Rchr
J-GLOBAL ID:201101032151566869   Update date: Nov. 13, 2024

YAMAZAKI Naoya

ヤマザキ ナオヤ | YAMAZAKI Naoya
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
  • 早稲田大学 台湾研究所  招聘研究員
Homepage URL  (1): https://www.e-campus.gr.jp/staffinfo/public/staff/detail/2607/27
Research field  (2): Local studies ,  Sociology of education
Research keywords  (8): educational trip ,  Macau ,  liberal education ,  高等教育 ,  カリキュラム ,  教科書 ,  教育 ,  台湾
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2023 - 2028 Formation of discourse spaces and collective memories related to social movements and wars in Asia in the digital age
  • 2020 - 2023 A Comparative Study on Development of Modern Residential Colleges in China, Taiwan, Hong Kong and Macau
  • 2018 - 2022 境界研究の分析法を用いた国境・境界地域における基礎教育に関する国際比較研究
  • 2016 - 2018 レジデンシャル・カレッジの導入と定着にみる中台港澳高等教育改革比較研究
  • 2016 - 2017 大学生の暮らしと学びの一体化をいかに達成するか?-台湾レジデンシャル・カレッジ教育の示唆-
Show all
Papers (14):
  • 原 智弘, 山﨑 直也. ICT活用した海外大学日本語学科との学習交流プラットフォームの構築. 帝京大学高等教育開発センターフォーラム. 2019. 6. 109-114
  • 山﨑 直也. 中国語圏における現代書院制教育-澳門(マカオ)大学の事例を中心に. 留学交流. 2017. 78. 1-11
  • 山﨑 直也. 新時代の台湾(3)蔡英文政権の新南向政策と教育. 東亜. 2016. 594. 86-94
  • Naoya Yamazaki. President Ma Ying-jeou's Education Policy and Two 'Chinas'. Journal of World Affairs. 2016. 64. 7・8. 32-43
  • Naoya YAMAZAKI. A Review of the Recent Activities and Research Trends of the Comparative Education Society in Taiwan (CCES-T). 比較教育学研究 = Comparative education : bulletin of the Japan Comparative Education Society. 2014. 49. 74-82
more...
MISC (29):
  • 山﨑 直也. 書評 金海燕著『中国における義務教育-質の高い教育の実現に向けて』. 中国研究月報. 2022. 76. 12. 42-43
  • 山﨑 直也. 図書紹介 梅野正信・福田喜彦編著『東アジアにおける法規範教育の構築 :市民性と人権感覚に支えられた規範意識の醸成』. アジア教育. 2022. 16. 97-100
  • 山﨑 直也. 映画で知る台湾教育の〈過去〉と〈現在〉. 臺灣書旅~台湾を知るためのブックガイド~. 2022. 126-127
  • Naoya YAMAZAKI. Outreach Efforts for High School Students: Focusing on Activities Conducted by SNET. NIHON TAIWAN GAKKAIHOU. 2022. 24. 6-13
  • 山﨑 直也. 台湾. 諸外国の教育課程改革の動向(学校における教育課程編成の実証的研究5). 2022. 78-81
more...
Books (14):
  • ようこそ中華世界へ (シリーズ地域研究のすすめ 3)
    昭和堂 2022 ISBN:4812221307
  • 台湾を知るための72章【第2版】 (エリア・スタディーズ147)
    明石書店 2022 ISBN:4750353779
  • 東アジアの刑事司法、法教育、法意識 : 映画『それでもボクはやってない』海を渡る
    現代人文社,大学図書 (発売) 2019 ISBN:9784877987411
  • 変容する中華世界の教育とアイデンティティ (早稲田現代中国研究叢書)
    国際書院 2017 ISBN:4877912827
  • 台湾を知るための60章 (エリア・スタディーズ147)
    明石書店 2016 ISBN:4750343846
more...
Lectures and oral presentations  (25):
  • 国境・境界地域における教育旅行の意義に関する一考察-金門島・対馬を事例として-
    (日本比較教育学会第59回大会 2023)
  • 「博雅」と「通識」のあいだ-台湾の大学における教養教育と一般教育-
    (日本比較教育学会第54回大会 2018)
  • 台湾に関する知のインフラ構築と大学-欧州の事例を中心に-
    (日本台湾学会第19回学術大会 2017)
  • 台湾から日本/日本から台湾を考える-世界史教育と日本史教育の結節点で-
    (東京私学教育研究所 文系教科研究会(社会)「日本史講演会」 2017)
  • 中台港澳の大学における「書院教育」の概念的検討
    (日本国際教育学会第27回大会 2016)
more...
Education (3):
  • 1999 - 2006 Tokyo University of Foreign Studies The Graduate School of Area and Culture Studies Area and Culture Studies
  • 1997 - 1999 Tokyo University of Foreign Studies The Graduate School of Area and Culture Studies Asian Studies 1
  • 1993 - 1997 Tokyo University of Foreign Studies
Professional career (3):
  • 博士(学術) (東京外国語大学)
  • 修士(国際学) (東京外国語大学)
  • 学士(外国語学) (東京外国語大学)
Work history (8):
  • 2021/11 - 現在 特定非営利活動法人 日本台湾教育支援研究者ネットワーク 代表理事
  • 2018/04 - 現在 Teikyo University Faculty of Language Studies, Department of Lnguage Studies
  • 2018/09 - 2021/11 日本台湾修学旅行支援研究者ネットワーク 共同代表
  • 2015/04 - 2018/03 Teikyo University Faculty of Language Studies, Department of Lnguage Studies
  • 2011/04 - 2015/03 国際教養大学 国際教養学部 准教授
Show all
Committee career (15):
  • 2021/06 - 現在 日本台湾学会 理事(第12期)
  • 2018/10 - 現在 アジア教育学会 理事
  • 2019/06 - 2021/05 日本台湾学会 理事(第11期)
  • 2017/06 - 2019/05 日本台湾学会 理事(第10期)
  • 2015/10 - 2018/09 アジア教育学会 研究委員
Show all
Association Membership(s) (6):
JAPAN ASSOCIATION FOR ASIAN STUDIES ,  THE JAPAN SOCIETY FOR HISTORICAL STUDIES OF EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY FOR STUDIES ON ASIAN EDUCATION ,  JAPAN COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY ,  THE ASSOCIATION FOR TAIWAN STUDIES ,  THE JAPAN ASSOCIATION FOR TAIWAN STUDIES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page