Rchr
J-GLOBAL ID:201201083898873397   Update date: Sep. 11, 2024

Miyakawa Takeshi

ミヤカワ タケシ | Miyakawa Takeshi
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://tmiyakawa.w.waseda.jp/
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Science education
Research keywords  (10): 数学教育学 ,  Inquiry ,  Mathematics teacher education ,  Preservice and insevice teacher training ,  proof and proving ,  Cultural perspective ,  日本の算数・数学授業 ,  Anthropological Theory of the Didactic ,  教授学的状況理論 ,  テクノロジー
Research theme for competitive and other funds  (30):
  • 2024 - 2028 数学科教師教育における教材開発原理の活用とその検証:協働型探究活動に焦点を当てて
  • 2021 - 2025 世界探究パラダイムに基づいた新しい教師教育の展開
  • 2020 - 2025 International Comparative Study on the Influences of Ordinary Language in Mathematical Argumentation in Mathematics Classrooms
  • 2021 - 2024 数学教師のメチエ(仕事・専門性):日本・スイス・スウェーデンの国際比較を通して
  • 2019 - 2023 学校数学における協働型探究活動を促進する教材の開発原理の構築と検証
Show all
Papers (83):
  • Takeshi Miyakawa. Objects of study in research on mathematics teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education. 2024. 27. 3. 291-294
  • Riccardo Minisola, Ornella Robutti, Takeshi Miyakawa. Didacticians introducing lesson study for the professional development of prospective mathematics teachers. Asian Journal for Mathematics Education. 2024. 3. 1. 3-28
  • João Pedro da Ponte, Takeshi Miyakawa, Nicole Bannister, Boris Koichu, Birgit Pepin. Theoretical Perspectives on Studying Mathematics Teacher Collaboration. New ICMI Study Series. 2024. Part F2945. 25-67
  • 成瀬政光, 宮川健. 探究型学習の設計に向けた基本認識論教授モデルの構築-定積分についての基本認識論モデルと授業実践をもとにして-. 全国数学教育学会誌『数学教育学研究』. 2024. 30. 1. 31-46
  • Chongyang Wang, Yusuke Shinno, Binyan Xu, Takeshi Miyakawa. An anthropological point of view: exploring the Chinese and Japanese issues of translation about teaching resources. ZDM - Mathematics Education. 2023. 53. 3. 705-717
more...
MISC (24):
  • 真野 祐輔, 宮川 健. 課題設計原理はデザイン研究の理論的目的にいかに貢献するか : プラクセオロジーと理論要素の視点から-How Task Design Principles Contribute to the Theoretical Aim of Design Research : From Perspectives of Praxeologies and Theory Elements. 春期研究大会論文集. 2023. 11. 163-170
  • 宮川 健. 数学教育におけるアーギュメンテーションの国際比較研究に向けた理論的枠組み. 日本科学教育学会年会論文集. 2023. 47. 237-238
  • 宮川 健, 真野 祐輔. デザイン研究は'研究'にいかに貢献するか : プラクセオロジーの視点から-How Design Research Contributes to a Scientific Research : from a Perspective of Praxeology. 春期研究大会論文集. 2022. 10. 165-172
  • 茅野 公穗, 宮川 健, 山崎 美穂, 吉川 厚. 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による評価 : 算数科の領域「図形」における評価の特徴-Teachers' Assessment on Non-Cognitive Skills Specific to Contents in Mathematics Education : Characteristics of Assessment in the Unit "Geometry" of Primary School Mathematics. 春期研究大会論文集. 2022. 10. 47-54
  • Ryoto Hakamata, Fiene Bredow, Christine Knipping, Takeshi Miyakawa, Yusuke Shinno. COMPARING THE USAGE OF PROOF-RELATED WORDS IN GERMAN AND JAPANESE MATHEMATICS TEXTBOOKS. Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. 2022. 4. 221
more...
Books (4):
  • 新しい算数教育の理論と実践
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623091072
  • 新しい数学教育の理論と実践
    ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623084296
  • Proceedings of the Re(s)sources 2018 international conference
    ENS de Lyon 2018
  • 中学校数学科 つまずき指導事典
    明治図書出版 2014 ISBN:4181151174
Lectures and oral presentations  (59):
  • Studying the cultural diversity of mathematics lessons from an international perspective
    (International Workshop Methods and Tools in Mathematics Education Research (University of Torino, Italy) 2023)
  • Mathematics Education in Japan
    (Workshop on mathematics education in the world (Gazi University, Turkey) 2023)
  • Studying the cultural aspect of Japanese mathematics teaching and learning: an anthropological perspective
    (The Third International Symposium on Mathematics Education (East China Normal University, China) 2023)
  • Interdisciplinary Inquiry-based Learning with Queueing Situations: Investigating the Questions Triggering Mathematical Activities
    (The 14th International Congress on Mathematical Education (ICME-14))
  • Concept of Collective Milieu to Understand the Japanese Mathematics Lesson
    (The 14th International Congress on Mathematical Education (ICME-14))
more...
Education (1):
  • 2000 - 2005 フランス・グルノーブル大学大学院 数学情報科学技術研究科
Work history (4):
  • 2019/04 - 現在 Waseda University Department Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences Professor
  • 2009/04 - 2019/03 Joetsu University of Education
  • 2006/08 - 2009/03 University of Michigan School of Education Research Fellow
  • 2003/07 - 2006/08 University of Tsukuba Center for Research on International Cooperation in Educational Development
Awards (3):
  • 2023/12 - 全国数学教育学会 学会奨励賞 算数の探究型授業における教師の働きかけ -小学校第3学年における SRP の授業実践を通して-
  • 2021/10 - 日本数学教育学会 学会賞 学術研究部門
  • 2016/01 - 全国数学教育学会 学会奨励賞 中等教育を一貫する数学的活動に基づく論証指導の理論的基盤
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page