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J-GLOBAL ID:201301005925587845   Update date: Feb. 26, 2024

Masuda (Uemura ) Hiromi

マスダ(ウエムラ) ヒロミ | Masuda (Uemura ) Hiromi
Affiliation and department:
Research field  (1): Sociology of education
Research keywords  (9): アクティブ・ラーニング ,  学士力 ,  汎用的能力 ,  サービス・ラーニング ,  移民 ,  教育制度 ,  職業教育 ,  農民工 ,  中国
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2018 - 2021 東アジア諸国における国家資格枠組み(NQF)と高等職業教育改革の比較研究
  • 2018 - 2019 大学教育における汎用的能力の明確化と行動型学修の教育効果に関する実証的研究
  • 2015 - 2018 中国における21世紀型・中等職業教育政策の展開メカニズム
  • 2011 - 2012 改革・開放期中国における農民工第二世代の進路・キャリア選択
  • 2010 - 2011 現代中国の教育弱者に対する地域社会の支援機能と共同体的教育力
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Papers (23):
  • 向居暁, 植村広美. 大学生の汎用的技能に関する研究(4)大学初年次年生の汎用的技能と大学生活における意欲の関連性. 県立広島大学教育実践センター紀要. 2021. 1. 7-15
  • Study on Generic Skills of Undergraduate Students(3)Comparison of Generic Skills between First-and Fourth-grade Students. 2021. 1. 1-6
  • Study on Generic Skills of Undergraduate Students(2)Relations between College Lives and Generic Skills. Bulletin of Comprehensive Education Center Prefectural University of Hiroshima. 2020. 5. 25-38
  • Study on Generic Skills of Undergraduate Students(1)An Attempt to Construct the Scale of Generic Skills. Bulletin of Comprehensive Education Center Prefectural University of Hiroshima. 2020. 5. 17-24
  • Hiromi Uemura. The Recent Upper Secondary and Higher Education Entrance Examination Reforms to Guarantee Educational Opportunity for Nong-min-gong Children. Journal of Japan-China Sociological Studies. 2018. 26. 125-136
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MISC (2):
  • 植村広美. 大学教育における汎用的能力の明確化と行動型学習の教育効果に関する実証的研究. 県立広島大学『平成30年度県立広島大学重点研究事業実績報告書』. 2019. 1-4
  • 植村 広美. 書評 李霞著『文革後中国基礎教育における「主体性」の育成』. 比較教育学研究 = Comparative education : bulletin of the Japan Comparative Education Society. 2016. 52. 220-222
Books (4):
  • 比較教育学事典
    東信堂 2012 ISBN:479890127X
  • 持続可能な社会と地理教育実践
    古今書院 2011 ISBN:4772241434
  • 中国教育の文化的基盤
    東信堂 2009 ISBN:4887139233
  • 中国における「農民工子女」の教育機会に関する制度と実態
    風間書房 2009 ISBN:4759917357
Lectures and oral presentations  (33):
  • これからの中山間地域の多文化共生
    (中山間地域の多文化共生の今後)
  • 外国にルーツをもつ子どもへの学習支援ー地域創生学部地域創生学科地域文化コースー
    (令和2年度広島県高等学校教育研究・実践合同発表会 2021)
  • 外国にルーツをもつ子どもの教育課題
    (令和2年度県立広島大学公開講座「多文化共生入門講座~基礎編~」 2020)
  • 大学と地域-中区基町を事例に-
    (広島大学ダイバーシティ研究センター主催「ひろしま多文化共生研究会」 2020)
  • 外国にルーツをもつ子どもの教育課題
    (令和2年度県立広島大学市民公開講座(前期)多文化共生入門講座 2020)
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Professional career (3):
  • 博士(教育学) (広島大学)
  • 修士(教育学) (広島大学)
  • 学士(言語・文化) (大阪外国語大学)
Work history (10):
  • 2020/04 - 現在 Prefectural University of Hiroshima Faculty of Regional Development
  • 2012/04 - 2020/03 Prefectural University of Hiroshima Faculty of Human Culture and Science, Department of Intercultural Studies
  • 2008/04 - 2016/03 Aichi Shukutoku University Faculty of Studies on Contemporary Society
  • 2013/04 - 2015/03 Kyoto University Center for Integrated Area Studies
  • 2013/04 - 2015/03 Hiroshima University
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Committee career (3):
  • 2019/05 - 現在 広島市教育委員会委託事業「放課後子供教室 ほのぼの文庫アフタースクール」 運営委員・運営責任者
  • 2017 - 現在 基町地区社会福祉協議会「ほのぼの文庫基町」 運営委員
  • 2017/06 - 2020/06 日本比較教育学会 幹事(中国・四国地区)
Awards (1):
  • 2010 - 日本比較教育学会 第20回平塚賞(本賞)
Association Membership(s) (4):
JAPAN-CHINA SOCIOLOGICAL SOCIETY ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  THE JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL SYSTEM AND ORGANIZATION ,  JAPAN COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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