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J-GLOBAL ID:201101041367213471   Update date: Dec. 02, 2024

SAITO Ayako

サイトウ アヤコ | SAITO Ayako
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research keywords  (4): 女性映画論 ,  ハリウッド映画論 ,  フェミニズム理論 ,  精神分析理論
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2020 - 日本における女性映画パイオニア:フェミニスト映画史の国際的研究基盤形成
  • 2014 - 2018 The international distribution, reception and research of Japanese cinema after 1945
  • 2010 - 2016 A-Japan Based Global Study of Racial Representations
  • 2012 - 2015 戦後日本における”コレアナ”表象をメディア全般に亘って検証する。
  • 2012 - 2014 日本映画と演劇における前衛芸術史
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Papers (90):
  • Where theory and practice: meet: Counter-cinema of Laura Mulvey and Peter Wollen. 2024. 34. i-xxix
  • カワシマクラプ編. 人間的な、あまりに人間的な--川島映画の素晴らしき女たち. 『偽善への挑戦 映画監督川島雄三』. 2018. 332-343
  • 川崎公平・北村匡平・志村三代子編. やとわれ監督はかく抗議する--『接吻泥棒に』に見る川島雄三の転覆性. 2018. 108-135
  • 坪井秀人編. 占領期からポスト占領期における「パンパン」表象が問いかけるもの--「夜の女」から「基地の女」へ. 「敗戦と占領」「戦後日本を読みかえる」1巻. 2018. 33-88
  • Oshima Nagisa and Korea. Meiji Gakuin University ART STUDIES. 2018. 28. 1-14
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MISC (37):
  • レヴュー菅野優香『クィア・シネマ 世界と時間の別の仕方で存在するために』. 映像学. 2024. 112. 103-110
  • リヴェット効果. Nobody MUG. 2024. 10. 3-4
  • ニナ・メンケス 沈黙と抵抗の間. NINA MENLES 劇場用パンフレット. 2024. 18-19
  • 「ウルリケ・オッティンガー 攪乱的カウンター・フェミニズムの実践」. 「ウルリケ・オッティンガー ベルリン三部作」. 2023. 30-37
  • 無条件の自発性、あるいは最高の劇的な物語. Nobody WebMagazine. 2023
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Books (1):
  • 「映画」
    丸善出版 2024
Lectures and oral presentations  (88):
  • 「あるいは、ユートピア」金允洙監督とトーク
    (2024)
  • 『ヒロシマ・モナムール』におけるエマニュエル・リヴァの魅力
    (『ヒロシマモナムール』をめぐって 第2部 上映 『ヒロシマモナムール』+シンポジウム 2024)
  • ニナ・メンケス 上映後トーク
    (2024)
  • コミッション・プロジェクトの評価、映像の多様性について
    (恵比寿映像祭コミッション・プロジェクト 委嘱制作と映像制作の可能性 2024)
  • 『女ばかりの夜』について 上映後トーク
    (2024)
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Works (4):
  • すべての夜を思い出す
    2024 -
  • Roundtable on Programming Tanaka Kinuyo (panelist)
    Irene Gonzalez-Lopez, Lili Hinstin, Kathryn MacKay, and Ayako Saito 2023 -
  • 長いお別れ--ゴダールをめぐる私的な回想
    2022 -
  • 改訂版 アケルマン試論 ----女性/映画/身体
    1996 -
Education (4):
  • 1989 - 1999 Graduate School of Theater, Film and Television, University of California, Los Angeles Department of Film and Telelvision Criticial Studies
  • 1988 - 1989 Graduate School of Theater, Film and Television, University of California, Los Angeles Department of Film and Telelvision Critical Studies
  • 1986 - 1988 University of California, Irvine School of Humanities Film Studies
  • 1976 - 1980 Sophia University Faculty of Letters Department of Psychology
Professional career (3):
  • Doctor of Philosophy in Film Studies (Graduate School of Theater, Film and Television, University of California, Los Angeles)
  • Bachelor of Arts (University of California, Irvine)
  • Bachelor of Arts (Sophia University)
Work history (5):
  • 2007/04 - 現在 Meijigakuin University Faculty of Letters, Department of Art Studies Professor
  • 2001/04 - 2007/03 Meijigakuin University Faculty of Letters, Department of Art Studies Associate Professor
  • 2006/05 - 2006/10 The University of California at Los Angeles Graduate Division Researher Postdoc
  • 1994/08 - 2001/03 The National Museum of Modern Art, Tokyo Researher Postdoc
  • 1994/08 - 2001/03 The National Museum of Modern Art, Tokyo Researcher
Committee career (8):
  • 2024/06 - 現在 日本映像学会 監事
  • 2020/07 - 現在 Japan Soceity of Image Arts and Sciences
  • 2020/07 - 現在 日本映像学会 会長
  • 2014/06 - 2016/06 日本映像学会 研究企画委員会委員長
  • 2008/06 - 2012/06 Japan Soceity of Image Arts and Sciences Editoral board member of ICONICS
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Association Membership(s) (1):
Japan Soceity of Image Arts and Sciences
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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