Rchr
J-GLOBAL ID:201401005825110194   Update date: Mar. 07, 2024

MATSUDA Chihoko

マツダ チホコ | MATSUDA Chihoko
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Literature - British/English-languag
Research keywords  (3): 演劇 ,  Theatre and Drama in Engish ,  >Theatre and Drama in Engish
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2014 - 2018 世界の国立劇場の比較研究
  • 2014 - National Theatres in the Global Age
Papers (16):
  • 「リディア・ターは女か、男か?ー映画『TAR/ター』から見えるフェミニズムと有害な男性性」. 専修大学人文研月報. 2023. 326. 23-42
  • 映像技術 とリアリティの変化と連動-ジュラシック 6 作品の恐竜たち. 津田塾 大学言語文化研究所所報. 2023
  • 「技術 としての特撮」の可能性と意義 :「2012「 年から 2022年までの変遷から考える. 専修大学人文科学研究所月報. 2022
  • W・E・B・デュボイスの人種をめぐる演劇的戦略--モダン・パジェント『ジョージ・ワシントンと黒人』(一九三二)を中心に--. 『演劇学研究』. 2021. 73. 57-72
  • 松本昇監修, 深瀬有希子, 常山菜穂子, 中垣恒太郎編著. W・E・B・デュボイスのモダン・パジェント『エチオピアの星』--スペクタクル化される黒人の連帯と「二重の意識」. 『ハーレム・ルネサンス 〈ニュー・ニグロ〉の文化社会批評』. 2021
more...
MISC (9):
  • 松田 智穂子. “National Theatres in the Global Age-Derek Walcott Speaks”. Comparative Theatre Review. 2014. 13. 1. 22-26
  • MATSUDA Chihoko. National Theatres in the Global Age: An Interview with Derek Walcott. Comparative Theatre Review. 2014. 13. 1. 19-21-21
  • 松田 智穂子. “A Preface to the Issue on Derek Walcott’s National and Global Theatre”. Comparative Theatre Review. 2014. 13. 1. 16-18
  • 松田 智穂子. 「ジャマイカのナショナル・シアター」. 新国立劇場運営財団発行 2011/2012シーズン 演劇公演『温室』公演プログラム. 2012. >26-27
  • 松田 智穂子. 「トリニダード・トバゴのナショナル・シアター」. 新国立劇場運営財団 発行 2011/2012シーズン 演劇公演 『パーマ屋スミレ』公演プログラム. 2012. >28-29
more...
Books (3):
  • 「トリニダードのデレク・ウォルコットと「国民演劇」」
    英宝社 2012
  • 「二人のカリビアン・クレオパトラ-デレク・ウォルコットの『青きナイルの支流』(一九八三)にみるシェイクスピアと人種」
    彩流社 2011
  • “‘Her Breathing...fills the Lungs of the Theatre’:A Woman on a Caribbean Stage in Derek Walcott’s A Branch of the Blue Nile”
    New Castle:Cambridge Scholars Publishing 2010
Lectures and oral presentations  (11):
  • 「ジャマイカの勝利」(1937)-多人種のモダン・パジェント
    (日本演劇学会2015年度全国大会 2015)
  • National Theatres in the Global Age
    (FIRT/IFTR Conference 2014)
  • “Re-thinking British Cultural Policy Today: The Boycott on HaBima’s the Merchant of Venice”
    (FIRT/IFTR Conference 2013)
  • 「英語圏カリブのナショナル・シアターと新植民地主義としての観光-デレク・ウォルコットを中心に見る」
    (日本演劇学会 2013年度全国大会 2013)
  • “The State and A National Theatre: HaBima’s The Merchant of Venice in London and Tel Aviv, 2012” (英語発表)
    (Contemporary Adaptations of Shakespeare: Shakespeare and Postcolonialism 2012)
more...
Works (2):
  • 『シン・ウルトラマン』准監督・尾上克郎が語る「庵野と樋口と僕は『特撮』をこう使った」
    2022 -
  • 『シン・ウルトラマン』准監督・尾上克郎が語った「CG にはない、特撮の圧倒的な魅力
    2022 -
Education (5):
  • 2005 - 2010 Hitotsubashi University
  • 2005 - 2010 Hitotsubashi University
  • 2007 - 2008 University of London, Goldsmiths College Department of English
  • 2002 - 2004 Waseda University Graduate School, Division of Letters
  • 1997 - 2002 University of the Sacred Heart Faculty of Literature
Professional career (3):
  • 博士(学術) (一橋大学)
  • Master of Research in English (University of London, Goldsmiths College)
  • 修士(文学) (早稲田大学)
Committee career (2):
  • 2019/04 - 現在 西洋比較演劇研究会 紀要『西洋比較演劇研究』編集長
  • 2015/04 - 現在 西洋比較演劇研究会 紀要『西洋比較演劇研究』編集委員
Association Membership(s) (5):
日本ラテンアメリカ学会 ,  日本演劇学会 ,  IFTR ,  日本アメリカ文学会 ,  日本英文学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page