Rchr
J-GLOBAL ID:201101069007368336
Update date: Oct. 26, 2024
Fujishiro Hiroyuki
フジシロ ヒロユキ | Fujishiro Hiroyuki
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (2):
Library/information science, humanistic/social informatics
, Sociology
Research keywords (5):
ニュース生態系
, フェイクニュース
, ニューストラスト
, ソーシャルメディア
, ローカルジャーナリズム
Research theme for competitive and other funds (4):
- 2023 - 2026 ニュース発信者と受信者間における「トラスト」形成
- 2018 - 2022 Information Triage for Social Media Reliability in Large Disasters
- 2018 - 2021 Identifying the ecosystem surrounding fake news : the middle media's role as a disseminator of false content
- 2017 - 2020 Research for occuring model of filter bubble through social media communication
Papers (18):
MISC (37):
-
藤代裕之. ヤフコメは健全化するのか. 世界 2023年1月号. 2022
-
藤代 裕之. ソーシャルメディアで広がる「デマ」 それに結びつく既存メディア攻撃 (特集 自粛列島). Journalism. 2020. 361. 28-34
-
How Fake News is threatening European democracies. 2019. 54. 40-43
-
藤代 裕之. 「ソーシャルメディア取材」の手法とそのリスク (特集 テレビ報道とSNS). Galac = ぎゃらく. 2019. 596. 13-16
-
日本におけるフェイクニュースの現状. Journalism. 2017. 330. 24-25
more...
Books (8):
-
フェイクニュースの生態系 (青弓社ライブラリー)
青弓社 2021 ISBN:4787234978
-
アフターソーシャルメディア 多すぎる情報といかに付き合うか
日経BP 2020 ISBN:4296105612
-
ソーシャルメディア論・改訂版 つながりを再設計する
青弓社 2019 ISBN:4787234498
-
ネットメディア覇権戦争 偽ニュースはなぜ生まれたか (光文社新書)
光文社 2017 ISBN:4334039669
-
ソーシャルメディア論: つながりを再設計する
青弓社 2015 ISBN:4787233912
more...
Lectures and oral presentations (38):
-
Media covers garbage news from the social media in times of disaster -Polluting the news ecosystem in Japan-
(International Conference on Social Media & Society 2024 2024)
-
大学生はステルスマーケティングをどのように捉えてい るのか? -フォーカスグループインタビューを用いた探索的研究 -
(2024年度春季(第50回)情報通信学会大会 2024)
-
偽・誤情報とフェイクニュース対策の方向性
(第104回EIP研究発表会 2024)
-
「こたつ」記事を定義する
(情報処理学会 第85回全国大会 2023)
-
Yahoo!ニュースにおける「こたつ記事」の特徴分析
(2022年度秋季(第47回)情報通信学会大会 2022)
more...
Education (2):
- Rikkyo University 21世紀社会デザイン研究科
- Hiroshima University 文学部 哲学科
Professional career (1):
Work history (7):
Awards (2):
- 2016/08 - 第29回地方出版文化功労賞 地域ではたらく『風の人』という新しい選択
- 2012 - 日本広報学会賞(教育・実践貢献賞) 発信力の鍛え方
Association Membership(s) (3):
Return to Previous Page