Rchr
J-GLOBAL ID:201301023595431167   Update date: Sep. 17, 2022

Ikeuchi Itsuro

イケウチ イツロウ | Ikeuchi Itsuro
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
  • 東京学芸大学連合大学院博士課程  教授
Homepage URL  (1): http://kaken.nii.ac.jp/d/r/10324138.ja.html
Research field  (3): Educational psychology ,  Education - general ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (6): スケール理解 ,  メタファー ,  ハーバード・プロジェクト・ゼロ ,  ハワード・ガードナー ,  表象理解 ,  創造性
Papers (20):
  • Itsuro Ikeuchi. The Study on Cognitive Character of Children in the Expression of Painting. The Journal of Art Education. 2018. 50. 41-48
  • 池内慈朗. 幼児期における表象・スケール理解からみた認知的流動性としての芸術-MI 理論, 認知考古学からみた知能とメタファーの関連性-. 美術教育学研究. 2016
  • 池内慈朗. 芸術認知心理学からみたポートフォリオの有効性 -芸術性を育むツールとしてのポートフォリオ評価、パフォーマンス評価-. 『教育美術』教育美術振興会. 2014. 870. 38
  • Itsuro Ikeuchi. MI theory and Dyslexia as Visually Gifted Child: The Concepts of 2E (Twice-Exceptional) for Using Entry Point Approach. 2014. 8. 8. 3-4
  • 池内慈朗. エントリーポイントを活かすMI理論の実践と2E教育-イメージ力に秀でた特殊な症例から-. 『教育美術』教育美術振興会2014. 2014. 859. 32-35
more...
MISC (1):
  • IKEUCHI Itsuro. A Study on the Making Learning Visible Project: Collaboration by Reggio Emilia and Harvard Project Zero : Visualization of the Learning Process in Art by Documentation Learned from Infant Education. Art Education. 2010. 0. 31. 43-54
Books (2):
  • A Cognitive Approach to Arts Education by Harvard Project Zero: Utilizing Howard Gardner's Multiple Intelligences to Foster Creativity
    Toshin-Do 2014
  • ハーバード・プロジェクト・ゼロにおける最新の研究課題『美術教師 教育的原景』 銭初喜編 華東師範大学出版社 上海, 2010 年 b pp.31-36(著書)(査読無)
    銭初喜編 上海,華東師範大学出版社 2010
Lectures and oral presentations  (1):
  • Itsuro IKEUCHI MI theory and Dyslexia: The Concepts of 2E (Twice-Exceptional) for Using Entry Point Approach for Visually Gifted Child (Reference Number: 1223) Proceedings of 34th World Congress of the International Society or Education through Art
    (第 34 回InSEAオーストラリア世界大会( 国際美術教育学会) 2014)
Education (3):
  • 1992 - 1993 University of London Institute of Education
  • 1991 - 1992 Harvard Graduate School of Education Human Development and Psychology
  • 1989 - 1991 Columbia University Teachers College
Professional career (3):
  • 博士(教育学) (東京学芸大学)
  • master of Education (Harvard Graduate School of Education)
  • master of Arts (Columbia University)
Work history (2):
  • 2008/06 - 現在 Saitama University Faculty of Education
  • 1999/04 - 2009/05 University of Fukui
Committee career (1):
  • 2015/04 - 2018/03 InSEA(国際美術教育学会) 日本代表・アジア地区評議員
Awards (2):
  • 1999/01 - 教育美術振興会(教育美術賞選考委員会) 第33回教育美術賞(佐竹賞)佳作
  • 1998/03 - 土筆賞選考委員会(アートエデュケーション誌) 第3回 土筆賞
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page