティ学会第23回大会 企画委員
- 2017/09 - 2017/09 エンタテインメントコンピューティング シンポジウム アドバイザ
- 2012/04 - 2016/03 特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会 評議員
- 2015/11 - 2015/11 ACM SIGGRAPH Asia 2015: The 8th SIGGRAPH Conference and Exhibition on Computer Graphics and Interactive Techniques in Asia Conference Chair
- 2006/03 - 2015/03 3DUI: IEEE Symposium on 3D User Interfaces Steering Committee
- 2012/11 - 2014/12 ACM SIGGRAPH Asia Emerging Technologies Program Director
- 2012/11 - 2012/11 ヒューマンインタフェース学会 「エンタテインメントのためのヒューマンインタフェース」論文誌特集号編集委員長
- 2008/04 - 2012/03 特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会 理事
- 2011/11 - 2011/11 ITS 2011: 6th Annual ACM Conference on Interactive Tabletops and Surfaces Program Co-chair
- 2010/11 - 2010/11 ACE 2010: 6th Advances in Computer Entertainment Technology Conference Program Co-chair
- 2010/06 - 2010/06 日本バーチャルリアリティ学会 「テーブルトップ・インタラクション」論文誌特集号ゲストエディタ
- 2009/12 - 2009/12 JVRC 2009: Joint Virtual Reality Conference of EGVE - ICAT - EuroVR General Co-chair
- 2009/11 - 2009/11 16th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology General Co-chair
- 2009/11 - 2009/11 ACE 2009: 5th Advances in Computer Entertainment Technology Conference Program Co-chair
- 2008/09 - 2008/09 日本バーチャルリアリティ学会第13回大会 プログラム委員長
- 2003/04 - 2008/03 特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会 評議員
- 2007/09 - 2007/09 エンタテインメントコンピューティング シンポジウム 実行委員長
- 2007/03 - 2007/03 3DUI 2007: The 2nd IEEE Symposium on 3D User Interfaces 2007 Symposium Chair
- 2006/11 - 2006/11 VRST 2006: ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology Conference Chair
- 2006/03 - 2006/03 3DUI 2006: The 1st IEEE Symposium on 3D User Interfaces 2006 Symposium Chair
- 2003/10 - 2003/10 VRST 2003: ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology Program Co-chair
- 1998/04 - 2001/03 VRにおける計測技術研究委員会 委員長
- 1999/09 - 1999/09 日本バーチャルリアリティ学会第4回大会 幹事(代表)
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Awards (36):
- 2024/03 - IEEE Computer Society VGTC (Visualization and Graphics Technical Community) IEEE VGTC Virtual Reality Academy
- 2023/03 - 情報処理学会シンポジウム INTERACTION 2023 インタラクティブ発表賞(一般投票) スマートフォンのみによる視線トラッキング技術を用いた展示案内アプリケーション
- 2023/03 - Information Processing Society of Japan Information Processing Society of Japan Fellow
- 2022/03 - IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Honorable Mention Best Conference Paper Award RedirectedDoors: Redirection While Opening Doors in Virtual Reality.
- 2021/11 - ACM Interactive Surfaces and Spaces Conference 2021 (ISS) Best Paper Award Towards Balancing VR Immersion and Bystander Awareness.
- 2021/03 - 情報処理学会シンポジウム インタラクション 2021 インタラクティブ発表賞 (プログラム委員会推薦) 周辺とのアドホックなインタラクションを実現する再構成可能なVR HMD
- 2020/09 - 日本バーチャルリアリティ学会 論文賞 Redirected Jumping:VRにおける跳躍動作時の移動量操作手法
- 2017/09 - Best Demonstration Award
- 2017/09 - Best Video Award
- 2017/05 - Specially Selected Paper
- 2016/06 - ACM SIGCHI DUI Honourable Mention Award Study and Design of a Shape-Shifting Wall Display
- 2015/08 - ACM SIGCHI SUI Best Paper Award GyroWand: IMU-based Raycasting for Augmented Reality Head-Mounted Displays
- 2015/03 - ヒューマンインタフェース学会 研究会賞 加速度センサを用いた積み木による子供のストレス軽減効果に関する一検討
- 2013/11 - Conference on Advances in Computer Entertainment Technology (ACE) Honorable Mention Award
- 2012/03 - ヒューマンインタフェース学会 特別賞
- 2011/11 - ACM Conference on Interactive Tabletops and Surfaces Best Demo Award
- 2011/03 - 日本バーチャルリアリティ学会 フェロー
- 2009/11 - Association for Computing Machinery (ACM) Recognition of Service Award
- 2008/09 - ヒューマンインタフェースシンポジウム2008 優秀プレゼンテーション賞
- 2008/03 - IEEE Computer Society VGTC (Visualization & Graphics Technical Committee) Certificate of Appreciation
- 2008/03 - 情報処理学会, インタラクション2008 ベストペーパー賞
- 2007/10 - エンタテインメントコンピューティング2007 カンテーレ賞
- 2007/09 - 日本バーチャルリアリティ学会 論文賞
- 2007/03 - ベストペーパー賞 モバイルカメラを用いたデバイス間アドホックアプリケーション共有
- 2006/11 - Association for Computing Machinery (ACM) Recognition of Service Award
- 2006/05 - 日本バーチャルリアリティ学会 貢献賞
- 2006/01 - Medicine Meets Virtual Reality Winning Poster
- 2004/06 - ACM SIGCHI International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology Excellent Paper Award
- 2003/10 - Association for Computing Machinery (ACM) Recognition of Service Award
- 2003/02 - 情報処理学会 インタラクション2003 インタラクティブ優秀発表賞
- 2002/10 - 日経サイエンス ビジュアル・サイエンス・フェスタ 2002 入賞
- 2002/02 - コニカ画像科学奨励賞
- 2001/09 - 日経サイエンス ビジュアル・サイエンス・フェスタ 2001 優秀賞
- 2000/03 - 情報処理学会 インタラクション2000 インタラクティブ優秀発表賞
- 1997/05 - 電子情報通信学会 論文賞
- 1995/03 - 電子情報通信学会 学術奨励賞
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Association Membership(s) (6):
ACM
, 情報処理学会
, ヒューマンインタフェース学会
, 映像情報メディア学会
, 日本バーチャルリアリティ学会
, 電子情報通信学会
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