Rchr
J-GLOBAL ID:201101050160425010   Update date: Oct. 22, 2024

Osanai Hidekazu

オサナイ ヒデカズ | Osanai Hidekazu
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (3): Experimental psychology ,  Educational psychology ,  Clinical psychology
Research keywords  (10): cognitive psychology ,  narrative comprehension ,  absorption ,  Imagery ,  empathy ,  text comprehension ,  Social ability ,  clinical psychology ,  dissociation ,  child abuse
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2022 - 2026 小学校外国語教育における「子どもの主体的な学び」の確立
  • 2015 - 2017 物語読解とその体験への介入による他者理解能力向上効果の実践的検討
  • 2014 - 2015 物語読解による他者理解能力向上のメカニズムの解明
  • 2012 - 2014 物語理解に伴う主観的体験の個人差に関する研究
Papers (24):
  • Atsunobu Suzuki, Hidekazu Osanai, Chang Hong Liu. Cross-cultural investigation into the associations of fiction reading habits with mentalizing skills and stereotyping among adults in the United Kingdom and Japan. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. 2024
  • Mayuko Deki, Hidekazu Osasnai. "Misalignment" between the support sought by persons with developmental disorders and the support provided ーFrom the literature described by persons with developmental disorders and their familiesー. Bulletin of Kio University. 2022. 19. 2. 10-25
  • Toshiyuki Himichi, Hidekazu Osanai, Takayuki Goto, Hiroyo Fujita, Yuta Kawamura, Adam Smith, Michio Nomura. Exploring the Multidimensional Links Between Trait Mindfulness and Trait Empathy. Frontiers in Psychiatry. 2021. 12. 1206
  • Hidekazu Osanai. What the experiences of immersion into narratives bring to the reader. Japanese Journal of Mental Imagery. 2020. 18. 7-11
  • Hidekazu Osanai, Fumikazu Furumi, Mika Kitajima, Chieko Kondo, Ayumi Tokoro, Hidetsugu Komeda, Takashi Kusumi. Relationship between immersive experience into story and social abilities: comparative study between adults and primary school children. Cognitive Studies. 2019. 26. 108-120
more...
MISC (13):
more...
Books (5):
  • はじめての発達心理学:発達理解への第一歩
    ナカニシヤ出版 2022 ISBN:9784779516498
  • 心理学と心理的支援
    弘文堂 2022 ISBN:9784335612077
  • Educational Psychology: What teachers and students should know
    2020
  • Introduction to psychology
    Nakanishiya 2019
  • 物語世界への没入体験:読解過程における位置づけとその機能
    京都大学学術出版会 2017 ISBN:9784814000838
Lectures and oral presentations  (6):
  • 心理学は没入体験にどうアプローチできるのか
    (フィクションの中へ:没入の美学 2024)
  • 物語世界への没入体験は読者に何をもたらすか
    (日本イメージ心理学会第20回大会 2019)
  • 読書は社会性の向上に寄与するか?-物語読書量とマインドリーディングとの関連の検討-
    (日本教育心理学会第58回総会 公募シンポジウム「読書・読書教育についての議論の現状と課題-データに基づく読書研究の推進に向けて-」話題提供 2016)
  • 成人と子どもを対象とした実験研究の比較
    (日本発達心理学会第27回大会 自主シンポジウム「発達研究における倫理問題を考える」企画代表・話題提供 2016)
  • The relationship between immersion into narratives and reading behevior
    (Symposium titled "Investigating psychological approaches to enjoyment of narrative media" in the 79th Annual Conference of the Japanese Psychological Association 2015)
more...
Education (2):
  • 2011 - 2014 Kyoto University Graduate School of Education
  • 2005 - 2007 Bunkyo University Graduate School of Human Sciences
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (京都大学)
Work history (4):
  • 2020/04 - 現在 Kio University Faculty of Education
  • 2016/04 - 2020/03 Hamamatsu Gakuin University Faculty of Modern Communication Studies
  • 2014/04 - 2016/03 Kyoto University Graduate School of Education
  • 2007/04 - 2010/03 Foster home, Kodomo-no-Machi Clinical Psychologist
Committee career (2):
  • 2020 - 現在 日本イメージ心理学会 運営委員会 委員
  • 2017/04 - 2018/12 日本発達心理学会 国際研究交流委員会 委員
Awards (1):
  • 2022/01 - 公益社団法人日本心理学会 日本心理学会学術大会優秀発表賞 物語読書習慣と社会認知の個人差の関連に関する英日二国間研究
Association Membership(s) (7):
THE JAPANESE IMAGERY ASSOCIATION ,  JAPAN READING ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIETY OF PERSONALITY PSYCHOLOGY ,  Japan Society of Developmental Psychology ,  The Japanese Association of Educational Psychology ,  Japan Society for Prevention of Child Abuse and Neglect ,  Japanese Psychological Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page