Rchr
J-GLOBAL ID:201201027276195394   Update date: Jul. 17, 2023

Takahashi Masako

タカハシ マサコ | Takahashi Masako
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (1): 日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2023 - 2027 日本語非母語話者に着目した日本語教師養成課程:日本語教師の新しい資格に向けて
  • 2014 - 2018 The Basic Study on Building of a Network in Thailand by Teacher's Collaboration
  • 2012 - 2015 THE BASIC RESERCH ON COLLABORATIVE LANGUAGE TEACHING BY NON-NATIVE SPEAKER JAPANESE TEACHERS AND NATIVE SPEAKER JAPANESE TEACHERS
Papers (16):
  • 髙橋雅子. 日本国内で多様な学習者に教える非母語話者日本語教師の長所と短 所についての認知 -一人の教師への長期的調査による質的研究-. 外国語教育研究. 2022. 25. 56-73
  • 髙橋雅子. 日本に留学している日本語学習者は非母語話者日本語教師をどのように見ているか-アンケート調査の結果から-. 『外国語教育研究』都留文科大学語学教育センター. 2022. 16
  • 髙橋雅子, 中山英治, 門脇薫. タイの日本語教育における協働への意識-教師間の協働を行っている非母語話者教師と母語話者教師のインタビューより-. 『外国語教育研究』都留文科大学語学教育センター. 2021. 15
  • カドワキ, カオル, ナカヤマ, エイジ, タカハシ, マサコ. Elements Essential for Collaboration between Thai and Japanese Teachers Case Studies at High Schools in Thailand. 2021. 15. 1-21
  • MASAKO , TAKAHASHI. An Overview of the Cognition of Non-Native Language Teachers: Do They Share Their Native Languages and Cultural Backgrounds with Students?. 2019. 13. 1-17
more...
Lectures and oral presentations  (18):
  • 非母語話者日本語教師の長所の再考-学習者と母語・文化背景を共有していない教室を例として-
    (第25回大会 外国語教育学会 2021)
  • 非母語話者日本語教師は自らの学習者としての経験をどう認識しているか
    (第29回 小出記念日本語教育研究会 2020)
  • 非母語話者言語教師の認知に関する研究の概観-学習者と母語・文化背景を共有する文脈としない文脈との比較-
    (昭和女子大学言文研究会 2018)
  • 国内の日本語教育現場おける日本語非母語話者教師の特性-インタビュー調査の分析より-
    (第21回大会 外国語教育学会 2017)
  • 日本語教師間の協働を促進するツールの開発-「協働授業の検証シート」と「協働ルーブリック」の試作をめざして-
    (第13回協働実践研究会 2017)
more...
Work history (5):
  • 2023/04 - 現在 Shobi University Faculty of Policy Management Department of Policy Management
  • 2018/04 - 2023/03 Tsuru University
  • 2017/04 - 2018/03 Waseda University Center for Japanese Language
  • 2015/04 - 2017/03 Waseda University Center for Japanese Language
  • 2012/04 - 2014/03 Rikkyo University
Association Membership(s) (7):
Japanese Language Education Methods ,  THE JAPAN ASSOCIATION FOR DEVELOPMENTAL EDUCATION ,  Japanese Association of First-Year Experience at Universities and Colleges ,  小出記念日本語教育研究会 ,  JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  外国語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page