Rchr
J-GLOBAL ID:201201078415670101   Update date: Sep. 06, 2025

LI Min

リ ビン | LI Min
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): https://www.sekaiwokaeyo.com/theme/l2506/
Research field  (2): Sociology ,  Sociology of education
Research keywords  (6): 国際化 ,  留学生 ,  比較教育 ,  大卒者就職 ,  高等教育 ,  教育社会学
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2024 - 2029 Student Engagement in University Governance
  • 2025 - 2028 在日中国人高度人材の多層的ネットワークと生活戦略:育児・親のケアを中心に
  • 2023 - 2027 Empirical Study on International Migration of Young Highly Skilled in East Asia as Determined by the Expansion of Higher Education
  • 2021 - 2024 A study on the educational strategy of children of former Chinese students living in Japan
  • 2019 - 2023 A Comparative Study in the Roles and Contributions of Foreign Faculty and Researchers in Japan
Show all
Papers (35):
  • Min LI. Book review:The Urbanization of People: The Politics of Development, Labor Markets, and Schooling in the Chinese City by Eli Friedman, New York, NY, Columbia University Press, 2022, xiv + 337 pp. The Developing Economies 2023. 2023
  • Li Min. A Comparative Study in the Roles and Contributions of International Faculty and Researchers in Japan. A Comparative Study in the Roles and Contributions of International Faculty and Researchers in Japan. 2022. 182-189
  • 李敏. 中国の大学におけるエンゲージド・ラーニング--「第二課堂」を中心に--. 『信州大学総合人間科学研究第16号』. 2022. 16. 218-226
  • 李敏. 「エンゲージド・ラーニングの効果に関する研究:東北大学教育学部・教育学研究科の調査に基づいて」. 『エンゲージド・ラーニングによるグローバルリーダーの育成事業 報告書』. 2022. 5-26
  • 李敏. 中国における若手研究者育成の現状と課題. IDE現代の高等教育 NO.636 「若手研究者の育成と大学院」. 2021. 636
more...
MISC (17):
  • The Relationship between Study Time and Learning Outcomes : An Analysis of the Results of a 2015 Survey of Study Time. 2017. 11. 59-72
  • 李 敏. 中国 学力とゆとりの狭間で (1000号記念〈特別号〉 特集 日本の子ども) -- (世界の子どもの今). 児童心理. 2015. 69. 4. 334-340
  • 李 敏. 日本企業の外国人留学生の採用に関する考察 : 留学生を積極的に採用したい企業の特徴を中心(I-10部会 就職と採用,研究発表I). 日本教育社会学会大会発表要旨集録. 2015. 67. 132-133
  • Student Learning and Faculty-Student Relationship at Shinshu University : An analysis of JCSS 2012. 2014. 8. 64-79
  • 李 敏, 村澤 昌崇. 2. 大学組織の適正規模に関する探索的研究 : ゼミ・研究室の組織体制とその規模を中心に(III-2部会 【一般部会】大学の組織と運営,研究発表III,一般研究報告). 日本教育社会学会大会発表要旨集録. 2011. 63. 166-169
more...
Books (15):
  • 文系大学院をめぐるトリレンマ : 大学院・修了者・労働市場をめぐる国際比較
    玉川大学出版部 2020 ISBN:9784472405938
  • 外国人教員に関する国際比較的研究
    広島大学高等教育研究開発センター 2020 ISBN:9784866370224
  • 平等の教育社会学: 現代教育の診断と処方箋
    勁草書房 2019 ISBN:4326251336
  • Chapter8 Sociological Studies on Universities in Japan: Focusing on the Academic Profession
    Springer 2018 ISBN:9811315272
  • 矢野眞和・濱中義隆・浅野敬一『高専教育の発見-学歴社会から学習歴社会へ』
    岩波書店 2018 ISBN:4000229591
more...
Lectures and oral presentations  (58):
  • 質保証への学生参画ー中国の事例
    (高等教育質保証学会第14回大会 2025)
  • 中国の学位制度の成立と変遷ー後発国における制度の借用と移転
    (日本比較教育学会第61回大会 2025)
  • 「在日中国人元留学生の教育ネットワークに関する研究」
    (移民政策学会2024年度冬季大会 2024)
  • 「中国の教育制度・中国の美術教育」
    (女子美術大学FD 2024)
  • 「新しい学士への途」30年の意義と課題 -大学改革支援・学位授与機構「学士取得者フォローアップ調査2022」結果の分析から
    (高等教育学会第27回大会 2024)
more...
Education (3):
  • 2003 - 2008 Ochanomizu University
  • 1996 - 1999 北京外国語大学 日本学研究センター 博士前期課程
  • 1992 - 1996 蘇州大学 外国語学院日本語学部
Professional career (1):
  • 学術博士 (お茶の水女子大学)
Work history (10):
  • 2023/04 - 現在 広島大学高等教育研究開発センター 客員教授
  • 2022/04 - 現在 National Institution for Academic Degrees and Quality Enhancement of Higher Education Reserch Development professor
  • 2022/03 - 現在 信州大学 非常勤
  • 2015/03 - 現在 早稲田大学留学生センター 非常勤
  • 2021/04 - 2022/03 信州大学高等教育研究センター
Show all
Committee career (5):
  • 2025/06 - 現在 日本高等教育学会 編集委員会委員
  • 2024/04 - 現在 高等専門学校機関別認証評価委員会 委員
  • 2022/10 - 2024/08 高等教育質保証学会 事務局幹事
  • 2004 - 2021 日本高等教育学会 国際交流委員会
  • 2003 - 2021 日本教育社会学会 広報部、企画部、国際部、学会賞選考委員会
Awards (2):
  • 2013/09 - 日本教育社会学会 第5回日本教育社会学会奨励賞(著書の部) 『中国高等教育の拡大と大卒者就職難問題-背景の社会学的検討-』
  • 2012/02 - 日本経済調査協議会 日経調設立50周年記念懸賞論文 一席(一般の部)
Association Membership(s) (4):
Japan Association for Migration Policy Studies ,  JAPAN COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY ,  JAPANESE ASSOCIATION OF HIGHER EDUCATION RESEARCH ,  THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page