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J-GLOBAL ID:201101088285920214   Update date: Oct. 30, 2024

Iwata Natsuho

Iwata Natsuho
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2018 - 2023 基盤研究(C)研究課題「非同意が選好的反応となる評価の相互行為研究:「褒め」と「自己卑下」を中心に」
  • 2018 - 2022 基盤研究(C)研究課題「若者の就労支援活動における相互行為の分析」
  • 2014 - 2018 基盤研究(B)研究課題「学びの関係性構築をめざした「対話型教師研修」の研究」
  • 2015 - 2017 The interaction between doctors and residents after the nuclear power plant explosion in Fukushima
  • 2014 - 2017 Tactile Resources for the organization of interaction
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Papers (8):
  • Natsuho Iwata. “Is that, by any chance, an invitation?”: 14 The Manifestation and Resolution of Troubles in Casual Conversations 15 Through Teasing 16. The Japanese Journal of Language in Society. 2024. 27. 1. 155-170
  • Satomi Kuroshima, Natsuho Iwata. On Displaying Empathy: Dilemma, Category, and Experience. RESEARCH ON LANGUAGE AND SOCIAL INTERACTION. 2016. 49. 2. 92-110
  • FUJIURA Satsuki, TANAKA Mai, IMADA Emi, TAKAI Miho, YOSHIKANE Natsuko, IWATA Natsuho, HAJIKANO Are. Workshop in the 32nd Congress : Possibilities of Applying Conversation Analysis for Japanese Language Education: Focusing on Daily Conversation. The Japanese Journal of Language in Society. 2014. 16. 2. 106-111
  • HAJIKANO Are, IWATA Natsuho. Analysis of Talk by an Unselected Participant(<Special Issue>Language Use in Interaction). The Japanese Journal of Language in Society. 2008. 10. 2. 121-134
  • IWATA Natsuho. The symmetrical and asymmetrical features of participation in free-conversations between foreign students and Japanese students. 2007. 33. 1-10
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MISC (3):
  • Natsuho Iwata. How do Supporters demonstrate their Identities During Small Talk in Job Training Activities?. Global Studies. 2023. 7. 139-147
  • 岩田 夏穂. Suggestions for utilizing the peer response activities in college academic writing courses. 大月短大論集. 2011. 42. 91-106
  • HAJIKANO Are, IWATA Natsuho. Exploration of a New Textbook on Japanese Conversation Based on "CA". The journal of Japanese Language Education Methods. 2011. 18. 1. 24-25
Books (8):
  • 『実践の論理を描く-相互行為のなかの知識・身体・こころ』(小宮友根・黒嶋智美 編)
    勁草書房 2023
  • インタラクションと学習
    ひつじ書房 2017
  • 日本語教育のための質的研究入門
    2015
  • ピアで学ぶ大学生の日本語表現-プロセス重視のレポート作成-(第2版)
    2014
  • 共感の技法-福島県における足湯ボランティアの会話分析
    勁草書房 2013
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Lectures and oral presentations  (16):
  • Incorporating honorifics as a means of generating boundaries within the narration of the process
    (2024)
  • 会話コーパスが拓く言語・ 相互行為研究の新たな地平
    (シンポジウム「ことば・認知・インタラクション11」 2023)
  • やり取りに注目した会話教育の実践と教材ー会話分析の応用ー
    (日露青年交流センター 日本語教師派遣事業フォローアップ研修(オンライン) 2021)
  • 日本語教育における会話分析の役割-たとえば「からかい」をどう扱うか-
    (日本語用論学会第23回(2020年度)大会 2020)
  • 協働学習の考え方と教室活動のデザイン
    (ホツマインターナショナルスクール日本語教育研修 2020)
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Education (3):
  • 2004 - 2008 Ochanomizu University
  • 2002 - 2004 Ochanomizu University
  • 1981 - 1985 Tsuda College Faculty of Liberal Arts Department of International and Cultural Studies
Professional career (2):
  • 博士(人文科学) (お茶の水女子大学)
  • 修士 (お茶の水女子大学)
Work history (7):
  • 2020/04 - 現在 Musashino University Faculty of Global Studies Department of Japanese Communication Professor
  • 2017/11 - 2020/03 The University of Tokyo The Graduate School of Engineering
  • 2014/08 - 2017/10 National Graduate Institute for Policy Studies
  • 2010/04 - 2014/07 Ohtsuki City College Economics
  • 2004/04 - 2010/09 Tokyo University of Marine Science and Technology Faculty of Marine Science
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Committee career (10):
  • 2021/06 - 現在 公益社団法人日本語教育学会 大会委員
  • 2015/01 - 現在 社会言語科学会 学会ジャーナル査読担当
  • 2019/07 - 2023/06 社会言語科学会 研究大会委員
  • 2017/01 - 2021/07 第二言語習得研究会 大会運営委員
  • 2017/07 - 2021/05 公益社団法人日本語教育学会 国際連携委員会 委員
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Association Membership(s) (5):
エスノメソドロジー・会話分析研究会 ,  協働実践研究会 ,  第二言語習得研究会 ,  JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES ,  公益社団法人日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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