Rchr
J-GLOBAL ID:201101047813499439   Update date: Oct. 07, 2024

FUSHIKIDA Wakako

フシキダ ワカコ | FUSHIKIDA Wakako
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Other affiliations (1):
Homepage URL  (1): https://wakako-fushikida.net/
Research field  (2): Educational technology ,  Educational psychology
Research keywords  (8): 学習環境 ,  大学教育 ,  ゼミナール ,  Flipped Learning ,  生涯学習 ,  情報リテラシー ,  質問紙調査 ,  インタビュー調査
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2024 - 2027 ハイブリッド型授業における協調的な問題解決を支援する授業・学習環境の構築
  • 2021 - 2024 主体的・対話的で深い学びを促すHyFlex型授業・学習環境の構築
  • 2020 - 2023 研究活動の駆動を目指した大学院生の生態系に関する調査研究
  • 2020 - 2023 学修成果の把握・可視化/STA、TAを活用したアクティブ・ラーニングの推進/教育改善に係る学生参加型FDの推進
  • 2020 - 2021 ゼミナールにおける汎用的技能の習得-探究に基づく共同体的な学習環境の価値
Show all
Papers (19):
  • A Study on the Position of Information Ethics in Information Studies Pedagogy: Through A Qualitative Data Analysis of Syllabus from 42 Universities in Tokyo. 2023. 第7集. 39-55
  • 伏木田稚子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩. 初年次生からみた同期型オンライン授業の問題-自由記述の分析に基づく考察-. 名古屋高等教育研究. 2022. 22
  • 伏木田 稚子. ゼミナールの実践上の困難と価値に対する自己評価の検討-人文学・社会科学・総合科学系学部の教員調査に基づいて-. 日本教育工学会論文誌. 2021. 45. Suppl
  • 伏木田 稚子, 永井 正洋. シニア世代の生涯学習を支える情報リテラシー教育の実践要件に関する検討-TMU プレミアム・カレッジの実態を例に-. 日本教育工学会論文誌. 2021. 45
  • IKEJIRI Ryohei, YAMAMOTO Ryota, NAKAYA Kae, FUSHIKIDA Wakako, OURA Hiroki, ANZAI Yuki, AIKAWA Hiroaki, YAMAUCHI Yuhei. Development and Evaluation of an A La Carte Style Flipped Classroom to Foster Historical Thinking Skill at Middle Level High School. Japanese Journal of Educational Media Research. 2020. 27. 1. 31-44
more...
Books (4):
  • ゼミナールにおける汎用的技能の習得ー探究に基づく共同体的な学習環境の価値ー
    風間書房 2021
  • 教育工学における大学教育研究
    ミネルヴァ書房 2020
  • アクティブラーニング型授業としての反転授業 実践編
    ナカニシヤ出版 2017 ISBN:9784779510892
  • 反転学習 : 生徒の主体的参加への入り口
    オデッセイコミュニケーションズ 2015 ISBN:9784990512491
Education (5):
  • 2011 - 2014 東京大学大学院 学際情報学府 文化・人間情報学コース 学際情報学専攻 博士課程
  • 2009 - 2011 東京大学大学院 学際情報学府 文化・人間情報学コース 学際情報学専攻 修士課程
  • 2007 - 2009 The University of Tokyo Faculty of Letters
  • 2005 - 2007 東京大学 教養学部 文科三類
  • 2001 - 2004 東京学芸大学附属高校
Professional career (1):
  • 学際情報学 (東京大学大学院学際情報学府)
Work history (9):
  • 2024/07 - 現在 Tokyo Metropolitan University
  • 2022/10 - 現在 Tokyo Metropolitan University Graduate School of Systems Design, Department of Computer Science (additional post) Associate Professor
  • 2022/04 - 現在 大学ICT推進協議会 ICT利活用調査部会 研究員
  • 2020/04 - 現在 Tokyo Metropolitan University University Education Center Associate Professor
  • 2024/06 - 2024/07 Nagoya University Higher Education Research Center Domestic visiting faculty
Show all
Committee career (14):
  • 2022/03 - 現在 MetaACES Program committee member
  • 2022/01 - 現在 ICALT 2022 Program committee member
  • 2021/03 - 現在 一般社団法人日本教育工学会 代議員
  • 2020/11 - 現在 一般社団法人日本教育工学会 総務委員会 委員
  • 2019/07 - 現在 一般社団法人日本教育工学会 編集委員会 委員
Show all
Awards (5):
  • 2021/10 - 日本教育工学会 論文賞
  • 2020/09 - 日本教育工学会 研究奨励賞
  • 2018/03 - MAXQDA Poster Award (second place poster) MAXQDA International Conference 2018
  • 2014/05 - 日本学生支援機構 大学院第一種奨学金 特に優れた業績による奨学金返還免除 (全額免除, 2011年度-2013年度)
  • 2011/05 - 日本学生支援機構 大学院第一種奨学金 特に優れた業績による奨学金返還免除 (全額免除, 2009年度-2010年度)
Association Membership(s) (7):
American Psychological Association ,  American Educational Research Association ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  大学教育学会 ,  日本教育工学会 ,  The Association for the Study of Higher Education ,  情報処理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page