Rchr
J-GLOBAL ID:201101087327477611
Update date: Jun. 25, 2024
satoru morishita
モリシタ サトル | satoru morishita
Affiliation and department:
Research field (2):
Educational psychology
, Cognitive sciences
Research keywords (4):
社会文化的アプローチ
, 教師の世代継承
, school internship
, 教育心理学
Research theme for competitive and other funds (5):
- 2024 - 2028 Developing a FashionSTEAM Platform for Clothing Life Education Materials
- 2024 - 2028 学校インターンシップにおける世代継承を促す支援体制の構築
- 2017 - 2025 共創的越境を可能にする学校インターンシップの実施体制モデルの構築
- 2013 - 2017 The effect of school internship in teachers colleges.
- 2011 - 2012 Learning process in "practice teaching" and "school internship"
Papers (18):
-
A Study on the Effectiveness of ICT for Active Learning in Elementary School Physical Education:From the Perspective of G.H.Mead Theory. RESEARCH BULLETIN OF THE FACULTY OF EDUCATION OITA UNIVERSITY. 2022. 44. 1. 113-128
-
Morishita satoru. Current status of school internship in teacher training. The Joint Journal of the National Universities in Kyushu. Education and Humanities. 2020. 7. 1. No.8
-
The Setting up and Development of School Internship Conducted by the University and School Board. 2015. 37. 2. 287-300
-
森下覚, 麻生良太, 長谷川祐介, 河野伸子. 教師による実践的指導力の自己評定に関する調査. 大分大学教育福祉科学部附属教育実践総合センター紀要. 2012. 30. 127-138
-
Consciousness of Elementary and Junior High School Teachers about Process for Developing Practical Qualities and Competencies. 2012. 30. 71-82
more...
MISC (1):
-
森下 覚. eポートフォリオを活用した学校現場の体験の省察 : 実践知と理論知が往還する「まなびんぐサポート」での学び (特集 eポートフォリオの活用で教員養成の質を高める). Synapse : 教員を育て磨く専門誌. 2013. 23. 24-27
Books (6):
-
学問知と実践知の往還を通した共創的越境の実現とは:学校インターンシップの未来へ
『学校インターンシップの科学 大学の学びと現場の実践をつなぐ教育』 田島充士・中村直人・溝上慎一・森下覚(編著) ナカニシヤ出版 2016
-
学校インターンシップ参加学生への省察支援:協働的省察によって達成される対話
『学校インターンシップの科学 大学の学びと現場の実践をつなぐ教育』 田島充士・中村直人・溝上慎一・森下覚(編著) ナカニシヤ出版 2016
-
教育臨床に関わる力の成長:ハイブリッドな集合体としての教育臨床の達成
『学校インターンシップの科学 大学の学びと現場の実践をつなぐ教育』 田島充士・中村直人・溝上慎一・森下覚(編著) ナカニシヤ出版 2016
-
学校インターンシップの科学 : 大学の学びと現場の実践をつなぐ教育
ナカニシヤ出版 2016 ISBN:9784779510489
-
サブカルチャー 意味と価値を実践するコミュニティ
『状況と活動の心理学 : コンセプト・方法・実践』 茂呂雄二・有元典文・青山征彦・伊藤崇・香川秀太・岡部大介(編著) 新曜社 2012 ISBN:9784788512917
more...
Lectures and oral presentations (20):
-
PF-085 インターンシップを通して学生は何を学ぶのか : 異質な他者との多声的関係をひらく対話(教授・学習,ポスター発表)
(日本教育心理学会第55回総会発表 2013)
-
PC-092教育実習生の教職を「目指すプロセス」と「諦めるプロセス」(教授・学習,ポスター発表)
(日本教育心理学会第54回総会 2012)
-
P3-55 学習支援ボランティアにおける実践的指導力の形成プロセスの検討(教授・学習,ポスター発表)
(日本教育心理学会第53回総会 2011)
-
活動記録の記述の変容に見る自己省察の深まり(1)「まなびんぐサポート」活動における教員に求められる資質能力の育成
(日本教育工学会第26回大会 2010)
-
活動記録の記述の変容に見る自己省察の深まり(2)「まなびんぐサポート」活動における教員に求められる資質能力の育成
(日本教育工学会第26回大会 2010)
more...
Education (3):
- - 2010 Tokyo Gakugei University
- - 2006 Yokohama National University
- - 2003 Yokohama National University
Professional career (1):
Work history (4):
- 2016/10 - 現在 大分大学 教育学部附属教育実践総合センター 准教授
- 2016/04 - 2016/09 Oita University
- 2014/04 - 2016/03 Oita University
- 2010/05 - 2014/03 Oita University
Association Membership(s) (5):
日本質的心理学会
, 日本教師教育学会
, 日本心理学会
, 日本認知科学会
, 日本教育心理学会
Return to Previous Page