Rchr
J-GLOBAL ID:201301090929840836   Update date: Oct. 08, 2024

JUNICHIRO YASUDA

ヤスダ ジュンイチロウ | JUNICHIRO YASUDA
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
Homepage URL  (1): http://kaken.nii.ac.jp/d/r/00402446.ja.html
Research field  (2): Education - general ,  Science education
Research keywords  (9): Higher Education ,  Educational Assessment ,  テスト理論 ,  項目反応理論 ,  コンピュータ適応型テスト ,  教育工学 ,  Science Education ,  Physics Education Research ,  素粒子物理学
Research theme for competitive and other funds  (20):
  • 2024 - 2027 International Comparative Study on Performance Governance by Promoting Educational DX in Large Universities
  • 2023 - 2027 遠隔授業に対応したアクティブラーニング型物理学実験テーマの教育効果測定指標の開発
  • 2022 - 2026 Developing chained computerized adaptive testing for formative assessment
  • 2022 - 2025 Developing interactive screen experiments to assess proficiency in physics labs
  • 2021 - 2025 Development of assessment in mathematics and science for using advanced digital technology: Toward the cultivation of scientific thinking
Show all
Papers (24):
  • Jun-ichiro Yasuda, Michael M. Hull, Kentaro Kojima. Designing a computerized adaptive testing chain for the Force Concept Inventory. 2024 Physics Education Research Conference Proceedings. 2024. 456-461
  • Michael M Hull, Jun-ichiro Yasuda, Naohiro Mae. A Methodology for Generating Subquestions for the Force Concept Inventory. International Journal of Physics & Chemistry Education. 2024. 掲載確定済
  • Michael M Hull, Jun-ichiro Yasuda, Naohiro Mae. Methodological suggestions for creating subquestions for the Force Concept Inventory (and other research-based assessments). Journal of Physics: Conference Series. 2024. 2750. 1. 012002-012002
  • 勝田仁之, 安田淳一郎. 初めて物理を学ぶ高校生のpreテスト得点は妥当かー概念指標の1次元性の検証ー. 物理教育(日本物理教育学会誌). 2023. 71. 4. 249-254
  • Jun-ichiro Yasuda, Michael M. Hull, Naohiro Mae. Visualizing depth of student conceptual understanding using subquestions and alluvial diagrams. Physical Review Physics Education Research. 2023. 19. 1. 020121
more...
MISC (18):
  • 安田淳一郎. 人工知能で学力テストの時間を短縮. 注目の研究(山形大学HP). 2023
  • Centre for Research in Education in Science, Technology, Engineering & Mathematics, King’s College London. CRESTEM welcomes international researchers to discuss the use of fine-grained sampling methods in STEM education research. King’s news. 2023
  • 安田淳一郎, 浅野茂. カリキュラム改革とその成果の可視化4学士課程基盤教育機構編:基盤力テストのこれまでとこれから. 山形大学学内報「ぱれっと」. 2022. 31
  • 浅野茂, 安田淳一郎. カリキュラム改革とその成果の可視化3工学部編:社会のニーズに対応した工学系人材育成のためのカリキュラム導入. 山形大学学内報「ぱれっと」 (30). 2022
  • 浅野茂, 安田淳一郎. カリキュラム改革とその成果の可視化2理学部編:複雑化し多様化する現代社会の未来を切り拓く理系人材の育成. 山形大学学内報「ぱれっと」. 2021. 29
more...
Books (13):
  • 大学における教学マネジメント2.0:やらされ仕事から脱し、学びの充実のための営みへ
    東信堂 2024
  • 先生のためのCBT問題作成&作成ガイドブック-高等学校 数学・理科
    学事出版 2023
  • 教学マネジメントに関する調査研究報告書〜大学の現場の実態分析と教員・学生に届く実質化の提言〜
    大学基準協会 大学評価研究所 2023
  • 物理学講義実験ハンドブック 第5版
    名古屋大学高等教育研究センター 2020
  • 大学事典
    平凡社 2018
more...
Lectures and oral presentations  (27):
  • 分野別教育方法研究(DBER)に基づく学習成果の可視化
    (名古屋大学 高等教育研究センター 第4回公開セミナー 2024)
  • アンケート調査の学習成果の可視化に関する分析
    (大学基準協会 令和4年度大学評価研究所大会「教育現場の視点から教学マネジメントを捉えなおす」 2023)
  • Optimizing the length of computerized adaptive testing for the Force Concept Inventory
    (2023)
  • Optimizing the length of computerized adaptive testing for the Force Concept Inventory
    (University of Alaska Fairbanks, Physics Journal Club (Online) 2023)
  • コンピューター適応型テストによる学習成果の可視化:理論と活用
    (九州大学 基幹教育院 粒子系理論物理学研究室セミナー 2023)
more...
Education (3):
  • 2005 - 2008 名古屋大学大学院 理学研究科 素粒子宇宙物理学専攻 博士後期課程
  • 2003 - 2005 名古屋大学大学院 理学研究科 素粒子宇宙物理学専攻 博士前期課程
  • 1999 - 2003 Nagoya University School of Science Department of Physics
Professional career (1):
  • 博士(理学) (名古屋大学)
Work history (12):
  • 2023/10 - 現在 Nagoya University
  • 2023/04 - 2023/09 Yamagata University
  • 2017/04 - 2023/03 山形大学
  • 2022/06 - 2022/06 The Open University of Japan
  • 2014/04 - 2016/03 Yamagata University Institute of Arts and Sciences
Show all
Committee career (35):
  • 2024/04 - 現在 名古屋大学IR戦略室 室員
  • 2024/04 - 現在 名古屋大学教養教育院 教育の質保証専門委員会 専門委員
  • 2023/10 - 現在 東海国立大学機構QTA・GSI トレーニングセンター センター員
  • 2023/10 - 現在 東海国立大学機構インストラクショナル・デザインチーム メンバー
  • 2023/10 - 現在 名古屋大学高等教育研究センター 拠点専門委員会 委員
Show all
Awards (8):
  • 2023/04 - 山形大学 研究推進報奨
  • 2021/03 - American Physical Society Physical Review PER Editors' Suggestion "Optimizing the length of computerized adaptive testing for the Force Concept Inventory"
  • 2020/02 - 山形大学 研究推進報奨
  • 2017/03 - 山形大学 研究推進報奨
  • 2016/09 - ICPE-EPEC 2013 Selected papers from the International Conference on Physics Education "Validating the Force Concept Inventory with sub-questions: preliminary results of the second year survey"
Show all
Association Membership(s) (7):
日本科学教育学会 ,  American Association of Physics Teachers ,  日本教育工学会 ,  日本物理教育学会 ,  日本高等教育学会 ,  大学教育学会 ,  日本物理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page