Rchr
J-GLOBAL ID:201201040852890865   Update date: Apr. 05, 2024

Sakamoto Mayuko

サカモト マユコ | Sakamoto Mayuko
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor(tenure-track)
Research field  (3): History of thought ,  History - Japan ,  Tertiary education
Research keywords  (1): 文化学、明治・大正期の思想史、アカデミック・ライティング、文章指導者育成(TA)
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2020 - 2024 大学アカデミック・ライティングによる大学生および大学院生の書き手としての成長(研究代表者:佐渡島紗織)
  • 2020 - 2023 「書くこと」における言語感覚(適否)の数値的可視化に基づいた教育内容の構築(研究代表者:矢部玲子)
  • 2019 - 2020 「教師を介して生徒の論理的文章作成を支援する間接型学習プログラムの開発」(研究代表者:桐山聰)
  • 2016 - 2020 明治・大正期の童話・例話に現れた〈良い子〉像の研究(研究代表者:坂本麻裕子)
  • 2013 - 2016 An Ethos analysis of Aesop' s Fables, the Grimm Brothers' Fairy Tales and Japanese Folk Tales in moral education textbooks of the Meiji Period
Show all
Papers (15):
  • 矢部 玲子, 松原 裕之, 桐山 聰, 坂本 麻裕子. 「書くこと」における言語感覚(適否)の本質とは何か-国語科教師と一般人対象の調査結果から可視化された意識差-. 全国大学国語教育学会国語科教育研究:大会研究発表要旨集. 2023. 145. 153-156
  • 坂本麻裕子, 中島宏治. 学術論文「ライティング・センターにおけるオンライン支援の分析-対面支援の発話量および発話内容との比較-」. 『リメディアル教育研究』. 2022. 16. 27-41
  • Satoshi KIRIYAMA, Mayuko SAKAMOTO, Reiko YABE. Visualization of Language Sense for Writing Support. Journal of JSEE. 2022. 70. 3. 59-64
  • SAKAMOTO Mayuko, NAKASHIMA Koji, UTO Nobuyuki, WATARI Hironori, SHIMADA Hiromi, SADOSHIMA Saori. Students' Responses to Instructor Feedback in an Academic Writing Course: Findings From an Experiment and Interviews. Journal of the Japan Association for Developmental Education. 2018. 12. 39-48
  • 坂本麻裕子, 千仙永. 実践報告「武蔵大学でのライティング授業実践の報告-教育実習に向けて国語教育の基礎となる文章力を磨く-」. 『教職課程研究年報』武蔵大学 教職課程. 2018. 32. 115-120
more...
MISC (7):
  • 矢部 玲子, 坂本 麻裕子, 桐山 聰. 「書くこと」による伝え合う力の向上を目指して : 「文章作成経歴調査」から得られた知見を中心に. 文理シナジー. 2023. 27. 2. 165-173
  • KIRIYAMA Satoshi, SAKAMOTO Mayuko, KUWAYAMA Shoko, YABE Reiko. 1E04 How to Create and Use Sample Reports to Help College Students Learn Elaboration. Proceedings of Annual Conference of Japanese Society for Engineering Education. 2022. 2022. 88-89
  • YABE Reiko, SAKAMOTO Mayuko, KIRIYAMA Satoshi. 2C17 Proposal for teaching information dissemination skills in “writing” adapted to the new normal under the post-coronation era-Based on an analysis of the results of the “Writing Learning Background Survey” of university students-. Proceedings of Annual Conference of Japanese Society for Engineering Education. 2022. 2022. 188-189
  • 矢部 玲子, 桐山 聰, 坂本 麻裕子. 言語感覚の教育内容を考える-「書くこと」における「適否」に関する感覚を中心に-. 全国大学国語教育学会国語科教育研究:大会研究発表要旨集. 2021. 141. 207-210
  • KIRIYAMA Satoshi, YABE Reiko, SAKAMOTO Mayuko. 2D04 Analysis of Collective Trends in Text Correction. Proceedings of Annual Conference of Japanese Society for Engineering Education. 2021. 2021. 210-211
more...
Books (3):
  • 『課題に応える 卒論に活かせる 大学生のためのレポートの書き方』
    ナツメ社 2022 ISBN:9784816372315
  • 『レポート・論文をさらによくする「書き直し」ガイド-大学生・大学院生のための自己点検法29』
    大修館書店 2015
  • 『北米インディアンの神話文化』(翻訳書)
    中央公論新社 2013
Lectures and oral presentations  (28):
  • 「『書くこと』における言語感覚(適否)の本質とは何か-国語科教師と一般人対象の調査結果から可視化された意識差-」
    (第145回全国大学国語教育学会 信州大会 2023)
  • 「大学院生のアカデミック・ライティングの実態-文章作成におけるプロセスと留意点-」
    (大学教育学会第 45 回(2023年)大会 2023)
  • 「大学生たちの言語感覚を育む指導内容提案に向けて-国語科教師と一般人対象の調査結果の量的分析が示唆するもの-」
    (第29回 大学教育研究フォーラム(大学教育研究フォーラム実行委員) 2023)
  • 「大学初年次生の添削文に対する『言語感覚』の量的分析」
    (第29回 大学教育研究フォーラム(大学教育研究フォーラム実行委員) 2023)
  • 2C17 Proposal for teaching information dissemination skills in “writing” adapted to the new normal under the post-coronation era-Based on an analysis of the results of the “Writing Learning Background Survey” of university students-
    (2022)
more...
Education (1):
  • 2006 - 2012 Nagoya University Graduate School of Languages and Cultures, Japanese Language and Cultural Studies(Comparative Culture)
Professional career (1):
  • the Degree of Doctor of Letters (Nagoya University)
Work history (3):
  • 2018/04 - 現在 Waseda University Global Education Center
  • 2014/04 - 2018/03 Waseda University Global Education Center
  • 2012/09 - 2014/03 Waseda University Open Education Center
Awards (4):
  • 2021/02 - Waseda University Presidential Teaching Award 2020
  • 2020/03 - 早稲田大学 第8回WASEDA e-Teaching Award受賞 2019年度 (早稲田大学グローバルエデュケーションセンター学部科目「学術的文章の作成」)
  • 2019/08 - 日本リメディアル教育学会 第1回 日本リメディアル教育学会論文賞 受賞論文「因子分析による学術的文章作成力の構造解析」2016年12月 『リメディアル教育研究』第11巻・第2号(pp.151-160)
  • 2010/03 - 日本国際教育学会 春季研究会推薦論文(日本国際教育学会 2010年春季研究会) 「道徳教育素材としてのグリム童話-グリム兄弟、ヘルバルト学派、樋口勘次郎の比較研究」
Association Membership(s) (3):
日本児童文学学会 ,  日本リメディアル教育学会 ,  History of Educational Thought Society
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page