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J-GLOBAL ID:201201098057804819   Update date: Dec. 06, 2024

Kubota Yoshihiko

クボタ ヨシヒコ | Kubota Yoshihiko
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://www.kubota-lab.net/
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Educational technology ,  Science education
Research keywords  (28): CSCL ,  キャリア教育 ,  遠隔地教育 ,  理科教育 ,  マンガベース思考 ,  ユーザインタフェース ,  納得技術 ,  CSCLシステム ,  オノマトペ ,  教育評価 ,  生活科 ,  天文教育 ,  納得教育 ,  自然科学教育 ,  協調学習 ,  FD ,  科学的気付き ,  漫画表現 ,  思考過程の共有 ,  対話理論 ,  漫画ベース思考 ,  多声性 ,  プレゼンテーション ,  学習者状態把握 ,  バーチャルリアリティ ,  分散協調教育システム ,  授業評価 ,  教師教育
Research theme for competitive and other funds  (35):
  • 2023 - 2027 Developing methods to socially cultivate learners' conviviality and to support systematic learning aimed at improving teachers' practical skills
  • 2023 - 2027 Elucidation of the function of learner's expression in distance education and study of learning improvement by expression promotion system
  • 2021 - 2025 科学の生産と消費を融合させた科学メディアリテラシー育成モデルの構築
  • 2021 - 2024 協調学習における主体的な学びの調整を状況に応じて支援するエージェントの開発と評価
  • 2019 - 2024 科学的な探究の特徴から理科授業を省察する教師教育プログラムの開発に関する研究
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Papers (141):
  • Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yoshihiko Kubota. BALANCING PSYCHOLOGICAL SAFETY AND CONSTRUCTIVE CRITICISM THROUGH DISCOURSE TRANSFORMATION. ICERI Proceedings. 2024. 1. 9079-9084
  • Yoshihiko KUBOTA, Shoko MATSUMINE, Hideo FUNAOI, Hideyuki SUZUKI. Development and Pilot Study of a Checklist to Evaluate Reliability of Scientific Claims. Journal of Science Education in Japan. 2024. 47. 4. 509-522
  • H. Suzuki, H. Funaoi, Y. Kubota. Discussion-Historiogram: Enhancing Memory of a Problem-solving-oriented Discussion by Reflection Using Historical Representation. Proceedings of 16th annual International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI2023). 2023. 7942-7949
  • H. Suzuki, H. Funaoi, Y. Kubota, T. Mochizuki, H. Kato. Enhancing Empathic Understanding of Hostile Others in Preparation of Persuasive Presentation through Enacting Hostile's Life Episode. Proceedings of 15th International Conference on Education and New Learning Technologies, 2861-2869. 2023. 2861-2869
  • Takehiro WAKIMOTO, Hiroshi SASAKI, Ryoya HIRAYAMA, Toshio MOCHIZUKI, Brendan EAGAN, Natsumi YUKI, Hideo FUNAOI, Yoshihiko KUBOTA, Hideyuki SUZUKI, Hiroshi KATO. Changes of Microteaching Performances by Tangible Puppetry Teaching Simulation: Analized by Epistemic Network Analysis. Japan Journal of Educational Technology. 2023. 47. 2. 309-324
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MISC (106):
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Lectures and oral presentations  (94):
  • How do you work Computational Thinking? : The case of Cooking Optimization
    (日本教育工学会研究報告集 2018)
  • 身体化認知による太陽の年周運動の理解に関する研究
    (日本科学教育学会年会論文集(CD-ROM) 2017)
  • Development of a tangible learning system that supports role-play simulation and reflection by playing puppet shows
    (Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) 2017)
  • A Study of Microteaching Practice Using a Tangible Puppetry Role-Play System with Three Dimentional Multivoiced Perspective Taking
    (Research report of JET Conferences 2016)
  • A Study of Learning Support for Astronomy Education Based on Embodied Design
    (JSSE Research Report 2016)
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Education (4):
  • 2003 - 2006 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科博士課程 教科教育実践学専攻
  • 2001 - 2003 Joetsu University of Education Graduate School of Education
  • 1989 - 1991 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
  • 1985 - 1989 東京学芸大学 教育学部 初等理科教員養成課程
Professional career (1):
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
Work history (11):
  • 2019/04 - 現在 Tamagawa University
  • 2013 - 2015 Utsunomiya University Faculty of Education
  • 2015 - Utsunomiya University Graduate School of Education
  • 2010 - 2013 Joetsu University of Education Graduate School of Education
  • 2009 - 2013 兵庫教育大学 大学院 連合学校教育学研究科
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Committee career (13):
  • 2020/07 - 現在 日本科学教育学会 代議員
  • 2016 - 2020/07 日本科学教育学会 理事
  • 2017 - 2018 日本科学教育学会 選挙管理委員会
  • 2014 - 2018 日本科学教育学会 代議員
  • 2012 - 2017 日本理科教育学会 「理科教育学研究」編集委員
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Awards (8):
  • 2019/10 - HAI2019 Best poster award
  • 2019/07 - 公益財団法人 学習情報研究センター 2019年度第35回学習デジタル教材コンクール〔学情研賞〕受賞 天文教育MRシューティングゲーム
  • 2019/06 - EdMedia + Innovate Learning 2019 Outstanding Paper Award Developing social capital among learners in collaborative learning through introducing yet another exchange system based on the concept of “bi-directional debt
  • 2017 - 第33回学習デジタル教材コンクール 学情研賞 月の満ち欠けAR
  • 2015 - 日本教育工学会 論文賞 個人活動とグループ活動間の往復を可能にするタブレット型思考支援ツールの開発
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※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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