Rchr
J-GLOBAL ID:201101064678041038   Update date: Aug. 06, 2024

Ichikawa Ken

イチカワ ケン | Ichikawa Ken
Affiliation and department:
Research field  (1): Foreign language education
Research keywords  (3): カルチャー・アシミレーター ,  異文化トレーニング ,  英語教育
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2023 - 2025 大学の外国語教育に応用可能な新たな異文化トレーニング方法に関する実証的研究
  • 2023 - 2025 グローバル化に対応する新たな英語教育に関する実践的基礎研究
  • 2021 - 2023 グローバル化に対応する新たな異文化間教育の実践に関する実証的基礎研究
  • 2019 - 2023 英語教育を土台にした異文化トレーニング方法に関する実証的基礎研究
Papers (23):
  • Ken Ichikawa, Julien Sainte. What Does Internationalization and Globalization Mean for the Teaching of English in Technical Colleges and Universities? (査読あり). Journal of the Council of College English Teachers. 2024. 43. 131-140
  • Ken Ichikawa, Julien Sainte. Empirical Basic Research on New Intercultural Educational Practices for Globalization(査読なし). Annual Report of The Murata Science Foundation, 2023, (Online Report). 2023. No.37,. 1-6
  • An Attempt at Active Learning in English Grammar Classes -A View of Joint Teaching Two Classes-(査読なし). 2023. 14. 119-126
  • Setting Rules for English Classes in Higher Education Institutions - Rethinking Rules and Classroom Management Methods-(査読なし). 2023. 14. 111-118
  • The Significance and Meaning of Teaching Intercultural Communicative Competence in English Language Education at Colleges of Technology. 2023
more...
MISC (32):
  • Ken Ichikawa, Julien Sainte. Using Generative AI in Conjunction with Cross-Cultural Communication Scenarios: A Case Study. The proceeding of the 7rd NIT-NUU Bilateral Academic Conference 2024. National United University, Taiwan. P.58. 2024
  • The proceeding of the 46th COCET Conference 2023. p.25. What Does Internationalization and Globalization Mean for the Teaching of English in Technical Colleges and Universities?. The proceeding of the 46th COCET Conference 2023. p.25. 2023
  • 市川研. 英語授業における異文化トレーニング導入の試み -質的研究からのアプローチ-. 第50回外国語教育メディア学会(LET)九州・沖縄支部研究大会要網 p.5.(発表要旨). 2023
  • Ken Ichikawa, Julien Sainte. The Significance and Meaning of Teaching Intercultural Communicative Competence in English Language Education at Colleges of Technology. The proceeding of the 45th COCET Conference 2022. p.9. 2022
  • Ken Ichikawa. English education +α through Culture Training in the English Classes for Students Majoring in Engineering. Proceeding of the 4th NIT-NUU Bilateral Academic Conference 2021. (Online Conference) p.65. 2021
more...
Books (1):
  • 「グローバル・チャイナ」の現在 (査読あり)
    大学教育出版 2010
Lectures and oral presentations  (29):
  • Using Generative AI in Conjunction with Cross-Cultural Communication Scenarios: A Case Study
    (The 7rd NIT-NUU Bilateral Academic Conference 2024. National United University, Miaoli, Taiwan. 2024)
  • 英語教育を礎とした新たな異文化トレーニング方法に関する実証的研究
    (第11回異文化間情報連携学会(CINEX)年次大会 於 早稲田大学早稲田キャンパス 2023)
  • What Does Internationalization and Globalization Mean for the Teaching of English in Technical Colleges and Universities?
    (The 46th COCET Conference 2023. Sep. 3, 2023. (National Olympics Memorial Youth Center ) 2023)
  • 英語授業における異文化トレーニング導入の試み -質的研究からのアプローチ-
    (第50回外国語教育メディア学会(LET)九州・沖縄支部研究大会(於 福岡大学) 2023)
  • 英語教育と異文化コミュニケーションとの融合 -よりプラクティカルな方法の探求-
    (外国語教育メディア学会(LET)第99回 中部支部研究大会 於 岐阜市立女子短期 2022)
more...
Education (3):
  • 2011 - 2020 Nagoya University Graduate School of International Development
  • 2002 - 2004 Aichi University Graduate School Department of International Communication
  • 2000 - 2001 オクラホマシティ大学(米国) 大学院 英語教授法専攻
Professional career (3):
  • MA. in TESOL(英語教授法・修士) (オクラホマ・シティ大学(米国))
  • 修士(国際コミュニケーション) (愛知大学)
  • 博士(学術) (名古屋大学)
Work history (1):
  • 2022/03 - 現在 TOYOTA Technological Institute Department of Advanced Science and Technology
Committee career (5):
  • 2024/04 - 現在 日本「アジア英語」学会 査読委員
  • 2021/04 - 現在 全国高等専門学校英語教育学会(COCET) 会計
  • 2019/04 - 現在 全国高等専門学校英語教育学会(COCET) 理事
  • 2023/10 - 2023/11 第17回(2023年度)東海北陸地区高等専門学校英語プレゼンテーションコンテスト 審査委員長
  • 2007/04 - 2008/03 外国語教育メディア学会(LET) 2007年度 中部地区 会計監査役員
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page