Rchr
J-GLOBAL ID:201201044671339720   Update date: Apr. 12, 2024

HIDEAKI SUZUKI

スズキ ヒデアキ | HIDEAKI SUZUKI
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
  • 筑波大学グローバルコミュニケーションセンター  非常勤講師
Research field  (2): Business administration ,  Japanese language education
Research keywords  (16): ケースメソッド教授法 ,  キャリアデザイン ,  ケースメソッド教育 ,  ピアレビュー ,  アクティブラーニング ,  プログラム評価 ,  初年次教育 ,  アカデミックライティング ,  ジェネリックスキル ,  ディクトグロス ,  アカデミックジャパニーズ ,  言語教育プログラム ,  読解タスク ,  言語テスト ,  語彙 ,  第二言語習得
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2019 - 2022 Program Development Process Standard Model for Japanese Language Program Studies
  • 2015 - 2018 A Basic Research on Constructing a Theory of Program in Japanese Language Education
  • 2008 - 2011 Lexicon and text understanding : Multidimensional word knowledge and word meaning in text/discourse comprehension
Papers (3):
  • 習熟度の異なる学習者に対する授業の可能性と課題 : 初級日本文化クラスの実践を通して-Potentialities and Problems of Courses for Learners with Differing Degrees of Mastery : a report on a Japanese culture class for the elementary level. 2014. 29. 93-104
  • 〈報告〉 中級レベル文法クラスの実践報告-<Practical Articles> A Report on an Intermediate Japanese Grammar Class. 2012. 27. 153-169
  • 〈寄稿〉障害を有する日本語学習者に対する支援の実践報告 : 身体障害者および視覚障害者の学習支援を通して-<Contributor> A Report on Support for Handicapped Learners of Japanese : in regard to support for physically handicapped or visually impaired sutdents. 2012. 27. 345-352
MISC (12):
  • 堀 恵子, 鈴木 秀明, HORI Keiko, SUZUKI Hideaki. 〈Reports〉Preparation of a Term-end Poster Presentation in an Introductory Level Course: Enhancing Communication Ability through Peer Learning. 筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集. 2020. 35. 13-32
  • 鈴木, 秀明. パフォーマンス課題に対する多様な視点からの評価の役割-教師評価・ピア評価・自己評価を比較して-. 2019. 13. 13. 32-35
  • 日本語・日本語教育学科 日本語教育支援を通した「日本語教育専門セミナーとJALPの連携」 : 大学教員と支援者の学び. 2014. 8. 78-84
  • 習熟度の異なる学習者に対する授業の可能性と課題 : 初級日本文化クラスの実践を通して-Potentialities and Problems of Courses for Learners with Differing Degrees of Mastery : a report on a Japanese culture class for the elementary level. 2014. 29. 93-104
  • 〈報告〉 中級レベル文法クラスの実践報告-<Practical Articles> A Report on an Intermediate Japanese Grammar Class. 2012. 27. 153-169
more...
Lectures and oral presentations  (2):
  • 日本語学校のプログラムを評価してみよう
    (文化庁委託主任教員研修 2019)
  • 現場の問題をプログラムの視点で捉え直す
    (第48回アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会 2019)
Work history (11):
  • 2024/04 - 現在 Aoyama Gakuin University College of Literature Department of Japanese Language and Literature
  • 2023/04 - 現在 Mejiro University Faculty of Foreign Language Studies Department of Japanese Language Studies professor
  • 2009/04 - 現在 University of Tsukuba
  • 2013/04 - 2023/03 Mejiro University Faculty of Foreign Language Studies
  • 2010/04 - 2013/03 Mejiro University
Show all
Committee career (6):
  • 2023/06 - 現在 アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会 代表幹事
  • 2021/06 - 現在 日本語教育学会 審査運営協力委員
  • 2021/06 - 2023/05 日本語教育学会 チャレンジ支援委員会委員長
  • 2020/04 - 2023/05 アカデミックジャパニーズグループ研究会 副代表幹事
  • 2019/07 - 2021/05 日本語教育学会 チャレンジ支援委員会委員副委員長
Show all
Association Membership(s) (8):
協働実践研究会 ,  JAPAN ASSOCIATION FOR INTERNATIONAL STUDENT EDUCATION ,  Japanese Language Education Methods ,  アカデミックジャパニーズ・グループ研究会 ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  CAREER DESIGN INSTITUTE-JAPAN ,  日本語プロフェシエンシー研究学会 ,  The Society for Technical Japanese Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page