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J-GLOBAL ID:201301060447459624   Update date: Jan. 31, 2024

Ogata Toshio

Ogata Toshio
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://kaken.nii.ac.jp/d/r/80152370.ja.html
Research field  (1): Clinical psychology
Research keywords  (4): 発達支援 ,  臨床心理学 ,  スクールカウンセリング ,  臨床動作法
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2001 - 2003 Psychological research about problematic behavior and the clinical target for such behavior
  • 1992 - 1993 A comparative study on learning process and school adaptation with the students who are learning disabled, mildly mentally retarded, and autistic.
  • 1987 - 1989 Analysis and intervention to language and communication of mentally retarded children with autistic tendency in group settings
  • 1985 - 1986 Analysis and Intervention to Maladaptive Classroom Behaviors in Mentally Retarded Children with Autistic Features.
Papers (24):
  • 緒方 登士雄. 知的障害児・者への『身体介助』の意義の検討:身体介助から動作援助への転換とコミュニケーション事態としての動作援助過程. エコ・フィロソフィ研究. 2016. 第10号. 123-131
  • 緒方 登士雄. 重度・重複障害児の「自立活動」における動作学習の意義ー自立活動の授業をデザインするための視点(案)-. 東洋大学文学部紀要. 2015. 68. 15-22
  • 緒方 登士雄. 特別支援教育におけるスクールカウンセラーの役割-通常の学級に在籍する発達障害のある児童生徒への支援を中心にして-. 東洋大学文学部紀要(教育学科編). 2011. 64. 1-7
  • 緒方 登士雄, 清水 直治, 宮崎 英憲. 障害児(者)の生涯発達支援システムの設計と実践(6)-特別支援教育の現況と課題:幼稚園、小学校、中学校及び高等学校における特別支援教育の進捗状況を中心として-. 東洋大学人間科学総合研究所紀要. 2009. 11. 93-105
  • 緒方 登士雄, 清水 直治, 宮崎 英憲. 障害児(者)の生涯発達支援システムの設計と実践(5)-小学校、中学校、高等学校の通常学級に在籍する児童生徒に対する個別の支援計画の作成と実施のための総合的検討-. 東洋大学人間科学総合研究所紀要. 2008. 9. 61-66
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MISC (2):
  • 清水 直治, 宮崎 英憲, 緒方 登士雄. 研究チーム報告 障害児(者)の生涯発達支援システムの設計と実践 障害児(者)の生涯発達支援システムの設計と実践(7)就学前から特別支援教育へ、そして特別支援教育から卒業後の社会参加への移行支援計画に関する総合的検討. 東洋大学人間科学総合研究所紀要. 2010. 12. 319-322
  • 清水 直治, 宮崎 英憲, 緒方 登士雄. 研究チーム報告 障害児(者)の生涯発達支援システムの設計と実践(4)LD・ADHD・高機能自閉症等の軽度発達生涯のある幼児児童生徒に対する個別支援計画にもとづく支援体制の構築に関する検討. 東洋大学人間科学総合研究所紀要. 2007. 7. 346-348
Professional career (1):
  • 教育学修士
Work history (1):
  • 2003 - Toyo University Faculty of Literature
Awards (1):
  • 2010 - 日本リハビリテイション心理学会・学会賞
Association Membership(s) (5):
THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL DOHSALOGY ,  日本リハビリテイション心理学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  日本心理臨床学会 ,  日本特殊教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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