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J-GLOBAL ID:201201025442264550   Update date: May. 26, 2023

Yamazumi Katsuhiro

ヤマズミ カツヒロ | Yamazumi Katsuhiro
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (2):
  • Kansai University  Doctoral Program in Education, Graduate School of Letters, Kansai University   Professor
  • Kansai University  Master's Program in Education, Graduate School of Letters, Kansai University   Professor
Homepage URL  (1): https://researchmap.jp/katsuhiro_yamazumi
Research field  (2): Education - general ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (10): 教育学 ,  教育方法学 ,  活動理論 ,  拡張的学習理論 ,  形成的介入研究 ,  学習と発達 ,  transformative agency ,  学校教育 ,  学校改革 ,  教師教育
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2022 - 2027 Making an expansive school: Toward forming transformative agency
  • 2021 - 2022 2021年度 前川財団家庭・地域社会教育助成「コモンズ創生のための地域教育活動としての体験型防災学習の研究」(研究代表者: 山住勝広)
  • 2019 - 2022 Teachers as change agents: An activity-theoretical intervention research in expansive learning
  • 2020 - 2021 2020年度 前川財団家庭・地域社会教育助成「地域における対話と協働を通した世代間交流型の防災学習の研究」(研究代表者: 山住勝広)
  • 2018 - 2019 2018年度 前川財団家庭・地域社会教育助成「子どもと地域住民が協働で創る防災学習の開発的実証研究」(研究代表者: 山住勝広)
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Papers (64):
  • 山住 勝広. 野村芳兵衛における「本を作る教育」のカリキュラム構想と学習の拡張性-制度化された学校教のオルタナティブを創り出す可能. 野村芳兵衛研究会『野村芳兵衛研究』. 2023. 第1号, pp. 3-19
  • YAMAZUMI Katsuhiro. Yoshibee Nomura's thought of "education without educational consciousness": Shinran's thought as one source of Japanese educational thought. Essays and Studies by Faculty of Letters, Kansai University. 2022. 第72巻第3号, pp. 175-198
  • YAMAZUMI Katsuhiro. Expanding teacher transformative agency: An activity-theoretical formative intervention research in school-based dialogue sessions toward future making. Chinn, C., Tan, E., Chan, C., & Kali, Y. (Eds.). (2022). Proceedings of the 16th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2022. Hiroshima, Japan: International Society of the Learning Sciences. 2022. 1093-1096
  • YAMAZUMI Katsuhiro. Neither the study of theoria nor the study of praxis, the study of poiesis: The idea of an activity-theoretical pedagogy. Essays and Studies by Faculty of Letters, Kansai University. 2021. 第71巻第3号, pp. 71-94
  • YAMAZUMI Katsuhiro. Development of fourth-generation activity theory and the transition to education as commons: Toward rediscovering and expanding the use value of learning. The Journal of Activity Theory Research. 2021. 第6号, pp. 1-12
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MISC (12):
  • 山住 勝広. 「中ノ俣-ともに生きて生かされて-」の実践によせて-拡張的学習と第四世代活動理論の考え方から. 特定非営利活動法人かみえちご山里ファン倶楽部会報『結の里』. 2021. 第234号, pp. 8-11
  • YAMAZUMI Katsuhiro. An interview with Annalisa Sannino and Yrjö Engeström on fourth-generation activity theory. Actio: An International Journal of Human Activity Theory. 2020. No. 4, 1-16
  • 山住 勝広. 教育の先人に学ぶ<3>「野村芳兵衞」. 『教職研修』. 2020. 第574号, p. 11
  • Katsuhiro Yamazumi. Transformative instructional practices for enhancing children's self-affirmation in a Japanese elementary school: An activity-theoretical case study. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2016. 51. 454-454
  • YAMAZUMI Katsuhiro. Yoshibee Nomura〔Unpublished Manuscript〕Moral education for children to make them independent (1). Journal of School Education Research, Kansai University. 2016. 第6号, pp. 45-46
