Rchr
J-GLOBAL ID:201201088781311500   Update date: Nov. 16, 2024

Yamazaki Akira

Yamazaki Akira
Research field  (3): Early childhood education and childcare ,  Social psychology ,  Educational psychology
Research theme for competitive and other funds  (20):
  • 2012 - 現在 障害児に係わる保育カリキュラムと保育課程の質及び保育構造の質に関する調査研究
  • 2023 - 2028 IT・AI技術を活用した保育業務可視化による業務の適正化と保育者支援
  • 2023 - 2027 リズム系ダンス授業における学習者の認知過程に関する研究
  • 2022 - 2026 小学校教員養成のための高大接続カリキュラムの開発
  • 2019 - 2023 幼小接続をスムーズにする鍵は何か:円滑な接続を実現する要因を探り対策を提案する
Show all
Papers (82):
  • エッチュウ, コウジ, Matsui, Gota, ハマダ, ショウコ, ヤマザキ, アキラ. A comparison of ECEC teachers and elementary school teachers in responding to child's behavior in the transition from early childhood facilities to elementary school : Focusing on the differences between ECEC and school settings. Memoirs of the Faculty of Education, Kagawa University. 2023. 9. 11-19
  • Childhood Education Advisors | Early Childhood Education | Training Sessions. 2023. 9. 1-15
  • 山崎 晃,, 越中 康治,, 松井 剛太,, 濱田 祥子,, 東 和子,. 幼児教育アドバイザーは幼稚園の研修にどのように関っているか- 幼稚園への働きかけを経時的に捉える --How does early childhood education adviser reflect on the training of kindergarten. 子ども学論集. 2022. 8. 1-10
  • 濱田,祥子, 越中,康治, 松井,剛太, 山崎,晃. 新型コロナウイルス感染症が就学移行期のカリキュラムへ与えた影響に関する実態調査-The Survey on the Impact of COVID-19 on the Elementary School Transition Curriculum. 比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究. 2022. 8. 187-198
  • 湯浅 理枝, 山崎 晃. 児童の創造的活動における表現の獲得過程の検討-リズム系ダンス学習時の制約による児童の気づきと動きの同期に着目して. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2022. 64. 198
more...
MISC (32):
  • 濱田 祥子, 越中 康治, 松井 剛太, 山崎 晃. 新型コロナウイルス感染症が就学移行期のカリキュラムへ与えた影響に関する実態調査-The Survey on the Impact of COVID-19 on the Elementary School Transition Curriculum. 比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究 Review of the research on teachers training. 2022. 8. 187-198
  • Capturing the Transformation of Early Childhood Education Advisors' Approaches to Kindergartens. 2021. 7. 15-26
  • 山崎 晃, 松井 剛太, 濱田 祥子. 幼稚園・小学校・中学校・高等学校における個別の教育支援計画と個別の指導計画の関係. 子ども学論集. 2020. 6. 1-13
  • Akira Yamazaki, Gota Matsui, Syoko Hamada. A review and study of research on the curriculums of elementary school and early childhood. 2019. 5. 15-28
  • 濱田 祥子, 松井 剛太, 八島 美菜子, 山崎 晃. Significance and Issues of Curriculum for Connecting Childhood Education and Elementary School : Interview with Kindergarten Teacher and Elementary School Teacher. 比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究 Review of the research on teachers training. 2019. 5. 24-33
more...
Books (4):
  • 幼児学用語集
    北大路書房 2013
  • 保育施設の現状と保育ニーズ
    ミネルヴァ書房 2011
  • どうすれば書ける実践研究? 21の実践から学ぶ 臨床発達心理学の実践研究ハンドブック 一般社団法人 臨床発達心理士認定運営機構 日本臨床発達心理士会編
    金子書房 2010
  • 新はじめて学ぶこころの世界
    北大路書房 2006
Lectures and oral presentations  (16):
  • 幼児期の発達にあわせた支援
    (日本臨床発達心理士全国大会 2013)
  • 2013). ストループ課題における彩色位置と誤反応との関連
    (日本教育心理学会第55回総会論文集,p.639. 2013)
  • 色単語の部分彩色がストループ効果に及ぼす影響
    (日本発達心理学会第24回大会論文集,p. 580. 2013)
  • 色単語の部分彩色がストループ効果に及ぼす影響
    (日本教育心理学会第52回総会 2010)
  • 権威の有無が幼児の謝罪行動に与える影響
    (日本教育心理学会第52回総会 2010)
more...
Professional career (1):
  • 博士(心理学) (広島大学大学院)
Awards (1):
  • 2008/09 - 優秀論文賞 (日本心理学会:心理学研究)
Association Membership(s) (6):
日本乳幼児教育学会 ,  International Congress of Psychology ,  日本保育学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page