Rchr
J-GLOBAL ID:201201087490054911   Update date: Feb. 01, 2024

Otsuka Rui

オオツカ ルイ | Otsuka Rui
Affiliation and department:
Research field  (3): Special needs education ,  Early childhood education and childcare ,  Education - general
Research keywords  (5): 教育臨床学 ,  生きづらさ ,  事例研究 ,  臨床教育学 ,  現象学的質的研究
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2012 - 現在 道徳教育における他者視点の内在化を育む幼小連携プログラムの策定
  • 2022 - 2026 Clinical phenomenology in rhythm
  • 2019 - 2024 Japan - UK comparative research towards developing a school platform to meet the needs of children with learning difficulties
  • 2016 - 2019 A longitudinal clinico-epidemiological study of Hope in chronic disease and its application to home health care
  • 2018 - 2019 Study on the idea for the society based on the support for children in adverse situation, on account of the narrative around this support
Show all
Papers (24):
  • Rui OTSUKA. Others as "The Ultimate Transcendence". 2020. 37. 2. 117-123
  • OTSUKA, Rui. truth as portrayed in phanomenological case studies of education: husserl's ideas as starting point. 2019. 120. 20-34
  • 大塚 類, 栗田宜明. 在宅医療患者の語りから探る希望. 教育研究. 2019. 63. 73-84
  • 大塚 類. 教育サバイバーの語りに関する現象学的分析. 青山学院大学 教育人間科学部紀要. 2019. 10. 125-135
  • 大塚 類. A Phenomenological Case Study on the Development of Basic Self-Esteem at Primary School : Based on the Experience of the Author as a Learning Support Volunteer. 人間性心理学研究 = The Japanese journal of humanistic psychology. 2018. 35. 2. 131-142
more...
MISC (34):
more...
Books (10):
  • さらにあたりまえを疑え!
    新曜社 2020 ISBN:9784788516656
  • ワークで学ぶ学校カウンセリング
    2019
  • 生きづらさへの処方箋
    ナカニシヤ出版 2019
  • エピソード教育臨床--生きづらさを描く質的研究
    2014
  • あたりまえを疑え!--臨床教育学入門
    新曜社 2014
more...
Lectures and oral presentations  (35):
  • 臨床現象学:地を這うフィールドワーク
    (教育哲学会第62回大会 2019)
  • 〈自己基盤〉が脆い患者へのアプローチ
    (東海医学会 2019)
  • 教育哲学の境界を問う
    (教育哲学会第61回大会 2018)
  • 「学びに向かう力・人間性」を育む小学校国語の授業研究:教師と児童が共に創り出す「共同の世界」という観点から
    (日本人間性心理学会第37回大会 2018)
  • Concerning the potential for formal education to support the development of social skills in Japanese young people.
    (Asian Association of Social Psychology,Auckland(New Zealand),2017.08.27 2017)
more...
Education (3):
  • 2005 - 2008 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
  • 2003 - 2005 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
  • 1998 - 2002 The University of Tokyo Faculty of Education
Professional career (3):
  • 学士(教育学) (東京大学)
  • 修士(教育学) (東京大学)
  • 博士(教育学) (東京大学)
Work history (11):
  • 2020/04 - 現在 東京大学大学院 教育学研究科 准教授
  • 2019/04 - 2020/03 東京大学大学院教育学研究科 講師
  • 2012/04 - 2019/03 College of Education, Psychology and Human Studies College of Education, Psychology and Human Studies Department of Education Associate Professor
  • 2009/04 - 2012/03 Special researcher of the Japan Society for the Promotion of Science
  • 2011/04 - 2011/09 Lecturer
Show all
Committee career (2):
  • 2019/04 - 現在 日本人間性心理学会 編集委員
  • 2014/04 - 現在 千葉県習志野市 子ども子育て協議会
Awards (1):
  • 2011/10 - 日本人間性心理学会 2011年度学会賞
Association Membership(s) (7):
日本子ども家庭福祉学会 ,  ハイデガーフォーラム ,  教育哲学会 ,  日本現象学会 ,  日本保育学会 ,  日本教育方法学会 ,  日本人間性心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page