Rchr
J-GLOBAL ID:201101067127257306   Update date: Jan. 30, 2024

Taira Tomohiro

Taira Tomohiro
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://ttcp.thyme.jp/
Research field  (3): Cognitive sciences ,  Experimental psychology ,  Experimental psychology
Research keywords  (16): 大学教育 ,  直喩 ,  隠喩 ,  認知心理学 ,  認知科学 ,  修辞 ,  概念 ,  コミュニケーション ,  文章理解 ,  embodied cognition ,  metaphor ,  language comprehension ,  言語心理学 ,  言語 ,  身体化認知 ,  比喩
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2022 - 2026 大学の「学園」としての「場」の学生における価値とその形成に関する実証的探索的研究
  • 2017 - 2021 Practical and Comprehensive Study on University Liberal Education as an Opportunity to Learn and Collaborate with Diverse Others in an Interactive Learning Community
  • 2011 - 2014 An exploration of the cognitive mechanism of metaphor comprehension and appreciation considering extra-metaphorical factors
Papers (20):
  • Hidetsugu Komeda, Tomohiro Taira, Kohei Tsunemi, Takashi Kusumi, David Rapp. A sixth sense: Narrative experiences of stories with twist endings. 2018. 7. 2. 201-231
  • 平 知宏, 大久保 敦. 大学での学業成績に与える高校評定、学びの意識の影響:潜在成長曲線モデルを用いた検討. 大阪市立大学『大学教育』. 2018. 16. 1. 16-25
  • 平 知宏. 大学教育情報の認知度と大学への受験・入学動機、大学入学後の学業成績. 大阪市立大学『大学教育』. 2018. 16. 1. 8-15
  • Student attitudes survey for examination of community oriented classes in Osaka City University. 2017. 15. 1. 1-9
  • Report of Learning of "Community Regeneration Minor" Program in Osaka City University. 2016. 14. 1. 19-23
more...
MISC (1):
  • 平 知宏, 中本 敬子, 楠見 孝. 比喩文の親しみやすさと解釈の多義性の関係 : 解釈の共起情報を用いた直喩文の意味空間記述. 日本認知科学会大会発表論文集 = Annual meeting of the Japanese Cognitive Science Society. 2006. 23. 218-223
Books (4):
  • 実験認知言語学の深化
    ひつじ書房 2021 ISBN:9784823410055
  • 文章理解の認知心理学 ことば・からだ・脳
    2014
  • 現代の認知心理学(3):思考と言語
    北大路書房 2010 ISBN:9784762827198
  • メタファー研究の最前線
    ひつじ書房 2007 ISBN:9784894763173
Lectures and oral presentations  (33):
  • 入学後成績推移における学習環境要因と学生内要因の影響
    (第16回全国入学者選抜研究連絡協議会大会 2021年5月 2021)
  • 受験者の意思決定要因としての大学教育情報の役割:入学および学びの動機づけとしての理念,APの在り方
    (第13回全国入学者選抜研究連絡協議会大会 2018)
  • 高校生における社会への移行に必要な資質・能力の評価手法開発
    (第32回日本教育工学会 2016)
  • 理系基礎科目を通じた学生の学び:物理学基礎実験における学生アンケート調査から
    (第19回大学教育研究フォーラム 2013)
  • 英語教育プログラム改革事例の検証と改善への考察
    (大学教育学会第34回大会 2012)
more...
Professional career (1):
  • Ph.d. (Kyoto University)
Association Membership(s) (6):
Japan Association for College and University Education ,  Cognitive Science Society ,  日本認知言語学会 ,  日本認知科学会 ,  日本認知心理学会 ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page