Rchr
J-GLOBAL ID:201201063663677638   Update date: Nov. 04, 2019

Ichikawa Yoko

Ichikawa Yoko
Affiliation and department:
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2016 - 現在 協同的な推敲におけるピアの実在性の役割とその影響過程の解明
  • 2016 - 現在 教育実習日誌を利用した教員志望学生の主体的実践省察の熟達化の解明と支援開発
  • 2012 - 2015 大学基礎物理教育における学生の学習意欲と学習行動を含んだ包括的学習モデルの構築
  • 2010 - 2012 中学校一斉授業の談話構造のモデル化とその検証
Papers (29):
  • Ichikawa Yoko, Fukaya Yuko. Relationship between Preservice Teachers' Comprehension, Perception, and Motivation Regarding Journal Writing. The European Conference on Educational Research. 2017
  • 協同的な推敲におけるピアについて書き手はどう認識しているのか. 東北大学大学院教育学研究科研究年報. 2017. 65. 2. 17-28
  • 小沼 豊, 市川 洋子, 高橋 知己, 藤原 則之. 特別活動の学習経験が自身の指導観に与える影響. 教師学研究. 2016. 19. 35-42
  • Fukaya Yuko, Ichikawa Yoko. Effects of Peer Presence on Collaborative Essay Revision. 31st International Congress of Psychology (ICP2016). 2016
  • A Study Investigating How the Focusing Attitude of Would-Be Teacher Students Affects Their Beliefs about Teaching Activities and Communication Patterns within Lessons. World Association of Lesson Studies(WALS2015). 2015
more...
Books (3):
  • 「フィールド心理学の実践」ケース:小学5年生の小集団学習事例の記述と解釈の実践
    新曜社 2013
  • 第10章 結論-学習科学の現状 「授業を変える-認知心理学のさらなる挑戦」
    北大路書房 2003
  • 第8章 6.授業における教師と生徒のやりとり:道化的口調がもたらしたもの 「子どもたちの「居場所」と対人的世界の現在」
    九州大学出版会 2003
Lectures and oral presentations  (1):
  • Effects of the Focusing Attitude on Preservice Teachers' Perspectives toward Children in the Classroom
    (27th International Focusing Conference 2016 2016)
Education (2):
  • 1999 - 2004 Ochanomizu University
  • 1997 - 1999 Rikkyo University Graduate School, Division of Letters
Work history (1):
  • 2016/04/01 - 現在 Chiba Institute of Technology Faculty of Creative Engineering
Association Membership(s) (5):
日本発達心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  教授学習心理学会 ,  教師学学会 ,  大学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page