Rchr
J-GLOBAL ID:201301019288780548   Update date: Oct. 12, 2024

Sakai Michihiro

サカイ ミチヒロ | Sakai Michihiro
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://kaken.nii.ac.jp/d/r/90353276.ja.html
Research field  (3): Special needs education ,  Education - general ,  Geometry
Research keywords  (11): コーン長 ,  ホップ不変量 ,  単位位相的複雑さ ,  ガネア予想 ,  カテゴリカル列 ,  位相的複雑さ ,  ファイバーワイズ理論 ,  LSカテゴリ ,  加群重み ,  ファイバーワイズ ,  Module weiht
Research theme for competitive and other funds  (22):
  • 2024 - 2025 Society5.0に向けた教育の質保証の向上と教職員の負担軽減
  • 2023 - 2024 久留米発STEAM 女子の萌芽支援プロジェクト
  • 2021 - 2024 マルチメディアとALによる数学の深い学びへの 誘いとその効果の検証
  • 2022 - 2023 久留米発 STEAM 女子の萌芽支援プロジェクト
  • 2022 - 2023 学生相互支援体制の拡大による学生リーダ ーの育成と教職員の負担軽減
Show all
Papers (24):
  • 酒井 道宏, 萩原 義徳, 藍澤 光晴. 久留米高専における理工系女子の萌芽支援プロジェクトの紹介. 工学教育. 2024. 72. 5. 99-104
  • Early STEAM Education Practice: Application of Graph Theory through Teaching Assistants. 2024. 11. 2. 145-166
  • 酒井道宏, 田中利史. 分子グラフを用いた中学生向けの早期STEAM教育用数学教材の開発と実践. 工学教育. 2024. 72. 3. 36-41
  • 酒井道宏, 萩原義徳, 藍澤光晴. 久留米高専における理工系への進路選択に関するジェンダーバイアス低減の取組ー本校女子学生をロールモデルとしてー. 2023年度工学教育研究講演会講演論文集. 2023. 60-61
  • M. Sakai, M. Aizawa, K. Kawashima, M. Okita, Y. Matsuda. A report on open courses in finance for citizens, taught by female students (RIKEJO) at NIT, Kurume College. Proceedings of ISATE 2023, the 16th International Symposium on Advances in Technology Education. 2023
more...
MISC (22):
  • 酒井道宏, 田中利史. 分子グラフを用いた中学生向けの数学教材の提案. 数学教育学会2023年度秋季例会予稿集. 2023. 73
  • Keita Nakano, Michihiro Sakai, Hiroshi Miki. Topological data analysis for molecular structures of allotropes of carbon. International Symposium on Innovative Engineering 2021, 5pages. 2021
  • 川嶋克利, 酒井道宏, 松田康雄. 久留米高専におけるティーチングアシスタントを活用した数学補習指導の実践. 久留米高専紀要. 2014. 29. 2. 47-51
  • 酒井道宏, 田中利史. 関連性を意識した数学教材の開発-複素数の周辺から-. 久留米高専紀要. 2014. 29. 2. 41-45
  • Practice of mathematics teaching materials with knot for students of national college of technology. 2013. 28. 2. 25-31
more...
Books (7):
  • 新版 応用数学
    実教出版 2013
  • 新版 微分積分
    実教出版 2013
  • 新版 微分積分II
    実教出版 2012
  • 新版 確率統計
    実教出版 2012
  • 新版 線形代数
    実教出版 2011
more...
Lectures and oral presentations  (81):
  • Development and practice of mathematics teaching materials for early STEAM education of junior high school students using tiling
    (ISATE2024, the 17th International Symposium on Advances in Technology Education 2024)
  • 久留米高専における 小中学生向け早期STEAM教育の取組 -本校学生をロールモデルとして-
    (日本工学教育協会 第72回年次大会・工学教育研究講演会 2024)
  • Development and Practice of Teaching Materials for Early STEAM Education of Elementary and Junior High School Students Using Tiling
    (2024)
  • 黄金比の世界
    (第29回高専シンポジウム 2024)
  • グラフ理論の応用的側面の検討
    (第29回高専シンポジウム 2024)
more...
Education (4):
  • 1999 - 2002 Kyushu University
  • 1996 - 1999 Kyushu University
  • 1994 - 1996 Kyushu University
  • 1990 - 1994 Nihon University College of Humanities and Sciences Department of Mathematics
Professional career (1):
  • 博士(数理学) (九州大学)
Work history (8):
  • 2018/04 - 現在 National Institute of Technology, Kurume College General Education
  • 2016/03 - 2018/03 National Institute of Technology, Kurume College General Education
  • 2015/03 - 2016/02 Southampton大学 数理科学研究科 訪問研究員(高専機構在外研究員)
  • 2009/04 - 2015/03 Kurume National College of Technology Liberal Arts Associate Professor
  • 2008/04 - 2009/03 Gifu National College of Technology General Education
Show all
Committee career (12):
  • 2024/09 - 2026/09 久留米市 久留米市総合計画審議会委員
  • 2024/05 - 2026/03 国立高等専門学校機構 令和6年度「小中高専連携による個別最適なダイバーシティ型 STEAM 教育」 STEAM 教育検討WG長
  • 2024/04 - 2026/03 九州工学教育協会 監事
  • 2023/06 - 2025/03 福岡県立城南高等学校スーパーサイエンスハイスクール事業 運営指導委員
  • 2023/12 - 第29回高専シンポジウム 一次(要旨)審査委員
Show all
Awards (4):
  • 2024/10 - 日本工学教育協会 2024年度JSEE研究講演会 発表賞 久留米高専における小中学生向け早期STEAM教育の取組-本校学生をロー ルモデルとして-
  • 2022/11 - 久留米工業高等専門学校 永年勤続表彰
  • 2022/07 - 九州工学教育協会 第24回九州工学教育協会賞 数学特別活動(数活)の設計とその展開
  • 2022/03 - 久留米工業高等専門学校 令和3年度ベストティーチャー賞
Association Membership(s) (5):
日本LD学会 ,  日本数学会 ,  数学教育学会 ,  九州工学教育協会 ,  日本工学教育協会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page