Rchr
J-GLOBAL ID:201101030091056642
Update date: Jan. 30, 2024
IMAMURA Yasunari
イマムラ ヤスナリ | IMAMURA Yasunari
Affiliation and department:
Job title:
客員研究員
Research field (3):
Linguistics
, Japanese language education
, Linguistics
Research keywords (12):
とりたて表現
, 南アジア
, ムガル朝
, 中世インド
, 頓智話
, 文法化
, 関係節
, 所有表現
, 言語類型論
, 対照言語学
, ヒンディー語
, 日本語教育
Research theme for competitive and other funds (1):
- 2018 - 2020 Development of quasi-balanced ultra large-scale Japanese corpus and its high-speed search tool
Papers (16):
-
Yasunari Imamura. Hindi. Tsunoda, Tasaku (ed.). Mermaid construction: A compound-predicate construction with biclausal appearance. (Comparative Handbooks of Linguistics 6). Berlin & Boston: De Gruyter Mouton. 2020. 651-678
-
今村泰也, プラシャント・パルデシ. 「ヒンディー語のとりたて表現」. 野田尚史(編)『日本語と世界の言語のとりたて表現』くろしお出版. 2019. 165-181
-
今村泰也, 高原真理, 中溝朋子, 夫明美, 李相穆. 「基本動詞(多義動詞)の理解に役立つ視聴覚コンテンツ」. Pardeshi, Prashant;籾山, 洋介;砂川, 有里子;今井, 新悟;今村, 泰也(編)『多義動詞分析の新展開と日本語教育への応用 : 基本動詞ハンドブック』開拓社. 2019. 14-30
-
PARDESHI Prashant, IMAMURA Yasunari. What Typological Research between Japanese and the Languages of the World Reveals: Theoretical and Applied Research Outcomes of the Collaborative Project. NINJAL project review. 2015. 6. 2. 35-46
-
今村 泰也. 「日本語教育の新たなツール「基本動詞ハンドブック」-オンライン辞書の1モデルの開発-」. 『ことばと文字』くろしお出版. 2015. 3. 107-113
more...
MISC (6):
-
萬宮 健策, 今村 泰也, 吉岡 乾, パルデシ・プラシャント. 「日本における南アジア諸言語研究の現在」. 『南アジア研究』日本南アジア学会. 2017. 28. 235-241
-
今村 泰也. 「インド・プネーにおける日本語教育の潮流-日本語教育50周年記念セミナーに参加して-」. 『ことばと文字』くろしお出版. 2016. 5. 96-103
-
今村 泰也. 「ヒンディー語の所有表現の研究」(平成25年度 博士学位論文要旨). 『言語と文明』麗澤大学大学院言語教育研究科. 2014. (12). 191-194
-
今村 泰也. 「マルチリンガル日本語教師(ヒンディー語)」. 『月刊日本語』アルク. 2003. 16. 1. 56-57
-
今村 泰也. 「インドにおける日本語教育」. 『インド日本語教育』インド日本語教師会(JALTAI). 2001. 4. 10-15
more...
Books (2):
-
『多義動詞分析の新展開と日本語教育への応用 : 基本動詞ハンドブック』
開拓社 2019 ISBN:9784758922777
-
Possessive Expressions and Grammaticalization: Predicative Possession in Hindi from the Perspective of Linguistic Typology
2017 ISBN:9784894768383
Lectures and oral presentations (34):
-
「日本語とヒンディー語のとりたて表現の対照」
(3rd Annual Conference on Japanese Language Education in South Asia (JLESA’20-21) (Online on ZOOM) 2020)
-
「ヒンディー語のとりたて表現」
(Prosody & Grammar Festa 4(神戸大学) 2020)
-
「アカサタナハマヤラワの順番の意味 : 母音と子音」「「にわにわとりがいる」をどう読むか : アクセントとイントネーション」「夫,主人,ダーリン,結婚相手をどう呼ぶか? : 語種」
(国立国語研究所 日本語学講習会(Symbiosis Institute of Foreign and Indian Languages (SIFIL), Pune, India) 2019)
-
「日本語から見たヒンディー語のとりたて詞(focus particles)」
(日本南アジア学会第31回全国大会(金沢歌劇座) 2018)
-
「日本語の文字」
(Banaras Hindu University(インド・ヴァラナシ) 2017)
more...
Education (3):
- 2007 - 2014 Reitaku University C.Hiroike School of Graduate Studies, Language Education
- 2005 - 2007 Reitaku University C.Hiroike School of Graduate Studies, Language Education
- 1989 - 1993 Soka University Faculty of Letters Department of English Literature
Professional career (3):
- 学士(文学) (創価大学)
- 修士(文学) (麗澤大学)
- 博士(文学) (麗澤大学)
Work history (15):
- 2019/04 - 現在 Reitaku University Linguistic Research Center
- 2015/04 - 現在 Tokyo University of Foreign Studies School of Language and Culture Studies
- 2009/04 - 現在 Kanda University of International Studies
- 2007/09 - 現在 ディラ国際語学アカデミー(DILA) 講師(ヒンディー語、日本語)
- 2018/04 - 2019/03 大学共同利用機関法人 人間文化研究機構 国立国語研究所 日本語教育研究領域 プロジェクト非常勤研究員
- 2016/04 - 2018/03 大学共同利用機関法人 人間文化研究機構 国立国語研究所 日本語教育研究領域 プロジェクトPDフェロー
- 2014/05 - 2016/03 大学共同利用機関法人 人間文化研究機構 国立国語研究所 言語対照研究系 プロジェクトPDフェロー
- 2012/04 - 2016/03 Asia University
- 2009/11 - 2012/11 大学共同利用機関法人 人間文化研究機構 国立国語研究所 言語対照研究系 プロジェクト非常勤研究員
- 2008/04 - 2012/03 Reitaku University
- 2004/04 - 2012/03 Bunri University of Hospitality Faculty of Service Management
- 2002/10 - 2004/03 新宿日本語学校 非常勤講師
- 2000/07 - 2002/01 Delhi Public School, R.K.Puram(インド・ニューデリー) 日本語講師
- 1999/09 - 2002/01 日印親善協会(インド・ニューデリー) 日本語講師
- 1993/04 - 1999/06 住友金属システム開発株式会社(現:キヤノンITソリューションズ株式会社)
Show all
Awards (2):
- 2020/11 - 国立国語研究所 第21回所長賞
- 2017/05 - 国立国語研究所 第14回所長賞(若手研究者奨励賞)
Association Membership(s) (3):
THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE
, 日本南アジア学会
, 日本言語学会
Return to Previous Page