Rchr
J-GLOBAL ID:201101085922104958
Update date: Oct. 16, 2024
Takada Kazuhiro
タカダ カズヒロ | Takada Kazuhiro
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Sociology of education
Research keywords (2):
人権・同和教育
, 地域教育
Research theme for competitive and other funds (16):
- 2023 - 2026 Research on the Changing Discourses of Buraku Discrimination: With reference to the findings of the "New Racism" theories
- 2020 - 2023 学校システムにおける排除と包摂に関する教育社会学的研究-マイノリティの視点から
- 2019 - 2022 Social Support for Children and Youth in the Community: From the Perspective of Integration of Education and Welfare
- 2016 - 2020 Analysis of National Achievement Survey Data Using an Alternative Indicator to Socioeconomic Status: From viewpoint of low academic achievement as a phenomenon
- 2016 - 2019 Social inclusion of children with complex difficulties
- 2014 - 2019 A Sociology Study on closing academic gaps of school children
- 2014 - 2018 Research on the actual condition of children with difficulty and construction of school - community collaboration support system
- 2013 - 2018 Action Research for Community Recovery from the Great East Japan Earthquake
- 2013 - 2016 Conflicts between neo-liberal educational reform and school culture
- 2013 - 2015 Study on the gaps of academic achievement of school children in Japan
- 2011 - 2014 A Comparative Policy Study on Closing the Gap of Academic Achievement
- 2008 - 2010 A Comparative Sociological Study on Educational Policies Concerning Academic Achievements : Equity and excellence
- 2006 - 子どもの生活リズム向上のための調査研究事業
- 2004 - 2005 Comparative research about financial systems of teacher salary
- 2003 - 2005 A Clinical Study of School Effectiveness to Dissolve Academic Discrepancies among Social Classes
- 1994 - 1996 Comparative Research on Minority Education in Japan and U.S.
Show all
Papers (31):
-
髙田一宏. 大阪市の学校選択制(続)-制度の定着をどうみるか-. 教育文化学年報. 2023. 18. 3-12
-
髙田一宏. 教育権保障と学校づくりの課題-ウェルビーイングの観点から-. 部落解放研究. 2022. 217. 35-57
-
髙田一宏. 「コロナ差別」を考える-人権教育の視点から-. 部落解放. 2022. 829. 158-166
-
髙田一宏. 教育福祉の理論(続). 教育文化学年報. 2021. 16. 3-12
-
TAKADA, Kazuhiro. The Issues in Securing Basic Education in Elementary and Junior High School. 2020. 4. 3-19
more...
MISC (7):
-
園田 雅春, 佐久間 敦史, 大坪 泰子, 髙田 一宏. 座談会 子どもを主体にした探究学習の展開を : 人権総合学習の現状と課題-特集 人権学習と総合学習. 部落解放 / 解放出版社 編. 2022. 827. 4-34
-
髙田一宏. 書評・『子どもの貧困対策と教育支援』. 教育行財政研究. 2018. 45. 53-56
-
髙田一宏. 関西における学校経営参加をめぐる研究課題. 教育行財政研究. 2018. 45. 37-41
-
髙田 一宏. 書評・『学校と教師を変える小中一貫教育』. 教育行財政研究. 2016. 43. 39-42
-
高田 一宏, 諏訪 晃一, 中村 瑛仁, 柏木 智子, 前馬 優策, 鍛冶 直紀. 新自由主義的教育改革のインパクト : 大阪市に焦点をあてて(【テーマB-2】学校のリアリティと教育改革の課題(c),テーマ型研究発表【B】,発表要旨). 日本教育学会大會研究発表要項. 2015. 74. 400-401
more...
Books (21):
-
新自由主義と教育改革 大阪から問う
岩波書店 2024 ISBN:9784004320296
-
多文化共生の実験室 大阪から考える
青弓社 2022
-
現代の部落問題(講座 近現代日本の部落問題 3)
解放出版社 2022
-
続 部落解放論の最前線 水平社一〇〇年をふまえた新たな展望
解放出版社 2021
-
未来を創る人権教育 大阪・松原 学校と地域をつなぐ実践
明石書店 2019 ISBN:9784750348926
more...
Lectures and oral presentations (4):
-
地域学校協働活動と社会教育-現状と今後への期待-
(日本教育社会学会 第47回関西研究集会 2023)
-
部落出身高校生のアインデンティティ形成と部落問題学習
(日本教育社会学会第74回大会 2022)
-
新自由主義的教育改革のインパクト : 大阪市に焦点をあてて(【テーマB-2】学校のリアリティと教育改革の課題(c),テーマ型研究発表【B】,発表要旨)
(日本教育学会大會研究発表要項 2015)
-
政治主導型教育改革の行方
(関西教育行政学会 例会 2011)
Education (2):
- 2017 - Osaka University Graduate School of Human Sciences
- 1995 - Osaka University Graduate School of Human Sciences
Work history (8):
- 2022/04 - 現在 Osaka metropolitan university Research Center for Human Rights
- 2017/08 - 現在 Osaka University
- 2010/10 - 2017/08 Osaka University Graduate School of Human Sciences
- 2007/04 - 2010/09 University of Hyogo School of Human Science and Environment
- 2004/04 - 2007/03 University of Hyogo School of Human Science and Environment
- 2003/10 - 2004/03 Himeji Institute of Technology
- 1998/04 - 2003/09 Himeiji Institute of Technologists School of Human Science and Environment
- 1995/04 - 1998/03 Osaka University Faculty of Human Sciences
Show all
Association Membership(s) (7):
基礎教育保障学会
, 貧困研究会
, 日本学校ソーシャルワーク学会
, 日本教育学会
, 関西教育行政学会
, 日本社会教育学会
, 日本教育社会学会
Return to Previous Page