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J-GLOBAL ID:201301064063273375   Update date: Oct. 16, 2024

Inaba Rieko

イナバ リエコ | Inaba Rieko
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://edu.tsuda.ac.jp/~inaba/
Research field  (3): Educational technology ,  Science education ,  Human interfaces and interactions
Research keywords  (8): ICT活用教育 ,  eポートフォリオ ,  情報教育 ,  多言語間コミュニケーション ,  色認知 ,  複合現実感 ,  ユーザインタフェース ,  ヒューマンインタフェース
Research theme for competitive and other funds  (18):
  • 2023 - 2028 Building a platform that realizes learning and working styles in the post-COVID era
  • 2023 - 2026 Development of Guidelines for Quality Assurance of Blended Learning Based on Large-scale Surveys of Universitys' Lecturers and Students
  • 2022 - 2025 ナッジ理論を援用した共調整学習によるアクティブラーニング型授業支援システムの開発
  • 2021 - 2024 評価者の行動特性に基づくピアレビュー学習システムの構築
  • 2021 - 2024 学習目標による「わからない」の可視化を目的とした授業支援システムの開発と評価
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Papers (52):
  • Effects of Nudges by Visualization of Others’ Note-Taking on In-Class Learning Behavior. The Journal of Applied Instructional Design. 2024. 13. 2. 55-61
  • TAGUCHI Mana, INABA Rieko, TAKAHIRA Mieko, TSUJI Yasuhiko. Examining the Factors that Affect Teachers’ Beliefs and Willingness to Use ICT in University Classes: Focusing on the Experience and Efficacy during the COVID-19 Pandemic. Japan Journal of Educational Technology. 2024. 47. Suppl. 113-116
  • Learning Visualization System to Improve the Community Sense and Learning Behavior in Class. International Journal for Educational Media and Technology. 2023. 17. 1
  • Promoting Learner Interaction Through Visualization of Learning Progress: Development of Nudge for Note Taking Assist System. 2023. 28-37
  • KONDO Takaki, YOKOYAMA Kyoichi, MISONO Tadashi, INABA Rieko, WATANABE Yuki. Impact of Others’ Note-Taking Visualization on Classroom Interaction. Japan Journal of Educational Technology. 2023. advpub
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MISC (85):
  • 重田勝介, 稲葉利江子, 平岡斉士, 辻靖彦, 酒井博之, 伏木田雅子. 2020年度「高等教育機関におけるICTの利活用に関する調査研究」報告書. 大学ICT推進協議会. 2022
  • 稲葉 利江子, 坂東 宏和. 情報入試と初等中等教育機関の情報教育の現状 : 第84回全国大会企画セッション報告-ぺた語義(Vol.130). 情報処理 : 情報処理学会誌 : IPSJ magazine. 2022. 63. 7. 342-346
  • シンポジウム「大学入学共通テスト『情報』が目指すもの」. 2022. 63. 2. 72-76
  • MISONO Tadashi, KONDO Takaki, YOKOYAMA Kyoichi, NAKAMURA Kento, INABA Rieko, WATANABE Yuki. An Analysis of Annotation Logs to Know Students' Metacognition in Understanding a Proof Using NoTAS System. JSSE Research Report. 2021. 36. 2. 137-140
  • 稲葉 利江子. ぺた語義:教育における「情報」とこれから. 情報処理. 2021. 62. 6. 293-293
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Patents (1):
  • 顔画像認識システム
Books (10):
  • 再考 大学入試改革の論理 (東北大学大学入試研究シリーズ)
    金子書房 2023 ISBN:4760861084
  • 教育工学における大学教育研究 (教育工学選書II 6)
    ミネルヴァ書房 2020 ISBN:462308390X
  • 教養のコンピュータサイエンス 情報科学入門 第3版
    丸善出版 2020 ISBN:4621305034
  • 情報技術が拓く人間理解 (放送大学教材)
    NHK出版 2020 ISBN:4595322151
  • 大学におけるライティング支援
    東信堂 2019 ISBN:4798915432
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Lectures and oral presentations  (164):
  • 授業後のノート修正を促す支援方法の検討
    (日本教育工学会2024年秋季全国大会 2024)
  • ルーブリック評価における評価順序が形式評価に与える影響
    (日本教育工学会研究会 2024)
  • 課題分析図を用いた教材連携システムを活用した復習が授業内容の理解に与える影響
    (日本教育工学会2024年春季全国大会 2024)
  • 他者のノートテイキング状況の可視化が授業後のノート修正に与える影響
    (日本教育工学会2024年春季全国大会 2024)
  • 大学教員の授業におけるICT利用のコロナ禍前後の変化
    (日本教育工学会2024年春季全国大会 2024)
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Education (3):
  • 2000 - 2003 日本女子大学大学院 理学研究科 数理物性構造科学専攻 博士後期課程
  • 1998 - 2000 日本女子大学大学院 理学研究科 数理物性構造科学専攻 博士前期課程
  • 1994 - 1998 Japan Women's University Faculty of Science Department of Mathematical and Physical Sciences
Professional career (1):
  • 博士(理学)
Work history (9):
  • 2022/04 - 現在 Tsuda University Department of Computer Science, College of Liberal Arts Professor
  • 2018/04 - 2022/03 Tsuda University Department of Computer Science 准教授
  • 2013/04 - 2017/03 Tsuda College Department of Computer Science 特任准教授
  • 2009/11 - 2013/03 Kyoto University 情報学研究科 特定講師
  • 2006/04 - 2009/10 National Institute of Information and Communications Technology
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Committee career (22):
  • 2024/01 - 現在 東京外国語大学 大学の世界展開力強化事業(米国等)外部評価委員会 委員
  • 2023/07 - 現在 日本教育工学会 重点活動領域 先端科学技術とELSI部会 代表
  • 2023/07 - 現在 大学ICT推進協議会(AXIES) 論文誌編集委員会 委員
  • 2021/07 - 現在 情報処理学会 情報処理教育委員会 委員(2023.7〜幹事)
  • 2021/04 - 現在 情報処理学会 論文誌教育とコンピュータ編集委員会 委員
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Awards (11):
  • 2024/09 - 日本教育工学会 論文賞 他者のノートテイキング状況の可視化が授業中の相互作用に与える影響
  • 2022/09 - International Conference for Media in Education 2022 Young Scholar Award Visualization of Learners' State of Learning Using a Task Analysis Diagram
  • 2021/08 - International Conference for Media in Education 2021 Young Scholar Award Effectiveness of an Interface That Facilitates Nudge to Improve Note-Taking Strategies
  • 2017/06 - 津田塾大学 優良教育賞 2016年度「メディアスタディーズ概論」
  • 2016/06 - 津田塾大学 優良教育賞 2015年度「メディアスタディーズ概論」
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Association Membership(s) (9):
教育システム情報学会 ,  ACM;Association for Computing Machinery ,  情報処理学会 ,  日本教育工学会 ,  電子情報通信学会 ,  日本バーチャルリアリティ学会 ,  応用物理学会 ,  映像情報メディア学会 ,  電気学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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