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Books (57):
  • 拡張的学習と教育イノベーション-活動理論との対話
    ミネルヴァ書房 2022 ISBN:9784623093632
  • 「中ノ俣-ともに生きて生かされて-」の実践によせて-拡張的学習と第四世代活動理論の考え方から
    特定非営利活動法人かみえちご山里ファン倶楽部会報『結の里』 2021
  • Activity theory and collaborative intervention in education: Expanding learning in Japanese schools and communities
    Routledge 2021 ISBN:9780367423254
  • 教育の先人に学ぶ<3>「野村芳兵衞」
    教職研修 2020
  • 「訳者あとがき」ユーリア・エンゲストローム『拡張による学習-発達研究への活動理論からのアプローチ』〔完訳増補版〕
    新曜社 2020 ISBN:9784788516700
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Lectures and oral presentations  (105):
  • 学校学習の脱カプセル化に向かう探究としての拡張的学習-成城学園初等学校の教科授業を事例にして
    (科研費・基盤研究(A)「拡張する学校を創る」第3回研究会 2023)
  • エージェンシーへの形成的介入の方法としてのチェンジラボラトリー
    (第9回活動理論学会研究大会 2023)
  • 生活作文を通した生活創造のための主体のエージェンシーへの形成的介入の活動理論的検討-野村芳兵衛の「本を作る教育」論と佐々木昴の「リアリズム綴方教育」論に焦点化して
    (第9回活動理論学会研究大会 2023)
  • 活動システムとしての制度の形成への教師の拡張的学習と変革的エージェンシー
    (日本教育制度学会第29回大会公開シンポジウム「教育理論から教育システムを構想する」 2022)
  • 活動システムのモデルを用いた学校改革への形成的介入-チェンジラボラトリーへの模索
    (科研費・基盤研究(A)「拡張する学校を創る」第2回研究会 2022)
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Works (34):
  • 教師の変革的エージェンシーを形成する校内研究
    山住 勝広 2022 -
  • 変わる専門職像とプロフェッショナル・ラーニングの現在
    山住 勝広 2022 -
  • 日本の学校における形成的介入研究の可能性
    山住 勝広 2021 -
  • (オーガナイザー)第7回活動理論学会研究大会シンポジウム「日本の学校における形成的介入研究の可能性」
    山住 勝広 2021 -
  • 拡張する学校を創る-活動理論・拡張的学習・変革的エージェンシー
    山住 勝広 2021 -
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Professional career (1):
  • 博士(学術)
Work history (15):
  • 2004/04 - 現在 Kansai University Doctoral Program in Education, Graduate School of Letters Professor
  • 2004/04 - 現在 Kansai University Master's Program in Education, Graduate School of Letters Professor
  • 2004/04 - 現在 Kansai University Faculty of Letters Professor
  • 2018/04 - 2022/03 Japan Society for the Promotion of Science Research Center for Science Systems Program Officer
  • 2016/08 - 2016/08 Research Fellow of Researcher Exchange Program of the Japan Society for the Promotion of Sciences (JSPS)/Visiting Scholar, Learning Sciences Institute Australia (LSIA), Australian Catholic University, Australia
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Committee career (14):
  • 2015/03 - 現在 活動理論学会 会長
  • 2011/06 - 現在 Learning, Culture and Social Interaction, Editorial Board Member
  • 2009/01 - 現在 Journal of Russian and East European Psychology, Editorial Board Member
  • 2018/10 - 2020/09 日本教育方法学会 会計監査
  • 2015/12 - 2016/11 独立行政法人日本学術振興会 科学研究費委員会専門委員
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Awards (1):
  • 2014/07/04 - European Group for Organizational Studies (EGOS) European Group for Organizational Studies (EGOS) “That’s Interesting!” Award 2013
Association Membership(s) (7):
International Society of the Learning Sciences(ISLS) ,  European Group for Organizational Studies (EGOS) ,  Japanese Association for Research on Activity Theory (JARAT) ,  International Society of Cultural-historical Activity Research (ISCAR) ,  The Japanese Society for Curriculum Studies ,  National Association for the Study of Educational Methods ,  Japanese Educational Research Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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